Gå til innhold

Høyere fartsgrenser sparer liv


Anbefalte innlegg

Konsekvensen av at folk gjør feil, er at politikerne må ta høyde for dette i planlegging av veier. Det betyr også at man ikke hele tiden kan fremsi besvergelser om at folk må endre holdninger og kjøre forsiktig. Veiene må i størst mulig grad designes slik at de reduserer konsekvenser av at folk gjør feil. Det er politikernes ansvar.

Takk Grip - det var godt formulert.

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    25

  • pip

    17

  • Grip

    7

  • favn

    6

Mest aktive i denne tråden

Jeg er også enig i at vi skal lage veier der de forhindrer mest mulig ulykker. Det er vegvesenet også.

Men det er bare litt av problemet.

Som bilist er du pokka nødt til å ta hensyn til at du har et drapsvåpen mellom henda, det betyr blant annet at om det er folk i veibanen, så har du å bremse ned og kjøre forsiktig forbi. Det betyr at om det er glatt så må du kjøres saktere. Det betyr at du må ta høyde for at du kan møte en syklist rundt svingen.

Hvor mange gjør det? Min erfaring er at det er et mindretall.

Både veier og folks adferd i trafikken vil selvsagt påvirke ulykkesstatistikken. Det må settes inn tiltak på begge områder. Vi har Europas dårligste veistandard og må betale gjennom altfor mange døde.

Jeg er også enig i at vi skal lage veier der de forhindrer mest mulig ulykker. Det er vegvesenet også.

Men det er bare litt av problemet.

Som bilist er du pokka nødt til å ta hensyn til at du har et drapsvåpen mellom henda, det betyr blant annet at om det er folk i veibanen, så har du å bremse ned og kjøre forsiktig forbi. Det betyr at om det er glatt så må du kjøres saktere. Det betyr at du må ta høyde for at du kan møte en syklist rundt svingen.

Hvor mange gjør det? Min erfaring er at det er et mindretall.

Her er jeg tildels enig med deg.

Men dette har intet med håpløse fartsgrenser og idiotiske strafferammer å gjøre.

Både syklister, billister og fotgjengere som oppfører seg som idioter burde straffes hardere - og individuelt etter forholdene.

Ikke etter en skala på bakgrunn av (som regel for lave)fartsgrenser ene og alene.

Her er jeg tildels enig med deg.

Men dette har intet med håpløse fartsgrenser og idiotiske strafferammer å gjøre.

Både syklister, billister og fotgjengere som oppfører seg som idioter burde straffes hardere - og individuelt etter forholdene.

Ikke etter en skala på bakgrunn av (som regel for lave)fartsgrenser ene og alene.

For min del som myk trafikant på uoversiktelig vei, så er problemet at de fleste bilførere ikke selv opplever at de oppfører seg som bøller. Vi har rett og slett fått en bilkultur der vilister ikke tar hensyn, og ikke skjønner at de må gjøre det.

Konsekvensen av at folk gjør feil, er at politikerne må ta høyde for dette i planlegging av veier. Det betyr også at man ikke hele tiden kan fremsi besvergelser om at folk må endre holdninger og kjøre forsiktig. Veiene må i størst mulig grad designes slik at de reduserer konsekvenser av at folk gjør feil. Det er politikernes ansvar.

Det edr også veimyndighetene sitt ansvar å sette fartsgrenser tilsvarende veistandarden, samt ha regler for bilkjøring. Men det er folks fordømte ansvar å følge dette. Det gjør de ikke.

Halvparten av dødsulykkene skyldes at folk gir blanke i å bryte norsk lov. Da får de skylde seg sjøl.

http://www.tryggtrafikk.no/cgi-bin/nettavis/flexiweb.pl?preset=showpage&unik=749

Annonse

Det edr også veimyndighetene sitt ansvar å sette fartsgrenser tilsvarende veistandarden, samt ha regler for bilkjøring. Men det er folks fordømte ansvar å følge dette. Det gjør de ikke.

Halvparten av dødsulykkene skyldes at folk gir blanke i å bryte norsk lov. Da får de skylde seg sjøl.

http://www.tryggtrafikk.no/cgi-bin/nettavis/flexiweb.pl?preset=showpage&unik=749

Når folk finner trafikkreglene urimlige, så oppstår det flere problemer.

For det første mister man generelt respekt for regelverket.

For det andre så oppstår det situasjoner der det f.eks foretas forbikjøringer som ikke burde vært foretatt - fordi noen følger reglene som andre mener er for restriktive.

Der fartsgrensene settes så lavt at man ikke lenger behøver å konsentrere seg godt når man kjører bil, så blir man sløv og uoppmerksom.

Dermed reagerer man ikke så raskt når noe uforutsett skjer - og man øker risikoen for å sovne bak rattet.

Disse ulykkene har man ingen god statistikk på, men politiet mener dette alt for ofte er årsaken til f.eks møteulykker - som også er de verste ulykkene.

Så dette er vesentlig mer sammensatt enn du (og mange med deg) enten ønsker å gjøre det - eller evner å forstå.

For min del som myk trafikant på uoversiktelig vei, så er problemet at de fleste bilførere ikke selv opplever at de oppfører seg som bøller. Vi har rett og slett fått en bilkultur der vilister ikke tar hensyn, og ikke skjønner at de må gjøre det.

Og som billist og motorsykkelist ser jeg svært mye uansvarlig oppførsel - først og fremst fra sykkelister, men også fra fotgjengere.

Nå i høstmørket, så er det nesten ingen fotgjengere som bruker refleks. Men de oppfører seg som om det er en selvfølge at du skal se dem på lang avstand....

Og som billist og motorsykkelist ser jeg svært mye uansvarlig oppførsel - først og fremst fra sykkelister, men også fra fotgjengere.

Nå i høstmørket, så er det nesten ingen fotgjengere som bruker refleks. Men de oppfører seg som om det er en selvfølge at du skal se dem på lang avstand....

Det der er grusomt, har skvettet (hehe, hvordan i svarte bøyes skvette i perfektum?) av flere høstsmygere allerede.

Prøver å banke inn i hodet på halvstore barn at 'du ser bilene, men de ser ikke deg hvis du ikke har refleks', men det er ikke lett å få dem til å forstå.

Hvis du slemger rundt deg med muligens misvisende statistikk er det faktisk vanlig debattskikk at du også kan dokumentere det, ikke bare svare "spør trygg trafikk"

Statistikken jeg viser til var svært mye omtalt i media for noen måneder tilbake, og den var også diskutert her på DOL.

Jeg sitter ikke lenger med den, men synes likevel det er greit å vise til den.

Kan du selv dokumentere alle dine påstander her på DOL, så tar jeg av meg hatten for deg.

Du må i så fall være den første her.....

Det der er grusomt, har skvettet (hehe, hvordan i svarte bøyes skvette i perfektum?) av flere høstsmygere allerede.

Prøver å banke inn i hodet på halvstore barn at 'du ser bilene, men de ser ikke deg hvis du ikke har refleks', men det er ikke lett å få dem til å forstå.

Min samboer går som regel til jobben langs en forholdsvis traffikert og mørk vei.

Hun fikk nettopp et par reflekser av meg......

Annonse

Når folk finner trafikkreglene urimlige, så oppstår det flere problemer.

For det første mister man generelt respekt for regelverket.

For det andre så oppstår det situasjoner der det f.eks foretas forbikjøringer som ikke burde vært foretatt - fordi noen følger reglene som andre mener er for restriktive.

Der fartsgrensene settes så lavt at man ikke lenger behøver å konsentrere seg godt når man kjører bil, så blir man sløv og uoppmerksom.

Dermed reagerer man ikke så raskt når noe uforutsett skjer - og man øker risikoen for å sovne bak rattet.

Disse ulykkene har man ingen god statistikk på, men politiet mener dette alt for ofte er årsaken til f.eks møteulykker - som også er de verste ulykkene.

Så dette er vesentlig mer sammensatt enn du (og mange med deg) enten ønsker å gjøre det - eller evner å forstå.

Ja, trøtthet bak rattet er et stort problem, men jeg har aldri før hørt at grunnen er at det er for lett å kjøre før ;o)

Når en tror at en veier så god at en bør kjøre raskere enn det den er skiltet til, så tror jeg en bør tenke seg om flere ganger -er det en mulighet for at jeg tar feil, og at de som hatt satt skiltene har rett?

Det som er gjort av undersøkelser der bilførere har vrudert sine egne vferdigheter viser at de fleste norske bilførere kjører bedre enn middels ;o)

for de som har et vanskelig forhold til VG :-)

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/11/05/382699.html

I henhold til artikkelen kjører folk 3 km/t raskere enn før på disse veiene. Hvorfor fører så (evt) en endring fra 80 til 100 på skiltene til færre dødsfall?

Og som billist og motorsykkelist ser jeg svært mye uansvarlig oppførsel - først og fremst fra sykkelister, men også fra fotgjengere.

Nå i høstmørket, så er det nesten ingen fotgjengere som bruker refleks. Men de oppfører seg som om det er en selvfølge at du skal se dem på lang avstand....

Ja. De setter sitt eget liv i fare.

Men de deper ikke meg eller familien min.

Joda - jeg er helt enig med deg i det.

Og nettopp derfor mener jeg at politikerene har sviktet i sin kamp mot trafikkdøden.

De har nesten ene og alene fokusert på strengere lover, regler og straffer - for å legge ansvaret over på billistene, i stedet for å bruke mer penger på å bygge ut kvaliteten og sikkerheten på veiene.

Billistene betaler allerede inn enormt med skatter og avgifter, og alt for lite av dette går tilbake til utbygging og forbedring av veinettet.

Ja, en skulle tro at det gikk an å skvise noen kilo asfalt ut av de førti milliardene som staten melker oss for i bilavgifter. Undres på hvor gryna tar veien? Sparer de til en extreme makeover for gamle Opseth'en?

I henhold til artikkelen kjører folk 3 km/t raskere enn før på disse veiene. Hvorfor fører så (evt) en endring fra 80 til 100 på skiltene til færre dødsfall?

Trafikken flyter bedre, og farten er mer i samsvar med hva som oppfattes som rimelig på strekningen. Det betyr færre forbikjøringer og mer fornøyde og rolige sjåfører. Samtidig som farten krever årvåkenhet. Tydeligvis en bra kombinasjon. See?

I henhold til artikkelen kjører folk 3 km/t raskere enn før på disse veiene. Hvorfor fører så (evt) en endring fra 80 til 100 på skiltene til færre dødsfall?

Et svært godt spørsmål!

Men for mange betyr denne endringen ganske så mye i form av det å slippe både bøter, inndragelse av førerkort og eventuelt fengsel....

Kanskje folk rett og slett ikke irriterer seg så mye, men heller konsentrerer seg om det å kjøre bil?

Men det kan vel også henge sammen med at veiene også ble noe oppgradert mellom målingene i statistikken?

Ja, en skulle tro at det gikk an å skvise noen kilo asfalt ut av de førti milliardene som staten melker oss for i bilavgifter. Undres på hvor gryna tar veien? Sparer de til en extreme makeover for gamle Opseth'en?

Eller går det med til middagene og pianoet til Norman - i tillegg til "alt annet" han har igangsatt og som koster mye i administrasjon?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...