Gå til innhold

Høyere fartsgrenser sparer liv


Anbefalte innlegg

Eller går det med til middagene og pianoet til Norman - i tillegg til "alt annet" han har igangsatt og som koster mye i administrasjon?

Selv fatter jeg ikke hvordan det lar seg gjøre å få trøkka ned en treretters på en alminnelig bra restaurant, uten at det overskrider 800 kroner. Inkludert drikke. Å forvente at en statsråd skal klare det når han har med gjester ut, er bare rør. Jeg skjønner heller ikke at en statsråd som i utgangspunktet skal ha en møbelert leilighet til disposisjon, gjør så mye galt om et rimelig piano inngår i møblementet.

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    25

  • pip

    17

  • Grip

    7

  • favn

    6

Mest aktive i denne tråden

Trafikken flyter bedre, og farten er mer i samsvar med hva som oppfattes som rimelig på strekningen. Det betyr færre forbikjøringer og mer fornøyde og rolige sjåfører. Samtidig som farten krever årvåkenhet. Tydeligvis en bra kombinasjon. See?

Dessverre, det ble ikke klarere.

Jeg gjentar, i snitt 3 km/t raskere trafikk og det skulle bety en nedgang i dødsfall?

Dette henger ikke på greip.

Er det noe lurium her fra bilorganisasjonene?

Selv fatter jeg ikke hvordan det lar seg gjøre å få trøkka ned en treretters på en alminnelig bra restaurant, uten at det overskrider 800 kroner. Inkludert drikke. Å forvente at en statsråd skal klare det når han har med gjester ut, er bare rør. Jeg skjønner heller ikke at en statsråd som i utgangspunktet skal ha en møbelert leilighet til disposisjon, gjør så mye galt om et rimelig piano inngår i møblementet.

Vet du hva jeg synes er rart, for ikke å si helt borti gamperæva? At norske statsministere har sagt nei til å bo i og representere i dette unike praktbygget:

http://www.aftenposten.no/kul_und/kultur/d146936.htm

Vet du hva jeg synes er rart, for ikke å si helt borti gamperæva? At norske statsministere har sagt nei til å bo i og representere i dette unike praktbygget:

http://www.aftenposten.no/kul_und/kultur/d146936.htm

Norske politikere har aldri vært typiske kulturpersonligheter. Man verdsetter ikke slikt.

Se bare på brødkrangelen om ny opera i Oslo. Et bygg som skal stå i tusen år og være et minnesmerke fra vår tid. Også krangler man fordi bygget koster 3 og ikke 1,5 mrd. kroner. Det burde fan meg vært tatt i såpass at det virkelig var noe å glede seg over for kommende generasjoner. Og da kunne det gjerne koste 10 mrd for min del. Likevel ville det ikke være stort mer enn 1% av ett års statsbudsjett.

Ja, trøtthet bak rattet er et stort problem, men jeg har aldri før hørt at grunnen er at det er for lett å kjøre før ;o)

Når en tror at en veier så god at en bør kjøre raskere enn det den er skiltet til, så tror jeg en bør tenke seg om flere ganger -er det en mulighet for at jeg tar feil, og at de som hatt satt skiltene har rett?

Det som er gjort av undersøkelser der bilførere har vrudert sine egne vferdigheter viser at de fleste norske bilførere kjører bedre enn middels ;o)

"Ja, trøtthet bak rattet er et stort problem, men jeg har aldri før hørt at grunnen er at det er for lett å kjøre før ;o)"

Hvis du syntes det var morsomt eller "dumt", så tror jeg enten at du har svært liten erfaring som billist - eller synes det generelt sett er vanskelig å kjøre bil.

Hvis du må konsentrere deg om bilkjøringen fordi det er krevende, så sovner du ikke bak rattet. Ligger du derimot i 80 km/t på en motorvei, så finnes det overhode ikke krevende på noen som helst måte for en erfaren billist.

Tvert om er det gørr kjedelig, og oppmerksomheten din blir automatisk trukket bort fra selve kjøringen.

Det er rene fakta.

"Når en tror at en veier så god at en bør kjøre raskere enn det den er skiltet til, så tror jeg en bør tenke seg om flere ganger -er det en mulighet for at jeg tar feil, og at de som hatt satt skiltene har rett?"

Man må gjerne tenke slik, men mange veier har fått endret hastighetsgrensene med opp til 20 km/t det siste året.

Hvem hadde da rett i utgangspunktet?

"Det som er gjort av undersøkelser der bilførere har vrudert sine egne vferdigheter viser at de fleste norske bilførere kjører bedre enn middels ;o)"

Det har du helt rett i, og det er selvfølgelig et problem.

Selv har jeg vært og er delvis aktiv innen

motorsport, og håper jeg faktisk befinner meg blant den bedre halvdel.

Ei har jeg heller etter 24 år bak både rattet og styret vært innblandet i noe uhell eller ulykker - så min statistikk er ikke så aller verst.

Selv fatter jeg ikke hvordan det lar seg gjøre å få trøkka ned en treretters på en alminnelig bra restaurant, uten at det overskrider 800 kroner. Inkludert drikke. Å forvente at en statsråd skal klare det når han har med gjester ut, er bare rør. Jeg skjønner heller ikke at en statsråd som i utgangspunktet skal ha en møbelert leilighet til disposisjon, gjør så mye galt om et rimelig piano inngår i møblementet.

Problemet er vel heller at det er hans egen administrasjon som er ansvarlig for regelverket og grenseverdiene - og samtidig de eneste i hele statsadministrasjonen som riksrevisjonen finner å måtte gi korreks for overskridelsene.....

Annonse

Ja. De setter sitt eget liv i fare.

Men de deper ikke meg eller familien min.

Når jeg må gjøre en unnamanøver for å unngå å kjøre ned deg som brått dukker frem i høstmørket, for så å frontkollidere med bilen som kom i mot - har du intet ansvar selv da?

"Ja, trøtthet bak rattet er et stort problem, men jeg har aldri før hørt at grunnen er at det er for lett å kjøre før ;o)"

Hvis du syntes det var morsomt eller "dumt", så tror jeg enten at du har svært liten erfaring som billist - eller synes det generelt sett er vanskelig å kjøre bil.

Hvis du må konsentrere deg om bilkjøringen fordi det er krevende, så sovner du ikke bak rattet. Ligger du derimot i 80 km/t på en motorvei, så finnes det overhode ikke krevende på noen som helst måte for en erfaren billist.

Tvert om er det gørr kjedelig, og oppmerksomheten din blir automatisk trukket bort fra selve kjøringen.

Det er rene fakta.

"Når en tror at en veier så god at en bør kjøre raskere enn det den er skiltet til, så tror jeg en bør tenke seg om flere ganger -er det en mulighet for at jeg tar feil, og at de som hatt satt skiltene har rett?"

Man må gjerne tenke slik, men mange veier har fått endret hastighetsgrensene med opp til 20 km/t det siste året.

Hvem hadde da rett i utgangspunktet?

"Det som er gjort av undersøkelser der bilførere har vrudert sine egne vferdigheter viser at de fleste norske bilførere kjører bedre enn middels ;o)"

Det har du helt rett i, og det er selvfølgelig et problem.

Selv har jeg vært og er delvis aktiv innen

motorsport, og håper jeg faktisk befinner meg blant den bedre halvdel.

Ei har jeg heller etter 24 år bak både rattet og styret vært innblandet i noe uhell eller ulykker - så min statistikk er ikke så aller verst.

Men hvordan klarer du å lage faretsgrenser som passer alle -både den erfarne bilist, med godt syn, og lynrask reaksjon, og de som på ingen måte er der? En kan ikke sette fartsgrense etter "de beste".

Om en kjeder seg bak rattet, og derfor ikke fikser kjøringa, så er det sjåførens problem. Og slike feil gjør en om en er sliten og ukonsentrert, enten en kjører i 20 på e&, eller i 150 i Australia på en vei som er rett herfra og til evigheten.

I den gamle NAF bokatil hu mor står det at en må ta pauser i alle fall hver andre time. Fordi en blir ukonsentrert og sliten av å kjøre. Ikke noe stortingsvedtak kan endre på det.

Når jeg må gjøre en unnamanøver for å unngå å kjøre ned deg som brått dukker frem i høstmørket, for så å frontkollidere med bilen som kom i mot - har du intet ansvar selv da?

Jeg bruker refleksvest, lommelykt, samt staver med refleks på, så møter du meg på den måten har du kjørt for fort i svingene.

mil1365380270

Men hvordan klarer du å lage faretsgrenser som passer alle -både den erfarne bilist, med godt syn, og lynrask reaksjon, og de som på ingen måte er der? En kan ikke sette fartsgrense etter "de beste".

Om en kjeder seg bak rattet, og derfor ikke fikser kjøringa, så er det sjåførens problem. Og slike feil gjør en om en er sliten og ukonsentrert, enten en kjører i 20 på e&, eller i 150 i Australia på en vei som er rett herfra og til evigheten.

I den gamle NAF bokatil hu mor står det at en må ta pauser i alle fall hver andre time. Fordi en blir ukonsentrert og sliten av å kjøre. Ikke noe stortingsvedtak kan endre på det.

100 km/t på motorvei, er ikke krevende for gjennomsnittet. De som blir slitne av det, kan jo bare holde større avstand?

For mange (med bra bil og godt føre), er også 100 km/t vanvittig monotont og søvndyssende, ganske fort.

100 km/t på motorvei, er ikke krevende for gjennomsnittet. De som blir slitne av det, kan jo bare holde større avstand?

For mange (med bra bil og godt føre), er også 100 km/t vanvittig monotont og søvndyssende, ganske fort.

Jepp 100 er også søvdyssende, på veier som er gode nok til å kjøre i 100, Så da er vi jo like langt når det gjelder problemet med å være ukonsentrert bak rattet.

Annonse

Men hvordan klarer du å lage faretsgrenser som passer alle -både den erfarne bilist, med godt syn, og lynrask reaksjon, og de som på ingen måte er der? En kan ikke sette fartsgrense etter "de beste".

Om en kjeder seg bak rattet, og derfor ikke fikser kjøringa, så er det sjåførens problem. Og slike feil gjør en om en er sliten og ukonsentrert, enten en kjører i 20 på e&, eller i 150 i Australia på en vei som er rett herfra og til evigheten.

I den gamle NAF bokatil hu mor står det at en må ta pauser i alle fall hver andre time. Fordi en blir ukonsentrert og sliten av å kjøre. Ikke noe stortingsvedtak kan endre på det.

Nei - men man må finne en "grense" som oppleves som fornuftig blant det store flertallet.

Det vil være svært uhensiktsmessig å sette grensene etter de som i utgangspunktet ikke burde hatt førerkort i det hele tatt - om det er fordi de kjører generelt sett alt for uansvarlig, eller ikke kan kjøre bil i det hele tatt.

Jeg bruker refleksvest, lommelykt, samt staver med refleks på, så møter du meg på den måten har du kjørt for fort i svingene.

Du ja - men det var et svar på ditt forrige innlegg som var svært egoistisk og lite gjennomtenkt....

Dessverre, det ble ikke klarere.

Jeg gjentar, i snitt 3 km/t raskere trafikk og det skulle bety en nedgang i dødsfall?

Dette henger ikke på greip.

Er det noe lurium her fra bilorganisasjonene?

Det smeller hardere når man kjørere raskere, rimelig nok...gitt at det smeller på samme måten.

På den annen side skyldes nedgangen trolig at det smeller færre ganger. Rett og slett færre ulykker. See?

Er ellers tidene gode?

Du ja - men det var et svar på ditt forrige innlegg som var svært egoistisk og lite gjennomtenkt....

Det var ikke så veldig seriøst ment, men seriøst nok. Som fotgjenger så er ikke mitt store problem at andre ikke bruker refleks, men at biler holder på å kjøre meg ned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...