Gå til innhold

Hjelp, jeg blir overvåket på jobb!

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger råd!!

Jeg skrev et innlegg lenger nede der jeg spurte om det går an å se om noen har lest mine mail...Jeg visste forsåvidt deler av svaret, men tenkte at kanskje noen her hadde enda flere lure metoder.

Før jeg reiste vekk så laget jeg nemlig tilgangskontroll på mailen min. Slik at jeg kunne se når jeg kom hjem om noe var blitt gjort inne på mail-systemet.

Jeg snakker her om min jobb-maskin, og jeg ga min sjef mine passord fordi hun trenge å gjøre min jobb mens jeg var borte/på ferie...sa hun. Jeg tenkte at det var sikkert greit, og valgte å "stole" såpass på henne at hun ikke leste mine private mail. Jeg vet jo at man ikke skal skrive private mail på jobb, men noen blir det i lunsjen eller så har jeg skrevet noen etter arb.tid. Og jeg har mottat en del som jeg ikke har slettet. .

Før jeg dro satt jeg likevel på en kontroll-markering av mailen min. Hvilket betyr at jeg nå har vært inne og sjekket databasen for mailen, og vært videre inne på tilgangskontrollen - og ser der at brukeraktiviteten har vært enorm mens jeg har vært borte.

Noen dager er det blitt lest over 400 av mine private mail. Andre dager er noe blitt slettet og noe sendt. Til sammen i løpet av de ukene jeg har vært borte, er over 600 mail lest, hvilket jeg nå har funnet ut er samtlige jeg har liggende.

Jeg er på grensa til å bli paranoid nå. Og jeg er skuffet og ikke minst rasende. Dette er grovt.

Det jeg lurer på nå er om noen vet hvordan jeg skal forholde meg til dette. Har nå byttet passord.

Hvordan kan jeg kryptere? Har Lotus Notes.

Og hva betyr det når det står på brukeraktiviteten at noen mail er lest etter 12 på natten. Kan min sjef ha lest dem hjemmefra? For jeg tviler vel på at hun har vært her på jobben.

Og hva betyr egentlig at det står at det er blitt skrrevet mail..? Hun har da vel ikke skrevet hele 20 mail på en dag fra min mailboks? Det står det....

Det står også bare en kode på hvem som har brukt mailen min. Nå rjeg er inne selv, så kommer navnte mitt opp.

Går det an å gå mer i dybden her?

Når alt dette er sagt, så hadde jeg en konflikt gående med sjefen før jeg dro, og jeg vet jeg er under oppsikt. Derfor satt jeg også på denne kontrollen.

Men hva nå?

Trenger råd!! Har mest lyst til å si opp...

Fortsetter under...

Fra Datatilsynets hjemmesider:

Har arbeidsgiveren lov til å lese min private e-post og mine private filer?

Arbeidsgiveren kan, i medhold av sin styringsrett, bestemme at de ansatte bare skal bruke bedriftens datasystemer til jobbrelaterte formål. I rettspraksis har det vært lagt til grunn at arbeidsgiveren ikke har rett til å lese det som kan regnes som arbeidstakerens private dokumenter. Det at ledelsen uten den ansattes viten går inn på arbeidstakerens "personlige" område i datasystemet må anses som et inngrep i den personlige integritet. Det samme må gjelde for den ansattes e-post. Den ansattes rimelige forventning om diskresjon setter grenser for arbeidsgiverens tilgang til dokumenter og e-post. En slik forventning vil være stor hvis du har et eget område som kollegene dine ikke kan komme inn på, eller dersom du har grunn til å tro at e-posten ikke blir lest av andre. Dersom du er informert fra din arbeidsgiver om at han eller hun likevel skal ha tilgang til dokumenter eller e-post, vil forventningen være mindre. Hovedregelen er dermed at god informasjon er en nødvendig forutsetning dersom arbeidsgiveren skal ha adgang til å sjekke om dokumenter eller e-post er jobbrelaterte.

http://www.datatilsynet.no

Velg > Temasider > Arbeidsliv > Arbeidsliv: spørsmål og svar

Angående situasjonen på jobben din bør du kontakte den tillitsvalgte.

Sånn for fremtiden anbefaler jeg at du IKKE bruker jobbens mailsystem til private mailer. Hvis du har behov for å sende/motta privat mail på jobb, bruk en webmailadresse der du må inn på en webside og logge deg på for å lese/sende post.

Jøje meg...har du over fire hundre PRIVATE mail i din jobb-postkasse? Du kan ikke ha gjort mye annet enn å lese og skrive mail i arbeidstiden hvis DET er tilfelle....At du skriver og leser kun i lunsjen og etter arbeidstid har jeg vondt for å tro på.

For å sjekke databasen der du har mail, er det ikke nødvendig å sitte på din pc og lese dem fra din arbeidsstasjon. Man kan logge seg på hvilken som helst pc i bedriften og lese dem derfra.

Gjest trenger råd!!

Jøje meg...har du over fire hundre PRIVATE mail i din jobb-postkasse? Du kan ikke ha gjort mye annet enn å lese og skrive mail i arbeidstiden hvis DET er tilfelle....At du skriver og leser kun i lunsjen og etter arbeidstid har jeg vondt for å tro på.

For å sjekke databasen der du har mail, er det ikke nødvendig å sitte på din pc og lese dem fra din arbeidsstasjon. Man kan logge seg på hvilken som helst pc i bedriften og lese dem derfra.

Ja jeg har over 400 private mail i min mail-boks...Jeg skrev i mitt innlegg at dette er MOTTATTE mail, ikke sendte. Jeg er av den typen som lagrer alt, og dette er mail jeg har fått over flere år. Ok?

Og nei, jeg sender ikke bare mail i arb.tiden. Du svarer forøvrig ikke på mitt spørsmål, men bare kritiserer. 400 mail er ikke så mye over flere år...men kanskje ikke du får så mange?

Vel, jeg ble litt hissig nå. Beklager :-) Men liker ikke sånn kritikk.

Ellers takk for info om det der om å lese mail overalt fra. Skummelt...

Annonse

Gjest trenger råd!!

Hvis dette var din sjef har sjefen din i utgangspunktet gjort en særdeles grof feil nemlig å be om å få ditt navn og passord. Dette er et alvorlig lovbrudd ihvertfall der jeg jobber, passord er helt private.

Jeg er enig, men h*n argumenterte med at det var nødvendig å ivareta arbeidet mitt, som inkluderer at jeg får en masse mail.

H*n mente det var viktig å få svart på disse raskt, men h*n har ikke bare svart på dem, h*n har også lest dem , slettet noen og gjort en hel masse tull...

Mvh

Gjest datasnokeren

Jeg er enig, men h*n argumenterte med at det var nødvendig å ivareta arbeidet mitt, som inkluderer at jeg får en masse mail.

H*n mente det var viktig å få svart på disse raskt, men h*n har ikke bare svart på dem, h*n har også lest dem , slettet noen og gjort en hel masse tull...

Mvh

Det går an å ordne programmet slik at det automatisk går svar til alle som sender mail til deg om at du har ferie, og eventuelt hvilken mailadresse de skal bruke på ting som haster.

Å be om andres passord er uakseptabelt!

Å gi fra seg sitt eget passord er idioti!

Gjest kjenner problemet

Jeg opplevde også for noen år siden, da jeg var i konflikt med sjefen, at han hadde vært inne og lest privat mail og sett på private dokumenter (bilder) som lå på harddisken. Jeg visste på forhånd at han var ute etter meg (det gjorde tydligvis du også), så jeg hadde slettet, skrevet ut eller lagret et annet sted private ting jeg ikke ville at han skulle se.

Allikevel så var det en forferdelig følelse å oppdage at jeg ble overvåket. Jeg ble fryktelig forbannet og tok det opp i et eget møte med sjefen med nestsjef og tillitsvalgt til stede. Til stross for at jeg hadde sterke bevis for at nettopp han hadde vært inne på PC'en min, nektet han plent og påsto at han hadde rett til å gjøre det. Forholdet til min sjef ble ikke spesielt bedre etr dette (men det kunne vel ikke bli særlig dårligere heller), men han sluttet iallfall å overvåke meg fordi jeg hadde tatt ham med buksa nede.

Jeg synes du bør prøve å "sikre bevis" og konfrontere din sjef med det, i andres påhør, og gi sjefen anledning til å forklare seg og eventuelt klare opp i problemene dere har. Hvis sjefen har gjort et overtramp her, så står du uansett sterkere senere.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...