Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag opplevde jeg å komme på SFO og 7 unger sto rundt minstemann og kjeftet og skrek på ham. Ingen voksne var tilstede. Han gråt og var kjempelei seg og var redd for å komme bort til meg. De andre ungene sa at minstemann hadde vært veldig slem idag og jeg bad dem stoppe å kjefte på minstemann og at bare voksne har lov til å kjefte.

En av ungene hentet en ansatt, hun var i et annet rom og hun forklarte meg at minstemann hadde brukt "stygge ord" i dag. Han hadde sagt fuck you, faen og dra til helvete. De hadde straffet ham med å sette han på et rom alene og etter en stund kom han ut og bad om unnskyldning. Etterpå hadde han brukt ordene en gang til og de andre ungene hadde da begynt å kjefte på ham og hun hadde stått å hørt på dem i et annet rom, altså situasjonen da jeg kom.

Er det akseptabelt at unger mobber, ja, det var mobbing, minstemann og at de voksne hører på uten å gjøre noe fordi han må lære at man ikke kan si unnskyld og så gjøre det samme en gang til.

Overreagerer jeg fordi det er mitt barn? Jeg synes det var en guffen situasjon for jeg så hvor opprørt minstemann var og hadde vel egentlig lyst å bli rasende på den ansatte som ikke grep inn.

For ordens skyld, jeg kan si faen innimellom men meget sjelden mens unger hører på. De andre ordene bruker jeg ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125452-skole-og-sju%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde absolutt ikke skjermet barnet mitt for kritikk dersom det hadde sagt slike ord. Da forntjener han straff ikke medfølelse fordi andre reagerer...men det er min mening da.

Når det er sagt synes jeg ikke det virket som om SFO gjorde jobben sin. På skolen er det hvertfall slik (har jeg hørt fra en lærer) at barn ikke skal være uten tilsyn. det burde vel gjelde for SFO også.

Jeg hadde absolutt ikke skjermet barnet mitt for kritikk dersom det hadde sagt slike ord. Da forntjener han straff ikke medfølelse fordi andre reagerer...men det er min mening da.

Når det er sagt synes jeg ikke det virket som om SFO gjorde jobben sin. På skolen er det hvertfall slik (har jeg hørt fra en lærer) at barn ikke skal være uten tilsyn. det burde vel gjelde for SFO også.

Nei, han får ikke lov å bruke slike ord og jeg synes det var helt greit at han ble straffet av de ansatte.

Men det som ikke var greit, synes jeg, var måten ungene oppførte seg etterpå. Er det lov å mobbe en unge uten at de voksne griper inn? Dette hadde tydelig foregått en stund, det så jeg på det forgråtte ansiktet til minstemann. Han var skikkelig redd.

Nei, han får ikke lov å bruke slike ord og jeg synes det var helt greit at han ble straffet av de ansatte.

Men det som ikke var greit, synes jeg, var måten ungene oppførte seg etterpå. Er det lov å mobbe en unge uten at de voksne griper inn? Dette hadde tydelig foregått en stund, det så jeg på det forgråtte ansiktet til minstemann. Han var skikkelig redd.

Å refse noen fordi de banner er ikke å mobbe.

Faktisk synes jeg det er bra andre unger reagere slik og ikke synes han er "tøff" som banner.

MEN, det er helt klart galt av de voksne å overlate til barn å straffe andre barn. Enig med deg i det, så de burde grepet inn.

Men ikke la han bli offer i denne saken please.

Å refse noen fordi de banner er ikke å mobbe.

Faktisk synes jeg det er bra andre unger reagere slik og ikke synes han er "tøff" som banner.

MEN, det er helt klart galt av de voksne å overlate til barn å straffe andre barn. Enig med deg i det, så de burde grepet inn.

Men ikke la han bli offer i denne saken please.

Han er ingen tøff unge, gråter på skolen hver dag og har vondt i magen før vi går. Ikke banner han hjemme heller.

Jeg har tidligere skrevet at han ikke vil spise på skolen også, det har foregått en måneds tid.

Han er under utredning hos PPT.

Annonse

Nei, da hadde jeg også blitt supergretten.

Det hører da ingensteder hjemme å overlate sanksjonene til de andre ungene..

Hva f***?

Stakkars gutt, håper du fikk trøstet ham da.

Jada, jeg gjorde det samtidig som jeg forklarte at slike ord var ikke lov å bruke.

Han er jo ikke akkurat den barskeste i klassen da men han er viljesterk og sta og tidligere har jeg blitt fortalt at han er veldig sosial og ofte aktiv til å få de andre ungene med på lek.

Og veldig åpen og veldig sårbar. Han har vel ikke egentlig oppdaget at verden er kald og hard enda :o)

laguna1365380434

Jada, jeg gjorde det samtidig som jeg forklarte at slike ord var ikke lov å bruke.

Han er jo ikke akkurat den barskeste i klassen da men han er viljesterk og sta og tidligere har jeg blitt fortalt at han er veldig sosial og ofte aktiv til å få de andre ungene med på lek.

Og veldig åpen og veldig sårbar. Han har vel ikke egentlig oppdaget at verden er kald og hard enda :o)

Huff, da kommer det nok en tid for desillusjoner;)

Men fint det gikk bra, og at du fikk trøstet.

Jeg synes ikke forbrytelsen sto til "straffen" i det hele tatt, og jeg tror jeg hadde prøvd å smette inn det og jeg, på en måte som unger kan forstå(om det er mulig)..

Tenk så nitrist, både å ha gjort noe galt, og ha skyldfølelse for det, og å bli behandlet urettferdig i tillegg.. En kan jo bli uttafor av mindre enn det.

Huff, da kommer det nok en tid for desillusjoner;)

Men fint det gikk bra, og at du fikk trøstet.

Jeg synes ikke forbrytelsen sto til "straffen" i det hele tatt, og jeg tror jeg hadde prøvd å smette inn det og jeg, på en måte som unger kan forstå(om det er mulig)..

Tenk så nitrist, både å ha gjort noe galt, og ha skyldfølelse for det, og å bli behandlet urettferdig i tillegg.. En kan jo bli uttafor av mindre enn det.

Nå er ikke min omgangskrets så veldig religiøse så ord popper ut fra tid til annen. Men jeg er "flink" å skjerper meg. Jeg kan akseptere straff fra de voksne men ikke fra ungene.

Og jeg er enig i at det var en ganske voldsom reasjon på ord de fleste unger bruker uti gata. Og det verste er at hvis jeg glipper innimellom så irettesetter han meg.

laguna1365380434

Nå er ikke min omgangskrets så veldig religiøse så ord popper ut fra tid til annen. Men jeg er "flink" å skjerper meg. Jeg kan akseptere straff fra de voksne men ikke fra ungene.

Og jeg er enig i at det var en ganske voldsom reasjon på ord de fleste unger bruker uti gata. Og det verste er at hvis jeg glipper innimellom så irettesetter han meg.

Dessuten kan det vel ha vært en grunn til at han bannet..

(som kan ha vært god, siden han ikke gjør det så ofte..;))

Spurte de ham om det? Det hadde kanskje vært litt bedre enn å la klassekameratene hans leke mobb.

Dessuten kan det vel ha vært en grunn til at han bannet..

(som kan ha vært god, siden han ikke gjør det så ofte..;))

Spurte de ham om det? Det hadde kanskje vært litt bedre enn å la klassekameratene hans leke mobb.

Det hadde ikke vært akseptabelt å spørre om, grunnen til at han bannet. Man banner nemlig ikke på denne katolske skolen.

Men jeg kan tenke meg at han var sint. Det verste er at disse ordene har han lært på skolen. I barnehagen var det bare utlendinger som snakket dårlig norsk og der ble det aldri bannet blandt barna. Og jeg har aldri sagt fuck off i hele mitt liv selv om jeg har mitt vokabular når han ikke er tilstede.

mil1365380270

Ungene brukte situasjonen som påskudd for å "ta" ham, og det er jo uakseptabelt av en lærer å la det skje. På den annen side, oppfører kanskje ikke sønnen din seg sånn igjen, med det første?

"Minstemann" virker som en liten kjekkas, når han trasser sånn, selv om du vet han ikke er det. Kanskje de andre barna og læreren har en helt annen oppfatning av ham enn deg?

Du burde ta opp situasjonen med læreren, forsikre deg om at h*n er enig i at situasjonen ble behandlet feil, og samtidig spørre hvordan gutten har det på skolen, om han går godt sammen med de andre barna.

Ungene brukte situasjonen som påskudd for å "ta" ham, og det er jo uakseptabelt av en lærer å la det skje. På den annen side, oppfører kanskje ikke sønnen din seg sånn igjen, med det første?

"Minstemann" virker som en liten kjekkas, når han trasser sånn, selv om du vet han ikke er det. Kanskje de andre barna og læreren har en helt annen oppfatning av ham enn deg?

Du burde ta opp situasjonen med læreren, forsikre deg om at h*n er enig i at situasjonen ble behandlet feil, og samtidig spørre hvordan gutten har det på skolen, om han går godt sammen med de andre barna.

Jeg skal snakke med dem i dag når jeg henter ham. De oppfatter ham nok som vanskelig selv om de mener at han aldri er bevisst slem. Han har bare masse energi som han trenger utløp for.

Annonse

Angela1365380318

Jeg synest du som forbilde ikke skal banne foran han eller tilate at han har et slik språkbruk, iallefall ikke på skolen, de fleste skoler har regler og ordensreglemang mot banning og stygge ord.

Om det var ditt barn eller ikke, jeg håper du hadde reagert likedan mot mobbingen fra medelever om det var et annet barn som stod i midten, kan ikke se at mobbing fra medelever kan hjelpe mot å forhindre nye utbrudd, men heller gjøre det verre med at barnet får vondt inni seg.

Si klart fra på sfo at dersom han gjør noe galt skal han straffes ordentlig og ikke "stenes" ute i skolegården.

Jeg synest du som forbilde ikke skal banne foran han eller tilate at han har et slik språkbruk, iallefall ikke på skolen, de fleste skoler har regler og ordensreglemang mot banning og stygge ord.

Om det var ditt barn eller ikke, jeg håper du hadde reagert likedan mot mobbingen fra medelever om det var et annet barn som stod i midten, kan ikke se at mobbing fra medelever kan hjelpe mot å forhindre nye utbrudd, men heller gjøre det verre med at barnet får vondt inni seg.

Si klart fra på sfo at dersom han gjør noe galt skal han straffes ordentlig og ikke "stenes" ute i skolegården.

Han banner ikke hjemme og sier fra hvis noen andre gjør det.

Og de voksne hadde allerede straffet ham og det var helt greit. De jeg reagerte mot var ungenes kollektiv avstraffelse etterpå uten at de voksne grep inn.

Og ja, jeg sier i fra dersom jeg ser unger "tar" andre unger enn min egen også.

Angela1365380318

Han banner ikke hjemme og sier fra hvis noen andre gjør det.

Og de voksne hadde allerede straffet ham og det var helt greit. De jeg reagerte mot var ungenes kollektiv avstraffelse etterpå uten at de voksne grep inn.

Og ja, jeg sier i fra dersom jeg ser unger "tar" andre unger enn min egen også.

Kjempe bra, da er vi jo enige da;-)

Synest det høres helt grusomt ut å være 7 år og bli straffet av sine medelever, som sikkert gjor noe galt selv i går eller før på dagen..

mil1365380270

Jeg skal snakke med dem i dag når jeg henter ham. De oppfatter ham nok som vanskelig selv om de mener at han aldri er bevisst slem. Han har bare masse energi som han trenger utløp for.

Ja, han må få seg en kamerat, så de to kan slite hverandre ut i friminuttene ,-)

Ja, han må få seg en kamerat, så de to kan slite hverandre ut i friminuttene ,-)

Han er av typen som leder leken og inkluderer alle og har ikke noen spesiell kamerat. Det er litt synd, han hadde en i fjor men han har sluttet og derfor ble han litt alene i høst. De andre har dermed etablert en hovedkontakt og han greier ikke å finne en ny. Men det virker ikke som det er noe problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...