Gjest Tobine Skrevet 14. desember 2000 Del Skrevet 14. desember 2000 Hei NHD, I det siste har det vært fokusert veldig på bruk av SSRI og hvilke bivirkninger disse evt. måtte ha. Jeg tviler ikke på at disse medisinene er bra for mange, men kanskje ikke så bra for andre. Hvis en lider av angst (som jeg), men fungerer bra i det daglige, er det ikke da bedre å ta medisin når en har angst istedet for å gå på medisiner konstant? SSRI perparater gjør noe med serotoninen i hjernen, hvilke kjemiske stoffer i hjernen er det B-preparatene påvirker og har det noe med avhengighet å gjøre? Hva er forskjellen på Diazepam og Oksazepam og hvilke av disse virker best på angst? Forfor fokuseres det ikke på fordelene ved en fornuftig bruk av disse preparatene istedet for avhengighetsfaren og evt. overforbruk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12622-nhd-diskusjonen-om-medisinbruk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjotr Skrevet 14. desember 2000 Del Skrevet 14. desember 2000 Er veldig enig med deg i det du sier der,det skal bli innteresant å vite hva NHD sier om det. Og ellers skal Buspar være en veldig bra medisin hvis det er bare angst du lider av,og det er en medisin som har mye mindre bivirkninger en SSRI. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12622-nhd-diskusjonen-om-medisinbruk/#findComment-62283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. desember 2000 Del Skrevet 14. desember 2000 "Hvis en lider av angst (som jeg), men fungerer bra i det daglige, er det ikke da bedre å ta medisin når en har angst istedet for å gå på medisiner konstant?" Det avhenger av typen angst og ikke minst av hvor ofte du evt. har behov for medisin. Om en tenker seg ytterpunkter: Om du har angst en gang i året, ville jeg anbefalt Sobril. Er det en gang om dag, ville jeg sterkt frarådet det. Et sted mellom disse ytterpunktene går grensen mellom det ene valget og det andre. Det avhenger også av din alder. Jo yngre, jo mer tilbakeholdense med Sobril, Valium o.l. For det tredje avhenger det det av din personlighet. Om jeg kjenner pasienten som en person som bruker å ta på seg en ulempe i dag for å få en fordel i morgen, er jeg klart mindre skeptisk til benzo. Er det derimot en paerson jeg kjenner som stort sett bruker å ta minste motstands vei og utsette det ubehagelige til i morgen, vil jeg aldri gi benzodiazepiner. "SSRI perparater gjør noe med serotoninen i hjernen, hvilke kjemiske stoffer i hjernen er det B-preparatene påvirker og har det noe med avhengighet å gjøre?" Benzodiazepinene påvirker GABA-reseptorene. Her ligger nettopp svaret både den ulike faren for avhengighet. "Hva er forskjellen på Diazepam og Oksazepam og hvilke av disse virker best på angst? " Diazepam har kortere tilslagstid og kortere virketid. Sannsynligheten for et kick eller å bli high er større. Jeg opplever misbruksfaren som større. Dersom pasienten virkelig trenger å ore seg raskt, bruker jeg diazepam (Valium, Stesolid, Vival). Oxazepam (Sobril) har en flatere virkekurve. Muligheten for å bli high er mindre. Misbrukere vil heller ha diazepam enn oxazepam. Jeg foretrekker å bruke Sobril de fleste gangene. "Hvorfor fokuseres det ikke på fordelene ved en fornuftig bruk av disse preparatene istedet for avhengighetsfaren og evt. overforbruk?" Vi har lett for å bli moralske på det meste her i Norge. Dette inkl. disse medisinene. På den annen side er misbruket av disse midler og Paralgin Forte enormt. Leger skal hjelpe pasienter, ikke bare på kort sikt, og de skal ikke påføre dem ekstra lidelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12622-nhd-diskusjonen-om-medisinbruk/#findComment-62505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.