Vesle Skrevet 14. desember 2000 Del Skrevet 14. desember 2000 Jeg har et stort problem her... Det gjelder faren til barnet mitt ( 31 år), som ikke lenger er kjæresten min, men en god venn. Han har seriøse psykiske problemer, og jeg tror rett og slett ikke han kommer seg gjennom julen uten å få hjelp! I fjor forsøkte jeg å få ham til psykolog, noe han gikk med på, og der gikk han vel en eller to ganger. Men... det er to problemer som kommer inn når det gjelder ham og hjelp: han blir sjeldent tatt på alvor, fordi han ofte skjuler smerten sin ved å smile når han snakker om det vonde, og at han nesten kan se ut til å være manisk-depressiv, slik at humøret og tilstanden fyker opp og ned i et vanvittig tempo, og når han er "manisk" finner han ut at han slettes ikke trenger noen psykolog at han slutter.... Når han er depressiv, slik han er nå (og veldig ofte ellers også), snakker han bare om selvmord, og om hvor mislykket han er og hvordan alle misliker han og alt er svart. Han bruker også enorme summer på fyll og hasj i slike perioder, mens han i maniske perioder bruker alle pengene på en masse han absolutt ikke trenger...slikt som telt og nye sykler og joggesko, for da føler han at han har energi til absolutt alt.. Og når alle pengene atter en gang er borte, blir synker han ned i depresjonen fordi han er i gjeld og aldri greier å gjøre noe skikkelig med lønningene... Det er mange grunner til at han sliter så mye psykisk som han gjør. Han har vokst opp i et hjem med to alkoholiserte foreldre, fått veldig mye juling og alltid vært utrygg. I tillegg har han opplevd en god del voldsomme traumatiske ting, slik som da han stod ved siden av en gutt som skjøt seg selv i hodet, og han stod der dekket av hjernemasse, og prøvde å holde sammen bakhodet til gutten. (dette er ting han kun snakker om i fylla, men jeg vet det sitter som en kraftig smerte i ham.) Han burde blitt fisket opp av systemet for lenge siden, men han har bare falt utenom. Denne julen har foreldrene hans bestemt seg for å reise bort, og søsteren hans er i utlandet, og bortsett fra datteren vår (2,5 år) er disse hans eneste familie. Dette betyr at han blir sittende alene hele julen, og jeg bare vet at dette ikke kommer til å gå bra! (jeg burde ha tatt ham hjem til oss, men vi skal feire julen hos svigermoren min, og hverken hun eller mannen min er særlig begeistret for å ha eksen min der...) Nå sier han at han gjerne vil ha hjelp, men at han ikke har krefter til å gå gjennom hele systemet igjen for å få psykolog. Han er klar over at han har store problemer og at han trenger hjelp, og at han kanskje tilogmed burde medisineres. Og han ønsker at jeg skal hjelpe han nå som alt er så mørkt. Og da er mitt spørsmål til deg... Hvordan kan jeg få ham inn i hjelpe-systemet? Hvem skal jeg kontakte, hva skal jeg gjøre? Dette er en mann som virkelig trenger hjelp! Setter stor pris på svar... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12648-nhd-trenger-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 14. desember 2000 Del Skrevet 14. desember 2000 Hjelp han å bestille en time hos allmennlegen sin - og bli med ham til timen der sånn at du er sikker på at legen fullt ut forstår alvoret i dette. Hvis han ikke får time fort, så si at dette er øyeblikkelig hjelp, og at dere forlanger en time fort! Lykke til:-) Håper du får en jul hvor du slipper å bekymre deg over hvordan han har det. Få han evt. til å inngå en avtale med deg om å ta vare på seg selv i julen - be han om å gjøre det av hensyn til deg og datteren hans. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12648-nhd-trenger-hjelp/#findComment-62331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimy Skrevet 14. desember 2000 Del Skrevet 14. desember 2000 Hei,vesle! Så god du er som bryr deg om han og vil hjelpe. Men husk at du ikke kan hjelpe om han ikke vil selv.Ingen kan det. Jeg tror han kunne hatt det best på sykehus nå.Det er nå ikke slik i Norge i dag at det er plass til alle som trenger hjelp,men det er bare å stå på.Det er jo ikke sikkert at du/dere er enige med meg om at han trenger en sykehusinnleggelse, men med alle de problemene og alt han har vært igjennom så trenger han hjelp,kanskje hele døgnet en periode. Det er tøft å jobbe med det traumatiske og vanskelige og han fortjener støtte og hjelp. Selvsagt er det viktig at han får komme til et sted der de har erfaring og behandler folk.Jeg mener at å komme til et sted som ikke tar tak i problemene ikke nødvendigvis er det beste. Da har han et sted å være i jula og,og du og datteren deres kan jo besøke han så han kan være sammen med dere/jenta si? Hvis ikke sykehus er aktuelt vil jeg si at det er viktig at han får god og nok hjelp på en poliklinikk f.eks. Det er ikke slik at alle som er i hjelpesystemet er hjelp for exsen din.Der har mye med kjemi og terapautens erfaring og pers.egnethet. Husk det om dere ber om hjelp.Han fortjener å få god hjelp og det kan du/dere kreve. Lykke til og ha en god jul uansett hvordan utfallet blir. Juleønsker fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12648-nhd-trenger-hjelp/#findComment-62344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. desember 2000 Del Skrevet 14. desember 2000 All hjelpsøken for voksne mennesker begynner hos allmennlegen. Ta han med dit. Hjelp han med å fortelle legen om problemene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12648-nhd-trenger-hjelp/#findComment-62492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.