Gjest selje Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Som astmaalergiker kunne jeg godt trengt influensavaksine. Har like lett for å få ettersykdommer etter virus som alle andre med slike plager. Men så er vaksinen stadig dyrket fram på egg, og tilsatt formalin... Kan de ikke finne på noe mindre allergent??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127146-d%C3%A5rlig-gjort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Kjære selje Det er ingenb grunn til at du som astmatiker og allergiker kan få influensavaksine. Den er ikke dyrket på egg, men på hønseembryo og har så godt som aldri negativ betydning selv for eggallergikere. Formalin er ikke spesielt problematisk for allergikere. Vi anbefaler også eggallergikere å ta vaksinen hvis de har behov for den. Vaksinen bør imidlertid settes av lege eller med lege tilstede hvis det er det minste fare for bivirkninger, og når det gjelder allergikere er dette en gjengs anbefaling. Ikke pga faren for reaksjon på egg (som er minimal), men fordi allergikere er overømfintlige og lettere kan reagere på inngrep og på vaksiner generelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127146-d%C3%A5rlig-gjort/#findComment-775298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest selje Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Kjære selje Det er ingenb grunn til at du som astmatiker og allergiker kan få influensavaksine. Den er ikke dyrket på egg, men på hønseembryo og har så godt som aldri negativ betydning selv for eggallergikere. Formalin er ikke spesielt problematisk for allergikere. Vi anbefaler også eggallergikere å ta vaksinen hvis de har behov for den. Vaksinen bør imidlertid settes av lege eller med lege tilstede hvis det er det minste fare for bivirkninger, og når det gjelder allergikere er dette en gjengs anbefaling. Ikke pga faren for reaksjon på egg (som er minimal), men fordi allergikere er overømfintlige og lettere kan reagere på inngrep og på vaksiner generelt. Takk for svar. Men jeg har nok ikke vært utfyllende i spørsmålet mitt, der jeg. Vi la nytt gulv for femten år siden. Limet vi brukte, viste seg å inneholde formalin. Og ble ment å være grunnen til at jeg hele den vinteren og den neste fikk den økningen i min til da minimale astmaplage, noe som jeg har slitt med siden. Jeg har aldri tatt prøve av en evt.formalinallergi, men jeg var altså skikkelig dårlig den første vinteren med det nye gulvet, og spes. i allergi jeg gikk til den gangen, gad ikke ta prøve engang, han mente det var så opplagt. Mener du fortsatt at jeg skal ta sjansen på influensavaksine? Jeg har aldri vært utsatt for anafylaktisk sjokk, og gruer meg til et evt. slil. Jeg ble også temmelig kontant sendt hjem fra Osloakutten da jeg opplyste om dette med formalinallergi. Ka du trur? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127146-d%C3%A5rlig-gjort/#findComment-775949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.