Gå til innhold

Dårlig gjort!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære selje

Det er ingenb grunn til at du som astmatiker og allergiker kan få influensavaksine. Den er ikke dyrket på egg, men på hønseembryo og har så godt som aldri negativ betydning selv for eggallergikere. Formalin er ikke spesielt problematisk for allergikere.

Vi anbefaler også eggallergikere å ta vaksinen hvis de har behov for den. Vaksinen bør imidlertid settes av lege eller med lege tilstede hvis det er det minste fare for bivirkninger, og når det gjelder allergikere er dette en gjengs anbefaling. Ikke pga faren for reaksjon på egg (som er minimal), men fordi allergikere er overømfintlige og lettere kan reagere på inngrep og på vaksiner generelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127146-d%C3%A5rlig-gjort/#findComment-775298
Del på andre sider

Kjære selje

Det er ingenb grunn til at du som astmatiker og allergiker kan få influensavaksine. Den er ikke dyrket på egg, men på hønseembryo og har så godt som aldri negativ betydning selv for eggallergikere. Formalin er ikke spesielt problematisk for allergikere.

Vi anbefaler også eggallergikere å ta vaksinen hvis de har behov for den. Vaksinen bør imidlertid settes av lege eller med lege tilstede hvis det er det minste fare for bivirkninger, og når det gjelder allergikere er dette en gjengs anbefaling. Ikke pga faren for reaksjon på egg (som er minimal), men fordi allergikere er overømfintlige og lettere kan reagere på inngrep og på vaksiner generelt.

Takk for svar. Men jeg har nok ikke vært utfyllende i spørsmålet mitt, der jeg.

Vi la nytt gulv for femten år siden. Limet vi brukte, viste seg å inneholde formalin. Og ble ment å være grunnen til at jeg hele den vinteren og den neste fikk den økningen i min til da minimale astmaplage, noe som jeg har slitt med siden.

Jeg har aldri tatt prøve av en evt.formalinallergi, men jeg var altså skikkelig dårlig den første vinteren med det nye gulvet, og spes. i allergi jeg gikk til den gangen, gad ikke ta prøve engang, han mente det var så opplagt.

Mener du fortsatt at jeg skal ta sjansen på influensavaksine? Jeg har aldri vært utsatt for anafylaktisk sjokk, og gruer meg til et evt. slil. Jeg ble også temmelig kontant sendt hjem fra Osloakutten da jeg opplyste om dette med formalinallergi.

Ka du trur?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127146-d%C3%A5rlig-gjort/#findComment-775949
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...