Gå til innhold

"Jeg skader meg selv"

Anbefalte innlegg

Jeg har i de siste 4 årene. Skadet meg selv når jeg angrer på noe jeg har gjort, at jeg får dårlig samvittighet overfor andre, føler ikke at jeg strekker til. Jeg pleier enten å stå i hodet i veggen til jeg ikke orker mer, klype meg selv, ta kveletak på meg selv (i håp om å besvime) eller slå meg selv i ansiket til jeg blir helt hoven. Det begynte med at jeg ikke følte folk fortod hvor vondt jeg hadde det. Så jeg ville vise det. Jeg var forelsket.Så jeg ville vise han hvor glad jeg var i han. Han så på.. husket han lo.Han synes jeg var så lite glup. Er jo enig den dag i dag. Men i løpet av årene har det blitt mer skult. Før slo jeg panna i veggen, asvalt og div harde flater. Men nå er det mer i hok hodet og jeg er alltid alene. Jeg får en indre ro etterpå.. Jeg gleder meg til å gjøre det. Har prøvd å finne årsaker.. og jeg vet at det er galt å gjøre det jeg gjør. Føler i blandt at det er min måte å oppnå likevekt i sinne mitt. I stedet for å ta det opp med den det gjelder, føler jeg meg bedre når jeg har staffet meg selv fysisk. Det er som oftest alokohol i bildet når jeg gjør dette. Når jeg er full eller dagen derpå. Har ofte lyst til å gjøre det når jeg er erdu. Lysten er der alltid, men motet er der ikke. Tør ikke og så vet jeg at det er galt. Jeg er veldig langt nede når jeg gjør det. Griner meg ofte vekk. Jeg føler mange ganger at jeg svikter foreldrene mine. Har skadet meg selv pga det og. Det er mange faktorer som spiller inn. Tør ikke si dette til dem. For da føler jeg at jeg svikter dem igjen. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt lysten til å skade meg selv? Mine beste venner er kjempe fortvilet. Men de vet ikke hva de skal gjøre, og de føler de vil gjøre noe. Jeg føler jo igjen at jeg gir de for mange unødvendige bekymringer. De vil gjerne at jeg skal oppsøke en psykolog. Jeg vil ikke prate m min fast lege om dette. Han er en venn av familien. Hva mener du at jeg bør gjøre? Håper på svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127176-jeg-skader-meg-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Slutt for vennene dine sin skyld, og din egen. Du får det bedre da. Anbefaler deg å snakke med psykolog!

Jeg kan ikke bare be deg slutte, for det vet jeg er nytteløst. Er selvskader jeg også. Det jeg imidlertid vet er at man trenger profesjonell hjelp for å få bukt med et slikt problem. Og det tar TID!

Har du mulighet og råd til å oppsøke en privatpraktiserende lege kan det være et alternativ når det er vanskelig å bruke fastlegen. Skriv ned punkter på forhånd om hva du vil ta opp og bruk gjerne innlegget du har skrevet her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127176-jeg-skader-meg-selv/#findComment-773699
Del på andre sider

Jeg kan ikke bare be deg slutte, for det vet jeg er nytteløst. Er selvskader jeg også. Det jeg imidlertid vet er at man trenger profesjonell hjelp for å få bukt med et slikt problem. Og det tar TID!

Har du mulighet og råd til å oppsøke en privatpraktiserende lege kan det være et alternativ når det er vanskelig å bruke fastlegen. Skriv ned punkter på forhånd om hva du vil ta opp og bruk gjerne innlegget du har skrevet her.

Kjenner du denne boka/filmen? Om en selvskadende jente som kom i kontakt med en veldig dyktig terapeut og kom ut av problemene. Leseren får innblikk i hvilke traumer i hennes liv som hadde ført til at hun gjorde dette, og hva som får henne bedre.

Denne jenta ble veldig syk og skadet seg kraftig, - advarsel til de som ikke orker å lese om det. Boka er fra 60-tallet, så sykehuset hennes er vel heller ikke som nåtidens.

Men jeg synes denne selvbografien gir en god innsikt i en terapiprosess, også for folk som har andre problemer. Boka og filmen var veldig kjent for etpar tiår siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127176-jeg-skader-meg-selv/#findComment-773717
Del på andre sider

Gjest Windsong

Kjenner du denne boka/filmen? Om en selvskadende jente som kom i kontakt med en veldig dyktig terapeut og kom ut av problemene. Leseren får innblikk i hvilke traumer i hennes liv som hadde ført til at hun gjorde dette, og hva som får henne bedre.

Denne jenta ble veldig syk og skadet seg kraftig, - advarsel til de som ikke orker å lese om det. Boka er fra 60-tallet, så sykehuset hennes er vel heller ikke som nåtidens.

Men jeg synes denne selvbografien gir en god innsikt i en terapiprosess, også for folk som har andre problemer. Boka og filmen var veldig kjent for etpar tiår siden.

En SVÆRT god bok som alle burde lese!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127176-jeg-skader-meg-selv/#findComment-773736
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...