Gå til innhold

Tolk i sammenheng med terapi

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har gått til psykolog og brukt tolk? Jeg tenker på døvetolk i min sammenheng. Hvordan har det vært?

Å bruke tolk i andre ting er greit, og det går også på et vis å bruke det hos lege, selv om det er verre, men har noen erfaring med å bruke tolk i samtale med psykolog/psykiater?

Legen min vil jeg skal begynne til psykolog, men jeg vet ikke om jeg vil når jeg er avhengig av tolk. Jeg vet at tolken har taushetsplikt, men det vil likevel være ekkelt med en ekstra person til stede.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127351-tolk-i-sammenheng-med-terapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår dine motforestillinger. Har ingen erfaringer med det selv, utenom når jeg i yrkessammenheng har klienter som bruker tolk. (Men jeg driver ikke psykoterapi.)

Hva med å ta kontakt med Psykologforeningen eller Mental Helse for å høre om de kjenner til behandlere som snakker tegnspråk?

Et annet alternativ kan være å bruke mye skriftlig kommunikasjon med behandler, og supplere med terapitimer med tolk. Har du lest noe om den dama som fikk behandling per e-post? Dette var med en behandler hun kjente fra før.

Hvis du velger mye skriftlig kommunikasjon kan kanskje psykologforeningen eller Mental Helse igjen hjelpe til med en god match.

Håper du finner noe som fungerer godt for deg.

Lykke til!

mvh

Håper du finner ut av det så det blir ok for deg.

Men jeg vil oppfordre deg til å prøve, blir det for vanskelig går det sikkert ann å finne en annen løsning.

Vet ikke om det finnes, men kanskje en psykolog som har hatt opplæring til døvespråk?

Tenkte bare å si at det er fritt sykehusvalg sånn at dersom du klarer å finne en behandler som kan døvespråk, så dekker staten reiseutgiftene....

På landsbasis tror jeg det finnes 4 psykologer/psykiatere som behersker tegnspråk. Så sjansene er vel heller minimale..men takk for svar:)

Håper du finner ut av det så det blir ok for deg.

Men jeg vil oppfordre deg til å prøve, blir det for vanskelig går det sikkert ann å finne en annen løsning.

Vet ikke om det finnes, men kanskje en psykolog som har hatt opplæring til døvespråk?

Det krever et ganske høyt språklig nivå for å kunne kommunisere i samtaleterapi, så 'opplæring i tegnspråk' vil antagelig ikke være nok. Som jeg skrev til Granger, så er det 4 (tror jeg) psykologer/psykiatere i Norge som behersker tegnspråk på et nivå som gjør at de kan bruke det uten tolk.

Men jeg skal snakke mer med legen min om det, kanskje vi finner en løsning..:)

Annonse

Forstår dine motforestillinger. Har ingen erfaringer med det selv, utenom når jeg i yrkessammenheng har klienter som bruker tolk. (Men jeg driver ikke psykoterapi.)

Hva med å ta kontakt med Psykologforeningen eller Mental Helse for å høre om de kjenner til behandlere som snakker tegnspråk?

Et annet alternativ kan være å bruke mye skriftlig kommunikasjon med behandler, og supplere med terapitimer med tolk. Har du lest noe om den dama som fikk behandling per e-post? Dette var med en behandler hun kjente fra før.

Hvis du velger mye skriftlig kommunikasjon kan kanskje psykologforeningen eller Mental Helse igjen hjelpe til med en god match.

Håper du finner noe som fungerer godt for deg.

Lykke til!

mvh

Takk for langt svar!

Skriftlig kommunikasjon med psykolog/psykiater kunne kanskje vært noe, ja..men det blir likevel ikke det samme og sitte der og prate med h*n.

Litt av grunnen til at jeg er skeptisk mot tolk også, er at jeg vet det er veldig krevende å være tolk i slike sammenhenger. Psykologen kan stille spørsmål på en bestemt måte, som kansje ikke tolken oppfatter. Likedan så vil kanskje psykologen hatt nytte av å vite nøyaktig hva jeg sier, han ville hørt det på stemmen til en hørende, hva pasienten egentlig mener. Mye informasjon kan mistes ved bruk av tolk.

Men jeg får nok tenke meg nøye om til neste legetimen..:)

Tenkte bare å si at det er fritt sykehusvalg sånn at dersom du klarer å finne en behandler som kan døvespråk, så dekker staten reiseutgiftene....

Fritt sykehusvalg har vel lite å gjøre med samtaleterapi hos psykolog/psykiater? De aller fleste psyk'er er vel utenfor sykehus, i egen praksis?

Takk for langt svar!

Skriftlig kommunikasjon med psykolog/psykiater kunne kanskje vært noe, ja..men det blir likevel ikke det samme og sitte der og prate med h*n.

Litt av grunnen til at jeg er skeptisk mot tolk også, er at jeg vet det er veldig krevende å være tolk i slike sammenhenger. Psykologen kan stille spørsmål på en bestemt måte, som kansje ikke tolken oppfatter. Likedan så vil kanskje psykologen hatt nytte av å vite nøyaktig hva jeg sier, han ville hørt det på stemmen til en hørende, hva pasienten egentlig mener. Mye informasjon kan mistes ved bruk av tolk.

Men jeg får nok tenke meg nøye om til neste legetimen..:)

Det ideelle ville vært om du fikk snakke på ditt morsmål, uten tolk. Men særlig realistisk er neppe dette.

Nest beste er kanskje kombinasjon av muntlig kommunikasjon ved hjelp av tolk og skriftlig. I det skriftlige har du kontroll over at alle detaljer blir riktig. Hva med et opplegg der du noen dager før behandlingstime sender behandler et brev, så kan dette bli utgangspunkt for videre samtale? I etterkant går det også an å utdype ting skriftlig.

Jeg har selv tolket endel mellom ulike språk, og kan bare forestille meg hvilke utfordringer tengspråk byr på.

Jeg er optimist på dine vegne. Tror du kan finne et opplegg som fungerer. Men det krever både en grepa tolk og en grepa psykolog.

mvh

Fritt sykehusvalg har vel lite å gjøre med samtaleterapi hos psykolog/psykiater? De aller fleste psyk'er er vel utenfor sykehus, i egen praksis?

Vet ikke hvordan det er med privatpraktiserende psykologer/psykiatere, men det er fritt sykehusvalg ved poliklinikkene.

• 2 uker senere...

hei.

Har ikke egen erfaring, annet enn at jeg har vært tolk for en under en terapitime, og som du skriver så er det et krevende arbeid både fordi man skal klare å formidle det behandleren sier, samt det som den man kommer sammen med.

Ta kontakt med tolkeformidlings tjenesten, det kan være at de kjenner til noen psylolog som holder på å utdanne seg innen den retningen som tegnspråk er.

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...