Moffy Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 sukkersyke, diabetes mellitus, sykdom som skyldes at det ikke produseres nok insulin i bukspyttkjertelen, el. at organismen ikke kan bruke insulinet på normal måte. To typer: sukkersyke hos unge (behandles med diett og insulin) og sukkersyke hos (overvektige) eldre (behandles med diett og ev. tabletter). Insulinet trenges for at vevene skal kunne nyttiggjøre seg sukkeret i blodet. Hos en diabetiker hoper sukker seg opp i blodet og utskilles etter hvert i urinen. Symptomer på s. er tørst, økt urinutskillelse, kløe i hud og slimhinner, særlig omkring kjønnsorganene, og etter hvert svekket syn. S. kan opptre i alle aldrer, men er mest vanlig hos eldre. Det gjelder å holde sukkermengden i blodet på riktig nivå. Blir den for lav (hypoglykemi) pga. for mye insulin, opptrer slapphet, svetting, angst, sultfølelse, synsforstyrrelser, omtåkethet og bevisstløshet (insulinsjokk); avhjelpes ved at pasienten spiser noen sukkerbiter. Blir mengden for høy (hyperglykemi) pga. insulinmangel, kan pasienten miste bevisstheten (sukkerslag)., forteller leksikonet meg. Men hva er sukkersyke? Hva er grunn til at den kommer. Det stpår forklart at det er for lavt, og evt. at en sukkerbit kan avhjelpe. Noen forteller at dette kun er noe overvektige får. En annen grupope fortalte meg at dette er noe alle får, og noen igjen at dette kun er arvelig. Kan noen utdype dette noe nærmere? Eller legge inn gode linker på dette? Hvorfor jeg spør, er jo at dette kan dreie seg om meg. Jeg har bl.a. flere i min familie som har, samt at noen, som de selv forteller, har arvet dette. Og i tillegg til dette har jeg bekterevliknende psoriasis arthrit. Samt at jeg har noen kilo for mye. Hva betyr alt dette i en sammenheng, eller har dette ingen sammenheng? I tillegg til psoriasisen jeg har fått, som er fra min fars side, har jeg arvet dette, samt at det var "vanlig" med revmatisme på min mors side. Er det mer sykdom jeg kan få??? Men i all sammenheng; det var sukkersyke jeg egentlig spurte om.. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127352-sukkersyke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.