Gå til innhold

Hvilken farge får barnet på øynene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Slik husker i alle fall jeg det:

Alle har to gen som bestemmer øyefargen: ett fra mor og ett fra far. Gen for brune øyner er dominant --> Har du ett gen for brune og ett gen for blå, får du brune øyner.

Dersom mor har blå øyne har hun to gen for blå øyne. (Hadde hun hatt et gen for brune hadde hun hatt brune øyner)

Far har enten to brune eller ett av hvert Det kan du kanskje finne ut ved å se på øynene til hans foreldre. Dersom f.eks en av foreldrene har blå og den andre brune, har han et gen for brune og ett for blått.

Så er det bare å se på alle mulige kombinasjoner. Barnet får altså det ene genet fra mor og det andre fra far.

See?

Hei!

Slik husker i alle fall jeg det:

Alle har to gen som bestemmer øyefargen: ett fra mor og ett fra far. Gen for brune øyner er dominant --> Har du ett gen for brune og ett gen for blå, får du brune øyner.

Dersom mor har blå øyne har hun to gen for blå øyne. (Hadde hun hatt et gen for brune hadde hun hatt brune øyner)

Far har enten to brune eller ett av hvert Det kan du kanskje finne ut ved å se på øynene til hans foreldre. Dersom f.eks en av foreldrene har blå og den andre brune, har han et gen for brune og ett for blått.

Så er det bare å se på alle mulige kombinasjoner. Barnet får altså det ene genet fra mor og det andre fra far.

See?

Men noen ganger skjer det ikke. Mine unger har helt sikkert en får med to gen for brune øyne men ingen av dem har fått det. Den ene har blågrå og den andre grønne.

Men noen ganger skjer det ikke. Mine unger har helt sikkert en får med to gen for brune øyne men ingen av dem har fått det. Den ene har blågrå og den andre grønne.

Jeg lærte på skolen at grønne øyne er "det samme" som brune øyne, sånn i arvemessig sammenheng.

Jeg lærte på skolen at grønne øyne er "det samme" som brune øyne, sånn i arvemessig sammenheng.

Det har jeg lært også men uansett eldstemann har blågrå øyne og dattera mi har de samme øynene som familien til mora mi.

Men jeg har hørt at de brune øynene i Middelhavslandene ikke er dominante. Men nå er jo blå øyne egentlig øyne uten pigment så jeg forstår ikke helt det der heller da :o)

Det har jeg lært også men uansett eldstemann har blågrå øyne og dattera mi har de samme øynene som familien til mora mi.

Men jeg har hørt at de brune øynene i Middelhavslandene ikke er dominante. Men nå er jo blå øyne egentlig øyne uten pigment så jeg forstår ikke helt det der heller da :o)

Mine to foreldre + besteforeldre på begge sider hadde brune øyne.

Begge mine søstre har knall blå øyne, og jeg har 1 1/2 blått og 1/2 brunt.

Ingen har noengang hatt noen forklaring.

Vi er veldig like våre foreldre ellers ,så det er ingen tvil om opphav :-)

Annonse

Mine to foreldre + besteforeldre på begge sider hadde brune øyne.

Begge mine søstre har knall blå øyne, og jeg har 1 1/2 blått og 1/2 brunt.

Ingen har noengang hatt noen forklaring.

Vi er veldig like våre foreldre ellers ,så det er ingen tvil om opphav :-)

Jeg er ikke helt sikker på det der med brunfarge på øynene jeg. Kanskje det er en liten miss et eller annet sted.

Har du det bra forresten? Lenge siden jeg har sett deg her inne :o)

Jeg fant forrresten eksamenspapirene fra skolen i dag, en liten opprydning før jeg flytter. Det var masse jobb, du, den skolen.

Merkelig det der !

Jeg har grønne øyne ( min far brune , mor blå ) , min mann har brune ( begge hans foreldre har brune), også fikk vi ei jente med knallblå øyne!!

Jeg var sikker på at hun skulle få brune...

Men gutten min har mørkebrune øyne , selv om hans far har knallblå!

Hmmm....

Jeg er ikke helt sikker på det der med brunfarge på øynene jeg. Kanskje det er en liten miss et eller annet sted.

Har du det bra forresten? Lenge siden jeg har sett deg her inne :o)

Jeg fant forrresten eksamenspapirene fra skolen i dag, en liten opprydning før jeg flytter. Det var masse jobb, du, den skolen.

Om jenta har blå, og begge foreldrene hennes har blå øyne...

Og gutten har brune, og jeg tror foreldrene til han har brun på den ene, og blå på den andre....

Hva er det mest trolig denne ungen får av øyenfarge da?

:)

Og gutten har brune, og jeg tror foreldrene til han har brun på den ene, og blå på den andre....

Da er sjansen 50/50.

Vil ikke sjansen for å få brune øyne da være

en av fire statistisk?

Annonse

Vil ikke sjansen for å få brune øyne da være

en av fire statistisk?

Nei.

Barnet får blått gen fra mor. Det får enten blått eller brunt fra far. Så det får enten blå/blå (blir blåøyd) eller blå/brun (blir brunøyd). Sjansen er 50/50.

Merkelig det der !

Jeg har grønne øyne ( min far brune , mor blå ) , min mann har brune ( begge hans foreldre har brune), også fikk vi ei jente med knallblå øyne!!

Jeg var sikker på at hun skulle få brune...

Men gutten min har mørkebrune øyne , selv om hans far har knallblå!

Hmmm....

Meget merkelig at når du har blå-brun og din mann har brun-brun at barnet får blå-blå....

Det lukter litt av dette her må jeg si... :-)

Eller kanskje du har byttet om på hvem du fikk ungene med?

Meget merkelig at når du har blå-brun og din mann har brun-brun at barnet får blå-blå....

ingen som har sagt at mannen har brun-brun om begge hans foreldre har brune. De kunne være blå-brune begge, og han kan ha fått et av hvert gen.. for så å gi det blåe videre..

det eneste som ikke går, er at to med blåe øyne får barn med brune...

Gjest ingeniøren

Goss og maiken76 og Atene har rett forklaring.

Husk at om det er "en av fire" sjanse for f.eks. brune øyne, så betyr ikke det at det MÅ bli nøyaktig en brunøyd i søskenflokk på 4. Det kan bli alt fra null til fire brunøyde!

Dette er akkurat samme som med Yatzy: du vet det er 1/6 sjanse for å få en sekser, men får du det nøyaktig hver sjette gang? Niks. Heldig- Anton får det oftere, du selv får det sjeldnere. Selv om ingen har jukset med terningene.

det eneste som ikke går, er at to med blåe øyne får barn med brune...

To som ser ut for å ha blå øyne kan faktisk få barn med brune øyne. Begge foreldrene mine ser blåøyde ut, men minst en av dem er genetisk brunøyd og mine øyne er ganske så brune :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...