Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 47 år.

Selvstendig næringsdrivende og under videreutdanning.

I de siste 5-6 mnd har har magen opptrådt til dels meget plagsomt. Stor produkjson av luft/gasser, må stadig lufte ut både foran og bak. Jeg må ofte besøke toalettet. Avføringen ser normal ut.

En hard og til dels konstant oppblåst belg oppunder brystet er meget ubehagelig. Noen ganger kommer også følelsen av at jeg må kaste opp, noe jeg til nå ikke har gjort.

I nedre høyre del av magen virker det som om tarmene beveger seg mye. (sammentrekninger og bevegelser som er ubehagelige)

Ved 2 anledninger (i sommer og senere på høsten) opplevde jeg pustebesvær og fikk angst for ikke å gjenvinne kontrollen over situasjonen. Ved begge anledninger følte jeg meg helt slått ut uten krefter.

Jeg røyker ikke, har et moderat forhold til alkohol (kun små mengder i helgene)

Videre har jeg god fysikk, men har fått konstatert et for høyt kolestrolinnhold, 8,4. Jeg går nå på medisiner mot dette. Mageproblemene hadde jeg lenge før jeg begynte med disse medisiner.

Jeg har en tendens til å spise for fort og drikker mye melk.

Spiser frokost hver morgen, lunch og middag.

God matlyst

Min høyde er 1.84 og vekt 82 kg.

Jeg trimmer 2-3 ganger i uken.

Jeg har vært til lege og tatt blodprøver og testet EKG under belastning alt ser bra ut. (bortsett fra kolestrolinnholdet)

Hvor lenge kan dette holde på før det bør undersøkes nærmere.

Er det noe jeg kan forandre på f.eks med kostholdet, medisiner jeg kan forsøke?

Ser frem til å høre fra deg.

Hilsen

Roks

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127675-luft-mageproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Prøv å les litt om "irritabel tarm" som det har vært skrevet mye om her i DOL. Høres ut som du gjør mye riktig, men prøv en periode å kutt ut melkeprodukter. Drikk rikelig vann. Unngå stramme klær, og reduser stress-nivået om mulig. Ta deg bedre tid til måltider, og slapp av en periode etterpå; det er da tarmbevegelsen skal komme igang. Kvalme/raping kan være tegn på sår slimhinne i magesekk eller øvre del av tarmen. Noen kan ha god effekt av syre-blokkerende medisiner; du må ha resept. Dette er ufarlig å prøve. Kolesterolsenkende medisiner er kjent for å gi akkurat de plagene du sliter med. I samråd med legen din kan du evt. ta pause en periode til alt har roet seg.

Vedvarende plager bør utrdes med bl.a røntgen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127675-luft-mageproblem/#findComment-777631
Del på andre sider

Prøv å les litt om "irritabel tarm" som det har vært skrevet mye om her i DOL. Høres ut som du gjør mye riktig, men prøv en periode å kutt ut melkeprodukter. Drikk rikelig vann. Unngå stramme klær, og reduser stress-nivået om mulig. Ta deg bedre tid til måltider, og slapp av en periode etterpå; det er da tarmbevegelsen skal komme igang. Kvalme/raping kan være tegn på sår slimhinne i magesekk eller øvre del av tarmen. Noen kan ha god effekt av syre-blokkerende medisiner; du må ha resept. Dette er ufarlig å prøve. Kolesterolsenkende medisiner er kjent for å gi akkurat de plagene du sliter med. I samråd med legen din kan du evt. ta pause en periode til alt har roet seg.

Vedvarende plager bør utrdes med bl.a røntgen.

Var selv plaget med irritabel tarm i ett helt år etter at jeg var kurert for magesår. Jeg måtte selv finne kuren via nettet da ingen leger så ut til å vite noe særlig om noen "kur".

JEg kjøpte noen piller på helsekost butikk, tror de het biodoffilus e.l. Det var ihvertfall piller med naturlige tarmbakterier. Det tok ca en uke så var jeg helt bra etter det som hadde plaget meg over ett år!!

Prøv gjerne dette..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127675-luft-mageproblem/#findComment-781714
Del på andre sider

Var selv plaget med irritabel tarm i ett helt år etter at jeg var kurert for magesår. Jeg måtte selv finne kuren via nettet da ingen leger så ut til å vite noe særlig om noen "kur".

JEg kjøpte noen piller på helsekost butikk, tror de het biodoffilus e.l. Det var ihvertfall piller med naturlige tarmbakterier. Det tok ca en uke så var jeg helt bra etter det som hadde plaget meg over ett år!!

Prøv gjerne dette..

Kan det være Bio dophilus du mener?

http://www.helsekostshop.no/site/maler/standard/standard.asp?case_vis=visprodukt&kategoriID=20&produktid=257

(bilde av tablettboksen i linken)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127675-luft-mageproblem/#findComment-781726
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...