Gå til innhold

Har du opplevd å bli omplassert i jobben?

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje arb.ledig snart?

Hei, lurer på om noen er villige til å dele sine erfaringer rundt det å bli omplassert?

Jeg kommer til å bli omplassert pga omorgansieringer i kommunen. Og _det_ er i og for seg greit nok, men måten dette gjøres på er hårreisende. Jeg får kun et valg, og tar jeg ikke imot det, så må jeg si opp.

I tillegg er info rundt dette blitt gitt meg via epost. Noe som fører til at det råder mye usikkerhet.

OG, i forkant av at jeg helt plutselig får denne eposten om omplassering, så har jeg i lengre tid blitt trakkasert og mobbet på arb.plassen. Av sjefen.

Så det å bli omplassert nå, klarer jeg ikke se på kun som "sak". Jeg tror det ligger noe annet bak det også, men at sjefen vinkler det til å hete omplassering - (hvilket jo vilpåvirke mange i kommunen for tiden..)

Vel, jeg håper på at noen her har noe å si om saken....

Erfaringer?

Fortsetter under...

"Jeg får kun et valg, og tar jeg ikke imot det, så må jeg si opp."

NEI, du må IKKE si opp. Det er arbeidsgiver sin jobb.

Har egentlig ikke så mye å si om resten, men kan det være så galt å bli omplassert vekk fra en ufordragelig sjef?

Gjest snart arb.ledig kanskje?

"Jeg får kun et valg, og tar jeg ikke imot det, så må jeg si opp."

NEI, du må IKKE si opp. Det er arbeidsgiver sin jobb.

Har egentlig ikke så mye å si om resten, men kan det være så galt å bli omplassert vekk fra en ufordragelig sjef?

Hei,

Jeg trodde heller ikke at jeg måtte si opp. Jeg er jo fast ansatt.

Står det noen regler om dette noe sted?

Jeg vil svært gjerne bort fra min arb.giver, ja, så du har på sett og vis rett. Men når tilbudet jeg får ikke er noe jeg kan tenke meg, hva da? Min sjef sier jo da at jeg får bare si opp, da....Kommer ikke med alternativer.

Ja, jeg har opplevd det en gang (privat firma). Jeg fikk heller intet valg, og kalte det tvangsevakuering/headhunting til en annen avdeling! Jeg kviet meg veldig, men det har gått bra. Jeg kjente jo godt mine nye kolleger, da vi hadde hatt mye med hverandre å gjøre i jobben.

Hei,

Jeg trodde heller ikke at jeg måtte si opp. Jeg er jo fast ansatt.

Står det noen regler om dette noe sted?

Jeg vil svært gjerne bort fra min arb.giver, ja, så du har på sett og vis rett. Men når tilbudet jeg får ikke er noe jeg kan tenke meg, hva da? Min sjef sier jo da at jeg får bare si opp, da....Kommer ikke med alternativer.

Steder for informasjon om rettigheter:

arbeidsmiljøloven eller hos fagforening (meld deg inn idag!), evt. på aetat, her finner du bl.a. noe om å være overtallig i kommunal sektor: http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=2666

Er forresten enig med HelgeM om at du ikke må si opp selv, men vente til arbeidsgiver sier deg opp dersom du ikke tar imot det tilbudet du har fått. Sier du opp selv tar det lenger tid før du får dagpenger enn om du blir oppsagt. Jeg kan ikke reglene i detalj, går ut fra at du kan finne mer på aetat.no. Forresten er vikarbyråer ofte et ålreit alternativ til aetat når det gjelder jobbformidling.

Kom forresten på et sted til du kan tenkes å finne relevant info: http://www.norge.no/ - klikk på "Ansettelse og arbeidsforhold" og på "Arbeidsmarked" (og evt. andre steder der) hvor det kan tenkes å stå noe fornuftig.

Lykke til! :-)

Det er i slike tilfeller det lønner seg å ha en fagforening å gå til.

Du skal IKKE si opp selv. Da mister du alle rettigheter. Det går lengre tid før du får dagpenger, og du mister fortrinnsrett til ledige stillinger på din gamle arbeidsplass. Du mister også muligheten til erstatning hvis det skulle vise seg at du er "presset" ut på uholdbart grunnlag.

Det kan høres som om du har en sjef som vil bli kvitt deg. Du har krav på skikkelig begrunnelse i slike tilfeller, og du skal ikke få informasjon kun via e-post.

Annonse

Gjest snart arb.ledig kanskje?

Det er i slike tilfeller det lønner seg å ha en fagforening å gå til.

Du skal IKKE si opp selv. Da mister du alle rettigheter. Det går lengre tid før du får dagpenger, og du mister fortrinnsrett til ledige stillinger på din gamle arbeidsplass. Du mister også muligheten til erstatning hvis det skulle vise seg at du er "presset" ut på uholdbart grunnlag.

Det kan høres som om du har en sjef som vil bli kvitt deg. Du har krav på skikkelig begrunnelse i slike tilfeller, og du skal ikke få informasjon kun via e-post.

Ja, jeg har absolutt en sjef som vil bli kvitt meg. Vedkommende skyr ingen midler og driver med mye hersk og splitt, baktaling, manipulering ect.

Er det noen som vet hvor det står om mine rettigheter ved omplassering?

Og er det ikke slik at min sjef har krav på seg om å finne en ny jobb til meg, dersom jeg sier nei til tilbudet jeg får?

Håper noen kan svare på det.

Ja, jeg har absolutt en sjef som vil bli kvitt meg. Vedkommende skyr ingen midler og driver med mye hersk og splitt, baktaling, manipulering ect.

Er det noen som vet hvor det står om mine rettigheter ved omplassering?

Og er det ikke slik at min sjef har krav på seg om å finne en ny jobb til meg, dersom jeg sier nei til tilbudet jeg får?

Håper noen kan svare på det.

Dette kan være komplisert. I vårt tilfelle (privat bedrift) ble det brukt fagforeningsjurister for å sikre at allt gikk i henhold til lover og regler. Lover og regler på dette området er ikke alltid så lett å tolke i forhold til de enkelte tilfeller, spesiellt ved omorganiseringer og generelle innskrenkninger.

Generellt, så er oppsigelsesvernet ganske sterkt, spesiellt i stat og kommune, men ved omorganiseringer og innskrenkninger, så kan også stat og kommune si opp folk.

Hvis det skjer en omorganisering slik at det skal bli færre arbeidsplasser der du jobber nå, så kan bedriften si deg opp. Men en vurdering her blir om det er du eller noen andre i bedriften som skal ut. Det varierer fra bedrift til bedrift hvordan dette gjøres. Vanligvis er det ansennitet (antall år i jobben) som bestemmer hvem som må gå først, men dette er ikke lovbestemt.

Hvis din stilling blir borte, skal bedriften tilby deg eventuelle andre ledige stillinger hvis du har en av de stillingene som blir borte. I og med at du har fått ett slikt tilbud, så kan dette være oppfyllt. Da kan du stå svakere hvis du sier nei til den jobben. Men det kommer også litt an på hva slags stilling du går fra og hva slags du blir tilbudt. Hvis du er sjefsøkonom og blir tilbudt jobb som rengjøringshjelp, så er det noe som kalles "skjult oppsigelse", og som bedriften kan få ett problem med lovligheten av.

Hvis du mener at det som blir gjort ikke er riktig, så tror jeg du fort vil trenge juridisk assistanse. Men det du trenger aller først, er en klar begrunnelse for hvorfor du blir sagt opp i den stillingen du har nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...