Gå til innhold

Nils Håvard!Hva synes du om Johannesurt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• Ulv I Faarikaal

22

• Grip

6

• Kizza1365380506

1

Her kan du se hva den norske legeforeningens fagtidsskrift skrev om dette i 2001. Det er skrevet på fagspråk, men jeg har klippet ut en del av konklusjonen her:

"Hovedbudskap:

- Johannesurtekstrakter er virksomme ved lett til moderat depresjon" (sitat fra slutten av dokumentet)

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LTS.Vis_Seksjon?vp_SEKS_ID=330223

Altså det samme som det zava skriver.

Kizza1365380506

Tror ikke det er noe å satse på for dem som har tyngre depresjoner eller andre sterke lidelser. Dersom man derimot bare har veldig lette depresjoner så hjelper det nok. Prøvde å få min mann til å ta det men han glemmer det til stadighet så jeg kan ikke si noe om det virker på lettere depresjoner eller ikke.

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg ser ingen fordeler med Johannesurt i forhold til SSRI.

Jeg ville aldri ha valgt det selv eller gitt det til noen av "mine".

Hadde det ikke vært et såkalt "naturprodukt" eller "alternativt" produkt, ville det aldri blitt solgt med så dårlig effekt i forhold til bivirkninger og ikke minst interaksjonenr med andre medikamenter.

Jeg ville aldri turt å ta det.

Annonse

Hadde det ikke vært et såkalt "naturprodukt" eller "alternativt" produkt, ville det aldri blitt solgt med så dårlig effekt i forhold til bivirkninger og ikke minst interaksjonenr med andre medikamenter.

Jeg kan ikke uttale med om virkninge av Johannesurt på et vitenskapelig grunnlag. Men jeg har har prøvd Nefadar og Cipramil og Johannesurt, og både Nefadar og Cipramil hadde åpenbare og umiddelbart merkbare bivirkninger i oppstartsfasen (kvalme, svimmelhet, gjesping). Johannesurt hadde ingen slike virkninger.

Da er det kanskje ikke så rart at mange vil foretrekke Johannesurt og føle at dette er en mer "natrulig" form for medisin. Når det er sagt: jeg kjøper ikke skillet mellom naturmedsin (alltid bra for deg) og kjemisk eller menneskelagd medisin (unatrulig, kunsitg), både hasj og opium vokser jo i naturen og er således "naturlig".

Hvilke bivirkninger har Johannesurt utenom interaksjoner med andre legemiddel?

Jeg tror en grunn til at mange ønsker den er at man kan selvmedisinere. Føler man har mer kontroll selv. (Har aldri prøvd den selv.)

mvh

Gjest Har erfaring som bruker

Her skal du få et svar som retter opp litt av svartmalinga til NHD. Og i tillegg fra en person som har prøvd BEGGE midlene. Og det over flere år for hvert av dem. Nytter ikke si at en har prøvd slikt, hvis en har brukt det bare en måned feks.

SSRI for meg ble bivirkninger og seponeringsproblemer, og sterk vektlkning.

Johannesurt gav lindring for min lette depresjon (hjelper ikke på tyngre depresjon!) og jeg har ikke merket noen bivirkninger. Tar tre ukers opphold i bruken for hver tredje måned, slik at kroppen ikke skal venne seg til urten.

Kan ikke klare meg uten Johannesurt, men jeg KAN klare meg uten de bivirkningene SSRI gav meg. Det ødela faktisk hveragen min. Løste et problem og gav meg flere nye! Nei takk til SSRI! Så sant jeg kan slippe...

Gjest Har erfaring som bruker

Her skal du få et svar som retter opp litt av svartmalinga til NHD. Og i tillegg fra en person som har prøvd BEGGE midlene. Og det over flere år for hvert av dem. Nytter ikke si at en har prøvd slikt, hvis en har brukt det bare en måned feks.

Johannesurt gav lindring for min lette depresjon (hjelper ikke på tyngre depresjon!) og jeg har ikke merket noen bivirkninger. Tar tre ukers opphold i bruken for hver tredje måned, slik at kroppen ikke skal venne seg til urten.

Kan ikke klare meg uten Johannesurt, men jeg KAN klare meg uten de bivirkningene SSRI gav meg. Det ødela faktisk hveragen min. Løste et problem og gav meg flere nye! Nei takk til SSRI! Så sant jeg kan slippe...

Et tillegg!

Om du i tillegg har litt angst, som jeg også sliter med, så finnes det naturmidler du kan bruke (lang erfaring der også) istedenfor feks Valium og Sobril (har brukt disse også jeg!).

Kan anbefale Dr. Bachs Rescue Remedy (ta et søk), Valerina-produktene, Nervisan, Nervero bl.a. Sikkert forskjell fra menneske til menneske hva som virker best.

Bare et tips.

Selv bruker jeg nå Nervero med godt resultat. Og Rescue Remedy når jeg må ha rask lindring ved akutte hendelser eller litt sterkere uro.

Meg hjelper det iallefall, så ville være rart om jeg er skapt helt annerledes enn alle andre her inne!

Hvordan vet du at det er selve Johannesurten som hjelper, og ikke bare din egen tro på at Johannesurt hjelper?

Jeg synes du skal være særdeles forsiktig med å proppe deg full av slike medisiner som man ikke kan dokumentere virkningen (eller bivirkningene) av. Det blir ikke "sikrere" bare fordi det er en plante - både liljekonvall og revebjelle er også planter.

Tenk deg om!

Med vennlig hilsen

Gjest alternativer?

Hvordan vet du at det er selve Johannesurten som hjelper, og ikke bare din egen tro på at Johannesurt hjelper?

Jeg synes du skal være særdeles forsiktig med å proppe deg full av slike medisiner som man ikke kan dokumentere virkningen (eller bivirkningene) av. Det blir ikke "sikrere" bare fordi det er en plante - både liljekonvall og revebjelle er også planter.

Tenk deg om!

Med vennlig hilsen

Følg med i timen da, Sør! NHD og Legeforeningens fagtidsskrift sier at de vet at johannesurt har dokumentert effekt. Det er ikke der diskusjonen ligger.

Følg med i timen da, Sør! NHD og Legeforeningens fagtidsskrift sier at de vet at johannesurt har dokumentert effekt. Det er ikke der diskusjonen ligger.

Ja, og les hva NHD skriver: "Hadde det ikke vært et såkalt "naturprodukt" eller "alternativt" produkt, ville det aldri blitt solgt med så dårlig effekt i forhold til bivirkninger og ikke minst interaksjonenr med andre medikamenter."

Hvorfor skal "standarden" for alternativ medisin ligge lavere enn for andre medisiner?

Med vennlig hilsen

Annonse

Ja, og les hva NHD skriver: "Hadde det ikke vært et såkalt "naturprodukt" eller "alternativt" produkt, ville det aldri blitt solgt med så dårlig effekt i forhold til bivirkninger og ikke minst interaksjonenr med andre medikamenter."

Hvorfor skal "standarden" for alternativ medisin ligge lavere enn for andre medisiner?

Med vennlig hilsen

Med all respekt: du vil se at flere på denne tråden anmoder NHD om å dokumentere disse påstandene.

- At johannesurt har dårligere effekt enn SSRI

- At johannesurt har bivirkninger tatt alene

Vet du hva jeg tror, Sør, jeg tror ikke du gidder å lese alle innleggene, du vil ha repetisjonskurs bare for deg! :-)

Med all respekt: du vil se at flere på denne tråden anmoder NHD om å dokumentere disse påstandene.

- At johannesurt har dårligere effekt enn SSRI

- At johannesurt har bivirkninger tatt alene

Vet du hva jeg tror, Sør, jeg tror ikke du gidder å lese alle innleggene, du vil ha repetisjonskurs bare for deg! :-)

Men bevisbyrden er på Johannesurt-tilhengerene.

Enhver medisin må dokumenteres (både effektivitet og bivirkninger), enten det gjelder paracet eller hjertemedisin.

Det er altså ikke opp til "alle andre" å motbevise Johannesurt, men opp til de som selger Johannesurt å bevise (etter samme standard som SSRI produsentene holdes til) at det er effektivt og trygt.

Med vennlig hilsen

Gjest alternativer?

Men bevisbyrden er på Johannesurt-tilhengerene.

Enhver medisin må dokumenteres (både effektivitet og bivirkninger), enten det gjelder paracet eller hjertemedisin.

Det er altså ikke opp til "alle andre" å motbevise Johannesurt, men opp til de som selger Johannesurt å bevise (etter samme standard som SSRI produsentene holdes til) at det er effektivt og trygt.

Med vennlig hilsen

Dear South

Your requirements for hypericum documentation HAVE been met, in a document published by the Norwegian association of medical doctors. See link to this article several times in this "tråd" and other "tråd"s.

NHD has never denied this article, he has not denied that hypericum is effective. He has only suggested differences between hypericum and SSRI, differences not documented in that article.

Jeg prøver på et annet språk, jeg, hjalp det?

Dear South

Your requirements for hypericum documentation HAVE been met, in a document published by the Norwegian association of medical doctors. See link to this article several times in this "tråd" and other "tråd"s.

NHD has never denied this article, he has not denied that hypericum is effective. He has only suggested differences between hypericum and SSRI, differences not documented in that article.

Jeg prøver på et annet språk, jeg, hjalp det?

Men hvis det er dokumentert på linje med andre "vanlige" medisiner, så er det greit. (Ingen har sagt noe annet.) Det jeg påpeker er at man bør stille samme krav til alle medisiner.

Enkelt og greit.

Med vennlig hilsen

Gjest tilskuerinnen

Men hvis det er dokumentert på linje med andre "vanlige" medisiner, så er det greit. (Ingen har sagt noe annet.) Det jeg påpeker er at man bør stille samme krav til alle medisiner.

Enkelt og greit.

Med vennlig hilsen

*ler*

Bra du vet å gi deg før ALLE forstår at du ikke har peiling :)

Ulv I Faarikaal

*ler*

Bra du vet å gi deg før ALLE forstår at du ikke har peiling :)

Mange av studiene er metodologisk svake, og det er med vilje fra de som tester.

Nesten alle studier av naturmedisin er det. De sterke og seriøse studiene gi dårligere resultat, og havner nær et "standard avvik."

Homeopatmedisin har vært forsket på i 50 år, og ingen seriøse sterke studier har vist noen som helst virkning utover standard avvik og placebo. Den største, mest kjente og seriøse

undersøkelsen på 6000 migrenepasienter ga bare 0,02% i homeopatmedisinens disfavør. Enkelt sagt: Sukkerpillene var 0,02% bedre.

Men: alle 6000 ble i gjennomsnittt 20% bedre; det er placebovirkning og ikke noe annet.

Hurra for placebo sier jeg, men kall en spade en spade, dropp trolldommen nå i 2003.

Gjest papirtiger

Mange av studiene er metodologisk svake, og det er med vilje fra de som tester.

Nesten alle studier av naturmedisin er det. De sterke og seriøse studiene gi dårligere resultat, og havner nær et "standard avvik."

Homeopatmedisin har vært forsket på i 50 år, og ingen seriøse sterke studier har vist noen som helst virkning utover standard avvik og placebo. Den største, mest kjente og seriøse

undersøkelsen på 6000 migrenepasienter ga bare 0,02% i homeopatmedisinens disfavør. Enkelt sagt: Sukkerpillene var 0,02% bedre.

Men: alle 6000 ble i gjennomsnittt 20% bedre; det er placebovirkning og ikke noe annet.

Hurra for placebo sier jeg, men kall en spade en spade, dropp trolldommen nå i 2003.

Kanskje du skal holde deg til Johannes urt-diskusjonen? Johannesurt-eksperiment har like mye til felles med migrene-eksperiment som en spade og tryllestav har...

Noen av eksperimentene om effekten av johannesurt har hatt dårlig indre og ytre validitet, men ikke alle, spesielt ikke de nye.

Og forresten, placebo-effekten skjer ikke hvis folk vet de får placebo...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...