Gå til innhold

Forlenget blødningstid + lav HgB og ferritin

Anbefalte innlegg

Hva kan gjøres for at jeg kan få normal blødningstid?

Jeg har så pass forlenget blødningstid at jeg får ikke epidural bedøvelse p.g.a. faren for lammelser.

Jeg er i menstruerende alder, med store blødninger, noe som fører til at jeg ikke får bygd opp igjen mine jernlagere.

Min sist målte HgB var på 8,5 for 3 uker siden ferritin på 5.

Hva kan bli gjort for at jeg permanent kan få opp HgB og ferritin på ett normal nivå.

Fortsetter under...

Huff da. Jeg trodde jeg slet med ferritin og Hb, men du sliter virkelig mer. På helsekostbutikken har de noe som heter Floradix eller Floravital (to tilsvarende produkter), disse er full av både vitaminer og jern i flytende form. Flytende jern tas best opp i kroppen. Men, det er jo ingen permanent løsning, men det hjelper iallefall å bygge opp igjen. Ellers er det mye C-vitamin i broccoli, så det lønner seg å kombinere med jern...C-vitamin bedrer opptaket av jern.

Og så til litt gla-nyheter...det er MASSE jern i seigmenn 14 mg per 100 g og det er 7 mg per 100 g i mørk kokesjokolade. Så der har du en unnskyldning til å spise seigmenn......for å få opp jernet litt;)

Du bør kanskje få sjekket hva det er som gjør at kroppen din har de blodverdier som du har. Ev. om der er noe som kan gjøre at du blør mindre, slik at du ikke har konstant anemi?!!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Legen din må utrede hvilken type koagulasjonsforstyrrelse du har. Ut fra dette kan eventuelt behandling startes. Trolig vil du kunne bruke Cyklokapron i forbindelse med hver mens for å bremse blødningene. Innsetting av hormonspiral vil gi nærmest bortfall av mens.-blødninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...