Gå til innhold

Affektiv lidelse - hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykologen min sa i dag at jeg sikkert har en "affektiv lidelse" og at hun ville anbefale meg å gå på f.eks Lithium. Jeg skal til psykiater for ny vurdeing neste uke. Jeg har en venninne som går på Lithium og hun har diagnosen Manisk depressiv. Min bestemor hadde også denne diagnosen, men psykologen har før sagt at hun ikke tror jeg er det - men hva erd et egentlig hun mener? Er affektiv lidelse en mildere grad av manisk-depressivitet? Det kan virke slik på det hun har sagt før.

Skrevet

hun kan mene bipolar affektiv lidelse ,der type 1 tilsvarer manisk depressiv og type 2 er en litt mildere type, kanskje det hun mente? har selv den diagnosen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Affektiv lidelse er en fellesbetegnelse som omfatter både lidelser som kun svinger nedover /depresjoner og lidelser som svinger begge veiene/bipolar lidelse.

Skrevet

hun kan mene bipolar affektiv lidelse ,der type 1 tilsvarer manisk depressiv og type 2 er en litt mildere type, kanskje det hun mente? har selv den diagnosen.

Jeg bare lurte på hvorfor legen tror du har en affektiv lidelse? Hvilke symptomer har du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...