Gå til innhold

Medisin eller ikke ?

Gjest Redd for piller

Anbefalte innlegg

Gjest alternativer?
Skrevet

Hei,

Du skriver: "Det er jeg også. Men medisinen som er kjempeeffektiv og helt uten risiko fins ikke. DERFOR velger noen å ikke ta medisin."

Det er sant, men de samme personene glemmer jo at man tar medisiner mot sykdommer som er langt verre enn de vanlige bivirkningene fra medisiner.

Ja, medisiner har bivirkninger, men hele poenget er jo at de samme medisinene skal "gjøre noe med" en langt mer alvorlig sykdom.

Med vennlig hilsen

Helt enig, hvis situasjonen er sånn.

Men les en halvtime her på denne sida, så finner du flere som synes at SSRI bivirkningene var verre enn opprinnelige plager, altså ikke verdt det. Eller har du sovet i timen nå igjen? :-)

Skrevet

Det var et (mislykket) forsøk på ironi. Jeg er jo helt enig med deg.

Blir bare litt matt av at man skal se på potensielle skadevirkninger, men ikke nytteeffekter. Synes debatten rundt johannesurt er litt på det nivået, usaklig , spør du meg. Man må nøkternt se på fordeler og ulemper samtidig.

Skjønner godt Kizzas reaksjon: en bivirkning fra et naturmiddel vil man høre om på forhånd - ikke bli overrumplet. Akkurat som man vil med SSRI

OK! Beklager!

Enig med deg om bivirkninger.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Helt enig, hvis situasjonen er sånn.

Men les en halvtime her på denne sida, så finner du flere som synes at SSRI bivirkningene var verre enn opprinnelige plager, altså ikke verdt det. Eller har du sovet i timen nå igjen? :-)

Hei,

Jo, men her gjelder vel to ting:

1) Det er kjent at bivirkningene for SSRI er større til å begynne med, og at det tar mange uker før de virker godt. Mange gir nok opp før de begynner å virke.

2) Med tanke på at folkene som får SSRI jo i utgangspunktet er syke, så er det jo en mulighet at de blir "flinkere å klage" når de blir friskere? På samme måte som noen faktisk tar selvmord idet de er iferd med å blir friskere - fordi de nå for energi til å ta initiativet.

Jeg er selvsagt enig i at SSRI kan ha store bivirkninger, og vi bør på ingen måte undervurdere disse - det står store farmasøytiske krefter bak salg og markedsføring av disse. Samtidig må vi ikke overse de gode sidene av SSRI - tusenvis av mennesker som fungerer langt bedre nå enn uten SSRI.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Slike råd tror jeg på, udokumenterte dyre luriumer tror jeg ikke på.

En liten og svært støyende gul undulat kurerte en gammel dame jeg vet om. Jeg tro hun levde 7 år ekstra på grunn av den.

Kjæledyr og trening er to ting som faktisk har dokumentert positiv effekt for helsa. Både psykisk og fysisk.

Ellers kan kostholdet ha en del å si. Behandling med Omega3 for eksempel har i en del studier vist seg like effektfull som antipsykotika i behandlingen av psykoser..

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Kjæledyr og trening er to ting som faktisk har dokumentert positiv effekt for helsa. Både psykisk og fysisk.

Ellers kan kostholdet ha en del å si. Behandling med Omega3 for eksempel har i en del studier vist seg like effektfull som antipsykotika i behandlingen av psykoser..

Både skummelt og interessant at slike enkle midler kan erstatte medisin i slik grad at folk lever videre. Dama med undulaten var faktisk i ferd med å sovne inn for alltid. Da hun fikk den lille skrikete badmingtonballen, livnet hun til som et mirakel. Hun syknet og døde bare noen uker etter at den lille krabaten døde.

Skrevet

Nei, ser det. Jeg prøvde å skrive slik at det kunne dekke flere mennesker.

Jeg prøvde å svare på hennes usikkerhet med at: "de fleste går det veldig fint med, noen går det ikke noe fint med, man kan ikke si på forhånd hvilken gruppe du er i.

Hvis det ikke går bra og du da heller ikke har noen til å hjelpe deg, kan det bli vanskelig."

Hun sier jo for eksempel at hun kvier seg for å få en terapeut. Om hun har hjelp fra andre vet jeg ikke.

Hvis legen har gitt han/henne resept på et SSRI går jeg ut fra at legen mener dette kan være til hjelp. Legen skal også informere om bivirkninger, hvis ikke kan man finne det ut selv ved å lese i Felleskatalogen.

Så vidt jeg har forstått har Johannesurt kun virkning på milde til miderate depresjoner.

Bivirkninger er vanskelige å forutse, og man må vurdere disse opp mot effekten.

Full effekt oppnås etter 2-4 uker, så vidt jeg har forstått.

Det er viktig å ta slike medisiner i_sammarbeid_med_lege. Følge eventuelle opp/ned trappings planer nøye.

Gjest alternativer?
Skrevet

Hvis legen har gitt han/henne resept på et SSRI går jeg ut fra at legen mener dette kan være til hjelp. Legen skal også informere om bivirkninger, hvis ikke kan man finne det ut selv ved å lese i Felleskatalogen.

Så vidt jeg har forstått har Johannesurt kun virkning på milde til miderate depresjoner.

Bivirkninger er vanskelige å forutse, og man må vurdere disse opp mot effekten.

Full effekt oppnås etter 2-4 uker, så vidt jeg har forstått.

Det er viktig å ta slike medisiner i_sammarbeid_med_lege. Følge eventuelle opp/ned trappings planer nøye.

Jeg er enig i at man ikke skal lure legen. Jeg trodde hun satt med resepten uten å ha begynt med medisinen. Men der kan jeg selvfølgelig ha misforstått.

For øvrig har du mye mer tillit til leger enn jeg har. Mange er sikkert supre, men de har liten tid og av og til kan det gå for kjapt.

Jeg vet konkret om følgende tilfeller:

- en lege som satte pasienten under press til å ta SSRI. Så bare utålmodig ut av vinduet da pasienten ville diskutere bivirkninger. Pasienten trengte sykmeldingen og tok derfor resepten, kastet den etterpå.

- ulike leger hadde svært ulike meninger om SSRI eller ikke for samme pasient og samme symptombilde, med kort tids mellomrom

- en lege foreslo et SSRI som ikke var godkjent for vedkommende pasients problemer, dvs uvirksomt for slike plager ifølge felleskatalogen.

Gjest alternativer
Skrevet

PS. Hvis du leser innlegget står det ikke nevnt noe om at vedkommende har problemer med bivirkninger.

Ser nå nøyaktig hva du mener.

Jeg skriver tilsynelatende at hun har hatt bivirkninger, men det har hun ikke sagt. Takk for tipset!

Skrevet

Jeg er enig i at man ikke skal lure legen. Jeg trodde hun satt med resepten uten å ha begynt med medisinen. Men der kan jeg selvfølgelig ha misforstått.

For øvrig har du mye mer tillit til leger enn jeg har. Mange er sikkert supre, men de har liten tid og av og til kan det gå for kjapt.

- en lege som satte pasienten under press til å ta SSRI. Så bare utålmodig ut av vinduet da pasienten ville diskutere bivirkninger. Pasienten trengte sykmeldingen og tok derfor resepten, kastet den etterpå.

- ulike leger hadde svært ulike meninger om SSRI eller ikke for samme pasient og samme symptombilde, med kort tids mellomrom

- en lege foreslo et SSRI som ikke var godkjent for vedkommende pasients problemer, dvs uvirksomt for slike plager ifølge felleskatalogen.

Jeg er klar over, og har erfart at ikke alle leger alltid er slik man ønsker de skal være. Og hvis en føler at legen skriver ut anti-depressiva tilsynelatende uten "å kjenne" pasienten er det betenkelig. Det er et viktig diskusjonstema. F.eks. Har jeg et ansvar som pasient å rapportere inn "dårlige" leger?/hvem kan jeg si i fra til/hva gjør jeg i en slik situasjon, kanskje bor jeg på et lite sted som har mangelfull legedekning, kommer en ny turnuskandidat hvert år osv.

Jeg fant heldigvis en lege etter hvert som ikke bare satt og skrev på data, og sendte meg ut etter sju minutter med en resept på voltaren ( jeg har tre stykker!), men brukte de 20 minuttene til å høre på det jeg sa, fordi jeg ikke vil finne meg i å bli "overkjørt".

Det perfekte hadde kanskje vært at alle hadde sin egen lille psykiater å rådføre seg med, men slik er det ikke. Mange må bruke fastlegen.

Jeg stoler ikke blindt på fastlegens ord, men ser at hans forslag har vært til mitt beste. Hvis en ikke til en viss grad kan stole på legen, og har gode grunner til det, skjønner jeg at det kan oppstå problemer.

Kjør ny debatt.

Skrevet

Det er jeg også. Men medisinen som er kjempeeffektiv og helt uten risiko fins ikke. DERFOR velger noen å ikke ta medisin.Og DERFOR velger noen å ta en kanskje svakere medisin for å unngå bivirkninger. You see?

Mulig jeg misforstår deg, men både SSRI og johannesurt er "medisiner" ifølge den norske legeforening og apotekene. Ingen av disse sier noe sånt uten å ha tenkt seg MEGET nøye om.

For ordens skyld kan jeg ikke huske å ha skrevet at Johannesurt ikke er definert som en medisin.

Jeg har forståelse for at de som opplever mange ubehagelige bivirkninger ved bruk av medisiner generelt, er mer skeptisk til å benytte seg av disse.

Skrevet

NB.

Jeg håper det kom frem i det siste innlegget mitt at jeg ikke unner noen å havne i sitasjoner med legen som du beskrev, og jeg vet at det er vanskelig å stole på leger/finne en god lege når en har slike erfaringer.

Kanskje finns det ikke andre alternativer, og da er en nødt til å søke informasjon på egen hånd.

Jeg mener også det er nyttig å ha en "sunn skepsis" til medisiner/generelt det en pakker i seg.

Gjest alternativer?
Skrevet

NB.

Jeg håper det kom frem i det siste innlegget mitt at jeg ikke unner noen å havne i sitasjoner med legen som du beskrev, og jeg vet at det er vanskelig å stole på leger/finne en god lege når en har slike erfaringer.

Kanskje finns det ikke andre alternativer, og da er en nødt til å søke informasjon på egen hånd.

Jeg mener også det er nyttig å ha en "sunn skepsis" til medisiner/generelt det en pakker i seg.

Det kom frem. Takk for fine innlegg!

Gjest light world
Skrevet

Se tråd for tre dager siden som diskuterer SSRI opp mot johannesurt/hyperikum.

Jeg var som deg, dårlige erfaringer med bivirkninger fra medisiner generelt og derfor skeptisk. Johannesurt har tydelig hjulpet meg til bedre hvile og bli mer mitt vanlige jeg. Men som du ser nedenfor mener noen man vil få enda mer hjelp av SSRI - personlig har jeg altså ikke prøvd. Tar du ingen andre medisiner blir det jo ingen interaksjoner med joh.urt i alle fall.

Johannesurt er AD light.

Johannesurt funker muligens på folk som har lettere depresjoner. (normalt fungerende mennesker som kun er litt mer deprimert enn til vanlig).

Mennesker med psykiske lidelser og tildels alvorligere depresjoner må bruke "vanlige" AD..dvs SSRI og lign. Johannesurt har ingen effekt på dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...