Gå til innhold

Blærekreft/Urinveiskreft?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tatt opp dette her før,men av en eller annen grunn har jeg slått meg til ro med at det ikke trenger å være noe farlig.

Nå har jeg hørt litt om kongen i det siste og ble litt skremt.

Jeg er en gutt på 25 år.

Jeg har hatt svie under vannlating i rundt 5 år nå.

'Jeg vet det høres helt forferdelig ut at ikke jeg har vært og fått sjekket det skikkelig enda'

Slik som jeg opplever det så var det i begynnelsen veldig vondt og det sved ganske mye hver gang jeg måtte urinere.Dessuten får jeg ofte følelsen av at jeg ikke får tømt meg skikkelig hver gang.Jeg får også ganske mye tynnere stråle enn jeg hadde før.Hvis jeg står ved toalettet lenge kan jeg føle trykket øke(at det fyller seg opp) slik at jeg kan få presset ut litt til.Dette kan jeg sikkert repetere 5-20 ganger.Jeg må urinere oftere enn før,men det er jo også logisk når jeg ikke får tømt meg skikkelig hver gang.

Jeg har undersøkt meg selv litt med tanke på kreft i pung osv. tidligere, men har ikke funnet noen av de synlige symptomene på dette.Sjekket den strengen som går ut fra den ene testikkelen,størrelse på testiklene i forhold til hverandre ++.

Jeg var hos legen med dette for lenge siden. Jeg avleverte urinprøve. Tror ikke han fant ut noe spesiellt i den urinprøven,men han gav meg allikevel henvisning til urolog .Jeg var til ultralyd med det greiene her en gang og, men jeg husker ikke om dette var hos en urolog eller hva han var.

Ellers føler jeg meg ganske frisk som en fisk.Jeg røyker sjelden(røykte før når dette begynte),drikker moderat.

Det skal også nevnes at jeg har en fetter som hadde slike problemer en gang.Han var imidlertid mye flinkere til å følge opp dette enn meg.Han opererte urinrøret tykkere hvis ikke jeg tar helt feil, og har det nå helt fint.Det skal også sies at vi begge hadde en kortere bruk av anabole steroider når vi var rundt 17-18 år.3 måneders bruk eller noe.

Så jeg er ikke sikker, men mye kan vel tyde på at grunnen ligger i dette?

Kan slike ting utarte seg til kreft hvis man ikke gjør noe med det? Isåfall, har jeg noen sjanser til å overleve hvis jeg har hatt dette i 5 år.

En ekstra tilleggsopplysning:

Kaffe ser ut til å ha en effekt på vannlatingen.Dvs. det svir mindre og jeg får tykkere stråle når jeg har drukker en del kaffe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128506-bl%C3%A6rekrefturinveiskreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

I ditt tilfelle synes jeg det er rimelig å sjekke urinprøver flere ganger. Clamydia-infeksjoner og andre infeksjoner bør utelukkes. En urolog vil kunne gjøre målinger av mengde urin, hvor fort blæren tømmes, kraft på strålen og hvor hyppig du later vannet. Dersom dette både er plagsomt for deg, og du bekymrer deg, burde du kontakte legen din for å få en urolog-time. Jeg har ikke hørt om sammenheng mellom bruk av anabole steroider og tykkelse på urinrøret. Dette høres ikke ut som kreft, vil heller ikke tro at du har større risiko enn normalt for å få det. Et avløpshinder for urinen vil kunne bane vei for urinveisinfeksjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...