Gå til innhold

NHD - kan du ta en titt på dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Nei, denne blinde flekken har jeg hatt i mer enn ti år. Jeg tror ikke den lar seg endre :-)

En blind flekk er pr. def. noe du ikke kan se, ikke er klar over, altså noe ubevisst som skaper problemer nettopp i egenskap av å være ubevisst. Du er åpenbart klar over din "bias" og styrer - antakelig fornuftig nok - unna uttallelser nettopp pga. dette. Altså ingen blind flekk, men forutinntatthet som du bevisst styrer unna.

Gjest uten signatur

Hva menes med "blind" flekk??

Du reagerer sterkt på noe uten å vite hvorfor.

Folk som har blinde flekker er ikke klar over det har jeg lært, så NHD må vel fleipe litt her...

Jeg fikk forklart det med dette eksempelet fra en psykiater: En voksen mann ble veldig engstlig og uvel og måtte gå ut av rommet hvis det var sterkt opplyst av lysrør, som det ofte kan være i offentlige lokaler og kontorer. Etter lang tid i terapi (han gikk nok ikke bare for dette) så snublet de over løsningen til problemet. Problemet viste seg å være nettopp en slik 'blind flekk'. Og den stammet fra den gang denne mannen som liten gutt hadde et langt traumatisk sykehusopphold hvor han ikke så foreldrene sine. I taket der var det nettopp slike lysstoffrør, som han hadde ligget å kikket på. Det var psykiateren som så sammenhengen, men mannen skjønte at det var slik, og kunne da jobbe seg ut av denne rare redselen. Den blinde flekker var vekk!

Så det å si at en har en blind flekk er egentlig helt feil! Hvis en er klar over problemet, VAR det en blind flekk, men i det øyeblikk en ble klar over det er det et synlig problem en kan takle.

NHD, skjerp deg!

Og forklar gjerne også hva du mente med den uttalelsen. Fleip oppfattes ikke så lett når en har den bare skriftlig. Som andre her så skjønte jeg heller ikke fleipen, eller hva det var...

Gjest språkfrik

Du reagerer sterkt på noe uten å vite hvorfor.

Folk som har blinde flekker er ikke klar over det har jeg lært, så NHD må vel fleipe litt her...

Jeg fikk forklart det med dette eksempelet fra en psykiater: En voksen mann ble veldig engstlig og uvel og måtte gå ut av rommet hvis det var sterkt opplyst av lysrør, som det ofte kan være i offentlige lokaler og kontorer. Etter lang tid i terapi (han gikk nok ikke bare for dette) så snublet de over løsningen til problemet. Problemet viste seg å være nettopp en slik 'blind flekk'. Og den stammet fra den gang denne mannen som liten gutt hadde et langt traumatisk sykehusopphold hvor han ikke så foreldrene sine. I taket der var det nettopp slike lysstoffrør, som han hadde ligget å kikket på. Det var psykiateren som så sammenhengen, men mannen skjønte at det var slik, og kunne da jobbe seg ut av denne rare redselen. Den blinde flekker var vekk!

Så det å si at en har en blind flekk er egentlig helt feil! Hvis en er klar over problemet, VAR det en blind flekk, men i det øyeblikk en ble klar over det er det et synlig problem en kan takle.

NHD, skjerp deg!

Og forklar gjerne også hva du mente med den uttalelsen. Fleip oppfattes ikke så lett når en har den bare skriftlig. Som andre her så skjønte jeg heller ikke fleipen, eller hva det var...

Jeg oppfattet NHD som den berømte krigsoffiseren, var det ikke Lord Nelson i et slag ved København - han hadde fått en ordre som han mente var forkastelig, men som han ikke kunne trosse.

Lord Nelson var blind på det ene øyet. Han tok da sin kikkert foran det blinde øyet og sa "I see no ship!"

Så handlet han ut fra dette, vant slaget og helten står idag på Trafalgar Square i London.

Hadde han blitt stilt for krigsrett pga ordrenekt kunne ha jo helt sannferdig sagt at han ikke hadde sett noe skip. Og samtidig fikk han gjort det han mente var det rette.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...