Gå til innhold

dere som har litt erfaring med trening

Lyon

Anbefalte innlegg

for det har nemlig ikke jeg i særlig grad. Saken er den at jeg, kvinne på 37 alltid har vært slank og "fast i fisken" noe jeg er fra naturens side.

for 3 måneder siden fødte jeg mitt femte barn. Nå er magemusklene slappe, og jeg har begynt å trene dem.

Jeg har en sånn "bøyle" jeg ligger under, og tar sit-ups ca annenhver dag. jeg tar 3 x 50

i tillegg så ligger jeg på rygg meg bena hevet og bøyer bena til siden ned mot gulvet, dette for å trene sidemagemusklene. denne øvelsen gjør jeg 3 x 20 på hver side.

Til dere som har erfaring med trening, hjelper dette? Jeg har holdt på med dette i ca 3 uker nå og synes kanskje selv at det er blitt litt bedre.

jeg er av den "forfengelige" typen, og elsker å pynte meg, og også jeans som er litt kort på livet, at magen vises litt. Jeg har heldigvis IKKE strekkmerker.

Er det noen som har andre forslag til trening av magemusklene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk barn nr. tre for seks måneder siden og har en del erfaring med ulik type trening for "ødelagte" magemuskler etter graviditet. Det første jeg vil si er at mine magemuskler nettopp føltes slik etter nr. tre - dvs. "ødelagte" eller i alle fall i særdeles dårlig forfatning. Det merket jeg fort hvis jeg f.eks. prøvde å gjøre en vanlig sit-up (helt umulig!). Det tar normalt lang tid å trene opp disse musklene med et slikt utgangspunkt og det er greit å ha i bakhodet.

Når det er sagt er min erfaring at den aller beste treningen for magemusklene etter graviditet er pilates. Jeg vet ikke hvor mye du vet om det, men det dreier seg kort sagt om å trene de musklene som stabiliserer kroppen (særlig mage/rygg) samt øvelser for korrekte bevegelser med hele kroppen. Du finner sikkert mer informasjon om det på nettet, det finnes også videoer, bøker osv.

Hvis du ikke har mulighet til å prøve pilates, vil jeg i alle fall anbefale deg ikke å bare kjøre på med et stort antall crunches flere ganger i uken eller hver dag. De fleste mener det er nok å trene magen 2-3 ganger i uken, og det vil jeg også anbefale. Det forutsetter imidlertid at du trener musklene til de føles utslitte hver gang. Selv nå, når jeg har trent magen systematisk i seks måneder (og den begynner å bli ganske flat), oppnår jeg det gjennom korte økter hvor jeg gjør ulike mageøvelser for ulike deler av magen (f.eks. crunches).

Konkret ville jeg f.eks. gjøre tre sett à 8-10 crunches hvor jeg fokuserer på den muskelen jeg trener, dvs. trekker inn magen (de tverrgående magemusklene) samt bekkenbunnsmusklaturen og holder så lenge jeg klarer. Du kan som regel se dette selv på magen mens du gjør det. Poenget er at selve "kulen" på midten ikke skal bule ut, men holdes så flat som mulig mens du gjør øvelsen. Dette er uhyre viktig, buler magen ut trener du ikke riktig muskel! I det hele tatt kan du gjøre nesten hva slags mageøvelse som helst så lenge du fokuserer på å gjøre "kulen" flatere og holde sammentrekningen så lenge du kan. Når du har gjort det noen ganger vil du føle at du blir sliten. Da tar du en kort pause, repeterer på samme måte f.eks. tre sett.

Det er, som sagt, veldig viktig med minst en dags hvile etter en slik økt. Etter hvert som du blir sterkere kan det være du trenger å bruke noe som vektbelastning mens du gjør crunches eller du kan gjøre mer avanserte øvelser.

Jeg vil også anbefale øvelser på en sånn stabiliseringsball. Andre gode øvelser er "planke" hvor du holder deg i push-up stilling (med magen inn!) i f.eks. 30-90 sekunder, gjerne flere sett.

Det er også viktig med kondisjonstrening for å bli kvitt fettet rundt magen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

- jeg prøver også å være nøye med å holde inn magen til daglig når jeg kommer på det..

hjelper dette på musklene?

Du må ikke gå rundt å holde inne magen, dette påvirker åndedrettet ditt på en negativ måte! Hjelper ikke det spøtt! Pilates er forøvrig et godt tips. Dette er så vidt jeg har forstått en veldig skånsom og effektiv treningsmåte, som du kan gjøre i stua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke gå rundt å holde inne magen, dette påvirker åndedrettet ditt på en negativ måte! Hjelper ikke det spøtt! Pilates er forøvrig et godt tips. Dette er så vidt jeg har forstått en veldig skånsom og effektiv treningsmåte, som du kan gjøre i stua!

uff, jeg forstår ikke det der med pilates....

hvordan gjøres det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...