Gå til innhold

Er ALLE psykologer duste??

Anbefalte innlegg

Gjest Helt normal!

På tirsdag dro jeg livredd avgårde til psykologen for første avalueringstime. Det var ei annen inne da jeg kom og når de kom ut så de bare dumt på meg som satt på venteværelset. Psykologen sa: du skal kanskje til meg?, håndhilste og fulgte pasienten ut (hun skulle visst låse opp en dør)

Før hun kom tilbake til meg ble hun stående og prate tull med en kollega og kom tilbake noen minutter for sent. Vel inne på kontoret synes jeg hun oppførte seg kaldt og kunstig. Det var akkurat som om at jeg fikk bekreftet alle fordommer jeg sitter med når det gjelder psykologer.

Akkurat som om jeg følte det naturlig å åpne meg for den burugla der! Selv om man er terapeut, kan man vel være litt menneskelig!! (hun smilte feks ikke en gang mens jeg var der i nesten en time)

Nei...fysj. det var ekkelt. Jeg fikk ny time på mandag som jeg skal avbestille. Det var IKKE noe for meg. *grøsser* Det som er litt dumt er at hun setter opp tre evalueringstimer og da er det kanskje teit å gi seg etter denne ene gangen. Men jeg ORKER ikke dama. Hu var skikkelig ekkel, og jeg tror jeg møtte med åpent sinn.

Er det dumt å gi seg før evalueringen er over?? Jeg spurte før jeg gikk om hun følte det var noen vits. Hun så kaldt på meg og sa: Jeg vet ikke ennå, jeg tror i hvert fall du sliter med litt angst. Men nå er timen over for i dag.

Jeg er ikke på jakt etter noen diagnose! Føler det er slik psykiatere jobber. De er arrogante, kunstige, involverer seg ikke menneskelig i pasientene og skal på død og liv finne en DIAGNOSE med en gang og så....medisinere. FYSJ!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128783-er-alle-psykologer-duste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prøv igjen...

Gikk til tretten timer terapi etter depresjon, og følte jeg bare ble verre og mer stressa.

Men det var pga psykologen, som rett og slett var dårlig.

Fikk bekreftet det senere av en venninne.

Psykologer er også mennesker, og noen er mye bedre enn andre.

Mye avhenger av om men etter et par timer klarer å utvikle tillit.

Eller så må man finne seg en ny....

Annonse

Jeg har vært heldig - tror jeg. De to psykiaterne jeg har vært i behandling hos har vært gode - for meg. Men det som passer for meg, er ikke alltid bra for deg.

Det er derfor det er viktig å stå på for å bytte dersom kjemien ikke stemmer.

Det er bare så synd at det er for få behandlere der ute, og derfor ikke så lett å velge.

Men - jeg synes du bør la personen få, i det minste, en sjanse til før du avviser henne/ham helt - nære relasjoner tar tid

Jeg var en av dem som talte deg sterkt til å gå til denne timen, på tråden for noen dager siden. Det var veldig dumt at du ikke synes det klaffet.

Noen vil kanskje si at så skeptisk som du virket i den tråden, ga du henne neppe noen sjanse, og at hun merket det. Men det er jobben hennes å takle din skepsis og nervøsitet, mener nå jeg.

Psykologer er minst like ulike som lærere - faglige dyktige og udyktige, personlig klaff og ikke klaff. Og kynikere vil si at akkurat som med rørleggere så er det ikke bare de flinkeste som har ledig time på kort varsel.

Jeg råder deg sterkt til å prøve en annen hvis du gir opp denne, det kan være så utrolig annerledes!

Hvis du er litt i tvil, kan du jo skrive ned det du reagerte på, og ta med lappen som underlag for neste time: vil ikke ha diagnose, vil bli sett osv

Bortsett fra dette med at du oppfatta psykologen som kald og kunstig, sier du egentlig lite konkret om hvorfor hun var så ille. Du bemerker at hun ikke smilte. Hadde hun noen grunn til å smile? Mange mennesker smiler mer enn det som er "natrulig", fordi de er nervøse. Personlig kan jeg ikke fordra falske smil.

På slutten av innlegget virker det som du reagerer på at hun sa hun trodde du sleit med litt angst, hvorpå du skjærer alle psykiatere over én kam som arrogante, kunstige etc. Du sier du føler det er slik de jobber. Hva veit du egentlig om dette? På hvilket grunnlag uttaler du deg?

Hvis du regner uttalelsen om at du kanskje har litt angst som en diagnose, og du forventer å finne en psykolog som ikke nevner slike ting, tror jeg du må leite lenge.

I det hele tatt får jeg inntrykk av at du kan felle nokså harde og bastante dommer på ganske tynt grunnlag.

Jeg var jo ikke der, så kanskje har du rett, kanskje har du truffet på ei skikkelig burugle av en psykolog. Men innlegget ditt gjør meg ikke overbevist om dette.

Gjest Anti psykolog

De fleste psykologer ER dustete ja. Har selv opplevd akkurat det samme, så du er IKKE alene om den saken...

Støtter deg FULLT ut på ditt spørsmål 100%....

Ønsker deg Lykke til videre!

Vil ikke verken råde deg eller gi deg noen forslag om du skal slutte når evalueringstimene er over eller ei,så det får du avgjøre selv...

De fleste psykologer ER dustete ja. Har selv opplevd akkurat det samme, så du er IKKE alene om den saken...

Støtter deg FULLT ut på ditt spørsmål 100%....

Ønsker deg Lykke til videre!

Vil ikke verken råde deg eller gi deg noen forslag om du skal slutte når evalueringstimene er over eller ei,så det får du avgjøre selv...

Å si at alle psykologer er dustete er like tåpelig generaliserende som å si at alle som har psykiske lidelser er dustete.

Annonse

Gjest fornøyd etter hvert

Etter min første time hos psykolog hadde jeg en hel del mindre fordelaktig å si om den personen.

Jeg sa til min fastlege at jeg ikke ville tilbake dit. H*n på sin side utfordret meg til å prøve litt til og skrive et brev til psykologen om det jeg mente ble feil. Jeg fulgte det rådet.

Resultat:

Psykologen tok de tingene jeg tok opp på alvor. Når jeg vel fikk vendt meg til situasjonen, å gå til psykolog, var det lite av min første ramsalte kritikk jeg kunne stå for. I dag mener jeg at jeg har en av byens beste bahandlere, og det har jeg fått bekreftet fra annet hold også.

Jeg synes du bør benytte de 3 prøvetimene. De tingene du beskriver som du reagerte på, er ikke graverende. Mange ville ikke reagert på det i det hele tatt. Det kan være at du har rett. Men det kan også hende at du vil endre mening når du blir mer varm i trøya. Den eneste måten du kan vite det på, er å prøve litt til.

Det vil være lettere for deg å få byttet behandler hvis du viser at du virkelig prøver med den behandleren du har.

Lykke til!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes din vurdering baserer seg lite på håndfaste realiteter og mer på en umoden emosjonell impuls.

Innlegget sier langt mer om deg enn om psykologen.

Hva med å prøve noen timer til før du trekker konklusjonen?

Jeg tror at alle psykologer ikke er gode psykologer. Jeg mener man kan jo gå flere år på skole og kalle seg psykolog, men det trenger ikke bety at du har det som trengs for å forstå et annet menneske og sette deg i deres situasjon. Jeg har to erfaringer selv, gikk til en mannlig psykolog først, han var veldig snill og hyggelig, men han greide ikke å forstå meg, hjelpe meg, så jeg sluttet. Så fikk jeg en kvinnelig psykolog, hun greide å hjelpe meg til et nytt og bedre liv, så nå har jeg sluttet hos henne. :)) Jeg ville ha prøvd å fått tak i en annen psykolog, eller snakket med den psykologen du har om akkurat det du har sagt her, hvis du tør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...