Gå til innhold

Sopp i underlivet

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg er en mann som sliter med sopp i underlivet. Huden er rød og klør (av og til) på begge sider av pungen, i overgangen til låret.

Det har kommet og gått litt det siste halvåret, men de siste 2-3 månedene har det vært ganske plagsomt. Jeg har vært hos lege, men han virket ikke som han kjente særlig godt til dette, og anbefalte meg bare å bruke Canesten. Det gjorde jeg allerede da før jeg så han.

Nå smører jeg med Canesten morgen og kveld, og bruker vanlig talkum for å holde det tørt. Noen ganger ser det ut til å bli bedre, men så snur det igjen.

Av og til klør det sterkt, og jeg tror jeg klør meg i søvne også.

Dette er etterhvert blitt veldig plagsomt, og jeg er natulig nok ganske lei.

Jeg smører som gat, bruker talkum, bruker løstsittdene boxershorts, men lurer på om det er mer jeg kan gjøre? har det noe for seg å kutte ut gjør og sukker, f.eks.? Finnes det mer effektive midler enn Canesten (jeg har prøvd den andre typen jeg ikke husker navnet på også)?

Veldig takknemmelig for alle tips.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128814-sopp-i-underlivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Regner med at det er Lamisil du har prøvd; hvis ikke kan du smøre med denne morgen og kveld i minst to uker. Noen har nytte av Diflukan kapsler; soppdrepende, i tillegg til kremen. Dersom du ikke har effekt, må det vurderes om det er en annen hud-sykdom du har; f.eks annen type eksem eller en variant av psoriasis. Kanskje bør du en periode vaske minst mulig, slik at hudens eget beskyttende talglag får bygget seg opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128814-sopp-i-underlivet/#findComment-788428
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...