Gå til innhold

Pasienter åpner seg på nett

Anbefalte innlegg

Gjest Tutleguri
Skrevet

Diagnosen min er regnet som å være en alvorlig psykisk lidelse, derfor har jeg da også fått vedtak på uføretrygd, selv om det ikke er selvsagt at man skal ha uføretrygd fordi om man har asperger syndrom. Så du kan vel si at jeg har ganske store problemer med å fungere "normalt", hvorav noe skyldes asperger lidelsen, og noe skyldes angst og depresjon.

Jeg tror også jeg har en eller annen form for søvnforstyrrelse, iom at jeg omtrent kan sove døgnet rundt, uten noensinne å føle meg uthvilt. Jeg kan våkne, etter en hel natts søvn, og føle meg mere trøtt enn da jeg gikk til sengs. Mannen min tror at jeg kanskje kan ha en eller annen form for søvnepilepsi (det er visstnok veldig vanlig å ha epilepsi, når man har en autistisk lidelse).

Men selvsagt er jeg svært glad for ikke å ha f.eks. schizofreni eller andre former for lidelser som fordrer tung medisinering. Men det er ikke det samme, som at det ikke kan føles tungt å ha en såpass alvorlig forstyrrelse i hjernen, som det jeg har.

Du har ikke narkolepsi da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke narkolepsi da?

Nei, jeg har selv kontroll over når jeg sover, i motsetning til de som har narkolepsi. Men det finnes en slags form for søvnepilepsi, som er slik at man har anfall hele natten, og derfor ikke har fått hvilt i løpet av natten, selv om man har "sovet". Så jeg lurer litt på om det kanskje kan være det, jeg har.

Skrevet

Jeg skal se filmen, selv om jeg har sett den før. :)

Må Elling ha en diagnose da?

Han er jo som vi har "snakket om " før, en figur.

Hva slags diagnose® en fyr som han hadde fått i RL er noe annet.

Han er ikke helt a4 og han har noen vanskeligheter, men på noen områder fungerer han veldig bra.

Jeg syns ikke du trenger å lete etter fellestrekk med han! Kos deg heller med filmen!

Selv om det er en komedie så trenger ikke det bety at en gjør narr av de problemene han har. Syns det er bra at det ikke er så tabu lengre med slike tilstander og lidelser. Tror det fører til mer åpenhet og kunnskap blant folk. Humor er et fint virkemiddel til å nå folk og i den første filmen syns jeg det faktisk ble skildret på en varm måte. I større grad enn i den andre filmen, kanskje.

Ja, i den andre filmen er han veldig kverulantisk og omstendelig. Jeg syntes det var pinlig når han lagde scener på Gardermoen og i Palma, lekset opp i hytt og pine. Men litt søt var han når han var sjalu på Ernst Bugge Høvig.

Gjest Tutleguri
Skrevet

Nei, jeg har selv kontroll over når jeg sover, i motsetning til de som har narkolepsi. Men det finnes en slags form for søvnepilepsi, som er slik at man har anfall hele natten, og derfor ikke har fått hvilt i løpet av natten, selv om man har "sovet". Så jeg lurer litt på om det kanskje kan være det, jeg har.

Ok. Men det er ikke alle narkoleptikere som sovner ukontrollert. Er under utredning for narkolepsi selv, skjønner du, så jeg er så opphengt i søvnforstyrrelser :)

Skrevet

Jeg skal se filmen, selv om jeg har sett den før. :)

Må Elling ha en diagnose da?

Han er jo som vi har "snakket om " før, en figur.

Hva slags diagnose® en fyr som han hadde fått i RL er noe annet.

Han er ikke helt a4 og han har noen vanskeligheter, men på noen områder fungerer han veldig bra.

Jeg syns ikke du trenger å lete etter fellestrekk med han! Kos deg heller med filmen!

Selv om det er en komedie så trenger ikke det bety at en gjør narr av de problemene han har. Syns det er bra at det ikke er så tabu lengre med slike tilstander og lidelser. Tror det fører til mer åpenhet og kunnskap blant folk. Humor er et fint virkemiddel til å nå folk og i den første filmen syns jeg det faktisk ble skildret på en varm måte. I større grad enn i den andre filmen, kanskje.

Du skriver at:

"Selv om det er en komedie så trenger ikke det bety at en gjør narr av de problemene han har. "

Det er jeg enig i. Jeg tror ikke intensjonen med filmen er å gjøre narr av noen. Jeg synes det er en varm film, tross alt, jeg lo av endel sekvenser i filmen.

Men dersom det er asperger han har, så har han endel problemer som jeg tror aspergere ikke har....man må jo identifisere problemet riktig for å kunne portrettere det, enten det er for å gjøre narr av vedkommende, eller det er for å synliggjøre et problem.

Jeg synes at i enkelte henseender, så er karakteren Elling ikke slik som aspergere er, ikke slik jeg oppfatter de, ihvertfall. Og dersom det er for å portrettere en asperger, så mangler det endel viktige sider, som riktignok ikke er så synlige, men desto mere virkelige for virkelige mennesker med aspergerproblemer.

Blant annet det at man blir sliten av sosial omgang med andre mennesker, og at man kan ha endel sensoriske problemer, i forhold til lys, lyd, hudkontakt osv. Ting som kanskje ikke er så morsomme, men som faktisk er reelle problemer for mennesker med diagnose innen autismespekteret.

Hvordan sier man f.eks. til et barn, at man ikke kan kose så mye, fordi det er ubehagelig? Det er et sånn typisk problem jeg har, fordi jeg har tanteunger.

Naturligvis kan jeg ikke si det, ikke sant. Ikke ennå ihvertfall, de er ikke store nok til å skjønne det. Og at støy også er ubehagelig. Og gjør at hjernen kobles ut, noe jeg kan gjøre på en noenlunde kontrollert måte, slik at jeg kan koble meg inn igjen også. Men koble meg ut, det må jeg, dersom de sensoriske inntrykkene blir for intense.

Måten jeg gjør det på, er å la ting gå inn det ene øret og ut igjen det andre....svært ofte må jeg spørre opp igjen, fordi det er noe jeg ikke har oppfattet under en av mine fjerne perioder.

Slike ting ble ikke tatt opp i filmen, og som gjør, at jeg kanskje tror at Elling allikevel ikke har asperger. Men hva i all verden er det da han har.....Men kanskje er det ikke så nøye, hva det er han har. Og du har jo rett i, at det er ingen som direkte har påstått at Elling har asperger, noen har også påstått at han har schizofreni, men det skjønner jeg heller ikke, utifra det jeg har lest om schizofreni.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...