Gå til innhold

Noen som har tatt abort? Hjelp!!


Gjest Miiiiiiiiimmi

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Det er jo faktisk ikke det samme når en befruktning faktisk har skjedd da... så lenge egget løsner og blir borte, eller sædcellene bommer, så blir det jo heller ingen befrukning.

Vet at mange sammenligner abort med det å ta p-piller, men p-piller er jo for å hindre befrukning, abort for å fjerne en allerede påbegynnende befrukning.

Og om du ser bilder av embryoet når det fortsatt er "ungt nok" til å bli abortert bort, så kan du se at det er et bittelite menneske... jo flere uker, jo mer utviklet.

Groteskt kanskje, men sant.

Tullprat.

Å definere liv utifra hvor stor en klump med biologisk materiale er, blir for dumt.

Å særlig i en tråd som dette der noen hewnvender seg for å få sakelige og hjelpsomme svar..

Æsj!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    10

  • Niobe

    9

  • laguna1365380434

    8

  • tiliti

    7

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Det er det samme - egget er like "levende" før og etter befruktningen. Det eneste fornuftige tidspunktet man kan bruke for å si at "nå er det liv" er en fungerende hjerne, og det kommer lenge etter tidspunktet man tar abort. I andre land (f. eks. Storbritannia) er det tillatt med abort frem til 24 uker.

Medisinsk abort er frem til 8 uker og 6 dager, og din fremstilling som "et lite menneske" er feil.

Som sagt - oppfordrer deg til å ha nok respekt for andre til å kjøre en diskusjon om abort i en annen tråd, og ikke som svar på Mimmis innlegg.

Med vennlig hilsen

Enig med deg:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miiiiiiiimi

Vel, mange av mine medstudenter mener studietiden er en ideel tid å få barn på. Både fordi det finnes svært gode støtteordninger for studenter med små barn, og fordi de da slipper å bli gravide i en periode da de er i ny jobb eksempel.

Og ja, jeg har litt problemer med å forsvare abort når man er oppegående, har mulighet for å klare det økonomisk og er gammel nok og har et støtteapparat som vil hjelpe en i en slik situasjon.

Det er mye lettere å si at abort er selvsagt om man er seksten år, eller ved voldtekt/incest-situasjoner.

Nei, man dreper ikke et individ. Men man hindrer jo et liv som har startet å utvikle seg til å vokse opp og bli et menneske da.

Studietiden er så visst IKKE noen bra tid å få barn på. Jeg vil ikke avbryte studiene mine pga. av at jeg er gravid. Barn får komme når jeg er gift og er har stødig økonomi (noe jeg ikke har nå). Dessuten, jeg vil ikke ende opp som alene-mamma. Jeg kan ikke vite om forholdet vårt kommer til å holde for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miiiiiiiimi

Det er det samme - egget er like "levende" før og etter befruktningen. Det eneste fornuftige tidspunktet man kan bruke for å si at "nå er det liv" er en fungerende hjerne, og det kommer lenge etter tidspunktet man tar abort. I andre land (f. eks. Storbritannia) er det tillatt med abort frem til 24 uker.

Medisinsk abort er frem til 8 uker og 6 dager, og din fremstilling som "et lite menneske" er feil.

Som sagt - oppfordrer deg til å ha nok respekt for andre til å kjøre en diskusjon om abort i en annen tråd, og ikke som svar på Mimmis innlegg.

Med vennlig hilsen

Takk takk takk igjen for hjelpsomt svar :) Men når er det for sent å ta abort i Norge? Er det innen 3 måneder? Og sør: Var det slik at man må vente 2 uker etter at jeg (kanskje) er befruktet før man kan se det på hjemme-tester? Hvis jeg da kjøper 5 hjemme-tester og får negativt på alle, kan jeg kanskje slappe av... Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miiiiiiiimi

Bruker du prevensjon?

Jeg bruker ikke prevensjon. I alle fall ikke i den forstand du tenker på. "Hopper av i svingen", og det har jo gått bra i noen år. Men man kan vel aldri være 100 % sikker. Det vet jeg nå. Brukte p-piller en stund, men ble kvalm. Kuttet de ut, tenkte ikke på å bytte merke. Men det skulle jeg ha gjort. Jeg er bare så livredd... Tenk om jeg er gravid! Jeg tenker at det ikke trenger å gå inn på meg, for jeg er ikke den mest følsomme personen. Men det kan jeg jo ikke vite. Folk snakker om depresjoner og den slags etter en abort, og jeg er LIVREDD for at det skal skje med meg! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får valget mellom å ta kirurgisk abort og å ta medisinsk abort.

Ved kirurgisk blir du lagt inn for operasjon, fastende.

Ved medisinsk får du først en pille som stopper fosterutviklingen så drar du hjem for å komme tilbake på sykehuset et par dager etter.

Om du kaster opp av denne(hvilket jeg tror er sjelden) må du få en ny.

På sykehuset setter de da i gang en abort..(som er som en litt vond menstruasjon. Noen merker ikke så mye, andre har vondt) så får du dra hjem.

De passer godt på deg på sykehuset, og du får selvsagt smertestillende og oppsyn når du ønsker.

Jeg tror det er slik at de anbefaler med.abort på grunn av mindre fare for komplikasjoner enn ved kirurgisk. Selvom denne kan være litt hardere psykisk, fordi man tross alt er våken og bevist under prosssesen.

Håper det går bra med deg, og lykke til!:o)

Personlig syntes jeg ikke det var SÅ fælt, men jeg gruet meg veldig fordi det var så mange som sa det var fryktelig.

P.S ikke la noen påtvinge deg skyldfølelse (som jeg ser antydninger til her i tråden..!)

Noen sykehus har faktisk fjernet valgmuligheten dersom du kommer tidsnok til medisinsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Ikke overfør skyldfølelser på mennesker som allerede har ok.

"Barnet" er ikke noe "barn" (hvis det i det hele tatt eksisterer), men en embryo som er så liten at man ikke kan se den.

Og en evt. far har ikke noen rett til å vite om dette - det er hennes kropp, og ikke hans.

Hvis du vil ha en diskusjon vedr. abort så gjør det på Åpent, ikke hakk på et individ.

Med vennlig hilsen

Du er helt på jordet i dine beskrivelser av stadiet embryoet er på, men dette skal vi ikke ta opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke prevensjon. I alle fall ikke i den forstand du tenker på. "Hopper av i svingen", og det har jo gått bra i noen år. Men man kan vel aldri være 100 % sikker. Det vet jeg nå. Brukte p-piller en stund, men ble kvalm. Kuttet de ut, tenkte ikke på å bytte merke. Men det skulle jeg ha gjort. Jeg er bare så livredd... Tenk om jeg er gravid! Jeg tenker at det ikke trenger å gå inn på meg, for jeg er ikke den mest følsomme personen. Men det kan jeg jo ikke vite. Folk snakker om depresjoner og den slags etter en abort, og jeg er LIVREDD for at det skal skje med meg! :(

Ta det rolig. Sørg for å ha noen å prate med.

Mange føler det vemodig i årene som kommer, ved spesielle datoer o.l.

Men de fleste (og samtlige jeg kjenner) mener at uansett gjorde de det rette. Og de har ikke depresjoner.

Skyldfølelse kanskje, og vemodighet. Men de aller fleste får ikke dype depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Noen sykehus har faktisk fjernet valgmuligheten dersom du kommer tidsnok til medisinsk.

Hvorfor det?

Medisinsk er jo visstnok både mindre risikofylt for pasienten og i tillegg mindre arbeid for personalet.

Og rimeligere og?

Jøss!

Ullevål gjør det nå i allefall slik, setter åpent valg(innen fristene, såklart), men anbefaler med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk takk igjen for hjelpsomt svar :) Men når er det for sent å ta abort i Norge? Er det innen 3 måneder? Og sør: Var det slik at man må vente 2 uker etter at jeg (kanskje) er befruktet før man kan se det på hjemme-tester? Hvis jeg da kjøper 5 hjemme-tester og får negativt på alle, kan jeg kanskje slappe av... Hehe :)

Hei,

Medisinsk (tablett-abort) er frem til 8 uker og 6 dager.

Kirurgisk abort ("vanlig abort") er frem til 12 uker.

Fra 12 til 18 uker kan du få abort, men det må godkjennes av en nemd. Det er ikke spesielt vanskelig, men det er en ekstra påkjenning.

Etter 18 uker, så får man kun abort av medisinske årsaker (sykdom, osv.).

Hvis du er gravid og bestemmer deg for abort, vil jeg råde deg til å ta den så fort som mulig. Ikke vent.

====

Du må lese instruksjonene på test-pakken - det varierer fra én type til en annen.

Hvis du kjøper 5 stykker på apoteket, så forklarer du det selvsagt med at du er bekymret for å få femlinger! ;-)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt på jordet i dine beskrivelser av stadiet embryoet er på, men dette skal vi ikke ta opp her.

Nei - hvis hun er gravid så er hun ikke langt på vei.

Takk, for øvrig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Medisinsk er jo visstnok både mindre risikofylt for pasienten og i tillegg mindre arbeid for personalet.

Og rimeligere og?

Jøss!

Ullevål gjør det nå i allefall slik, setter åpent valg(innen fristene, såklart), men anbefaler med.

u/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miiiiiiiimi

Noen sykehus har faktisk fjernet valgmuligheten dersom du kommer tidsnok til medisinsk.

Jeg tror faktisk det medisinske

inngrepet ville vært det beste for meg. Når man "opererer" med narkose virker det mer alvor... Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miiiimi

Hei,

Medisinsk (tablett-abort) er frem til 8 uker og 6 dager.

Kirurgisk abort ("vanlig abort") er frem til 12 uker.

Fra 12 til 18 uker kan du få abort, men det må godkjennes av en nemd. Det er ikke spesielt vanskelig, men det er en ekstra påkjenning.

Etter 18 uker, så får man kun abort av medisinske årsaker (sykdom, osv.).

Hvis du er gravid og bestemmer deg for abort, vil jeg råde deg til å ta den så fort som mulig. Ikke vent.

====

Du må lese instruksjonene på test-pakken - det varierer fra én type til en annen.

Hvis du kjøper 5 stykker på apoteket, så forklarer du det selvsagt med at du er bekymret for å få femlinger! ;-)

*klem*

Hehe... femlinger ja! Nei, det blir nok ikke jeg som kjøper de testene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miiiiiiiimi

Ta det rolig. Sørg for å ha noen å prate med.

Mange føler det vemodig i årene som kommer, ved spesielle datoer o.l.

Men de fleste (og samtlige jeg kjenner) mener at uansett gjorde de det rette. Og de har ikke depresjoner.

Skyldfølelse kanskje, og vemodighet. Men de aller fleste får ikke dype depresjoner.

Hvis det nå er sånn at jeg er gravid, kommer jeg til å ta abort uansett. Det kommer jeg ikke til å forandre. Men jeg må jo bare håpe på at jeg slipper det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miiiiiiiimi

Hvorfor det?

Medisinsk er jo visstnok både mindre risikofylt for pasienten og i tillegg mindre arbeid for personalet.

Og rimeligere og?

Jøss!

Ullevål gjør det nå i allefall slik, setter åpent valg(innen fristene, såklart), men anbefaler med.

Trodde alt med abort var gratis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miiiiiiiimi

Hvis det nå er sånn at jeg er gravid, kommer jeg til å ta abort uansett. Det kommer jeg ikke til å forandre. Men jeg må jo bare håpe på at jeg slipper det...

Er dere alle sykepleiere eller biologer siden dere har så peil? Hehe :) Er nesten litt pinlig, men jeg har absolutt ingen anelse om foster utvikling og den slags...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det medisinske

inngrepet ville vært det beste for meg. Når man "opererer" med narkose virker det mer alvor... Enig?

Jeg er enig, men det er VONDT.

Heldigvis går det som regel veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det medisinske

inngrepet ville vært det beste for meg. Når man "opererer" med narkose virker det mer alvor... Enig?

Jeg ville tenkt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...