mosjonist Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Hei Jeg er ivrig løper - 52 år. Har drevet med mosjonsløp jevnlig de siste 20 årene. Har vært endel plaget med akilles- bl.a operert i høyre akilles for 4 år siden ( betennelse) . Etter dette løper jeg kun i skogen - sandveier og på tredemølle - aldri asfalt.Til vanlig løper jeg ca. 50-60 km pr. uke fordelt over 4-5 dager. For ca. 6 mnd. fikk jeg store smerter i høyre legg ved løping ( litt over midt på leggen ).Spesielt ved løping i kuperte løyper blir smertene uuholdlige- jeg måtte stoppe opp å gå resten. Jeg reduserte da løpingen til et minimum - kun engang pr. uke i håp om at smertene skulle gi seg - men uka etter var smertene der igjen. Jeg er såpass avhengig av trening for mitt velvære at jeg trente sykkel ( ergomersykkel i kjelleren )samt roing på romaskin. Dette gikk greitt uten noen form for smerter.Jeg har søkt litt på nettet bl.a. i et løpsforum i sverige- der fikk løpere med problemer med vaden ( det er vel leggen på norsk) ofte råd med å utføre tåhevninger. Har nå begynt med tåhevninger i håp om at smertene skal forsvinne. Synes det er litt rart at de er helt borte ved sykling og roing - men kommer med engang jeg løper i 4.00 fart pr. km Har mistanke om at det kan være en kronisk betennelsestilstand i et muskelfeste. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt plagene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 -mosjonist. Det er klart at regelmessig trening gjennom mange år, skaper en glede og etterhvert ett behov for å være i aktivitet. Uansett hva slags skader vi pådrar oss, er det riktig å fortsette med alternative muligheter. Ved leggskade som du beskriver, har jeg flere ganger sett at etter lengre tid med sykkel, romaskin og kanskje skigåing også, så har plagene blitt borte. Men jeg forstår at selv ved tålmodighet med annen trening, så dukker leggsmertene opp igjen. Den dype leggmuskelen, m. soleus kan ha en for "stram" hinne (fascie) rundt seg, og dette kan gi slike plager. Ellers kan en kronisk betennelse som kommer ved mye og langvarig løping, gi slike problemer. Legene ved idrettsklinikker som Rosenborgkl. eller NIMI i Oslo, bør kunne sortere dette ut for deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 -mosjonist. Det er klart at regelmessig trening gjennom mange år, skaper en glede og etterhvert ett behov for å være i aktivitet. Uansett hva slags skader vi pådrar oss, er det riktig å fortsette med alternative muligheter. Ved leggskade som du beskriver, har jeg flere ganger sett at etter lengre tid med sykkel, romaskin og kanskje skigåing også, så har plagene blitt borte. Men jeg forstår at selv ved tålmodighet med annen trening, så dukker leggsmertene opp igjen. Den dype leggmuskelen, m. soleus kan ha en for "stram" hinne (fascie) rundt seg, og dette kan gi slike plager. Ellers kan en kronisk betennelse som kommer ved mye og langvarig løping, gi slike problemer. Legene ved idrettsklinikker som Rosenborgkl. eller NIMI i Oslo, bør kunne sortere dette ut for deg. Hei mosjonist. Jeg har samme problemer som deg selv om jeg hverken løper eller sykler. Jeg har fått hjelp av bindevevsmasasje og triggerpkt. behandling. Det tar lang tid å bli bra av dette og det er veldig viktig å tøye leggmusklaturen og ligge med leggen høyt når det er mest vondt. Anbefaler bindevevsmasasje, det hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.