Gå til innhold

NHD Kan politiet gjøre som de vil uansett?

Anbefalte innlegg

Gjest ung jente-76

for et par uker siden var jeg en tur ute og tok noen øl.(4 glass med øl og 3 glass meg vin på 5timer) ble ikke veldig full, men beruset. Ble en kjempe krangel med en fyr som tok veldig på meg,en volsom krangel var det..det ga meg en ny "smell". Ble en stor påkjenning for meg. (orker ikke gå inn på kranglen men det var helt sykt!!!)Har tidligere vært innlagt på psykiatrisk avdeling for suicidel forsøk. Der fikk jeg diagnose "mulig bipolar2" og alvorlig borderliner type. Jeg løp av gårde fra kranglen med én tanke i hodet.. å kaste meg foran en bil..følte at alt raste i hodet mitt.. jeg går på 20mg cipralex og 200mg Lamictal. Har tidligere gått på Lithium. Jeg møtte på en pirat taxi sjåfør som ville hjelpe, jeg tok sjansen og han kjørte meg opp til akutten på psykiatrisk. han ringte en venninne av meg som skulle reise opp å hjelpe meg. Jeg ble nektet å snakke med lege på akutten,jeg klikket helt og kastet ting rundt der inne.. de ringte politiet og min venninne kom også. Politiet fikk vite at jeg tidligere hadde vært der og årsaken, de kjørte meg ned til legevakten for å få en henvisning fra lege som de forlangte på sykehuset. Legevakten var ikke mye til hjelp,han var tafatt og visste ikke hvordan han skulle håndtere henvisning etc. han ringte til sykehuset men fikk blank avvisning for meg og beskjed om at det var fullt!!! jeg løp ut fra legevakten sparket og slo i ting og løp ut i veien foran bilene (dette husker jeg ikke selv) Min venninne spurte politiet om ikke de kunne gjøre noe.. de svarte at de kunne få en henvisning fra en politifullmektig og få meg tvangsinnlagt på grunnlag av suicidel tendenser. Min venninne overlot da meg til politiet og sa hun skulle ringe meg dagen etter. MEN politiet sendte meg heller i glattcelle med bekjed til meg om at det ikke var plass til meg noen steder og at ingen ville vedkjenne meg av mine venner.. jeg "klikket" og skrek at jeg ville ringe min venninne, en kamerat eller mine foreldre. Da sa de til meg at ingen ville ha noe med meg å gjøre og derfor måtte de ha meg i celle.. det var jo ingen vits i at jeg skulle ringe noen som ikke ville vedkjenne meg sa de.. jeg skrek og slo på døren til cellen, fikk ikke vann eller noe.. så kom en ung politimann bort til meg og sa: du er nå satt inn for fyll så du har ingen rettigheter.. jeg var så frustrert at jeg spyttet på skjorten han.. dette fikk jeg 4000,- kr i bot for som jeg ikke har vedkjent meg og må nå i rettsak for dette. Mine venner ringte politiet dagen etter for å høre hvordan det hadde gått med innleggelsen og fikk beskjed om da at de hadde heller puttet meg på glattcelle.. de ble sinte og spurte hva som vidre var planen for meg.. de hadde bare tenkt å slippe meg ut på gaten etter hvert.. uten å ringe mine venner eller noe!!!! de fikk i gang en ny prosess hvor jeg ble tvangsinnlagt hvor jeg enderlig fikk lege hjelp!!! Hvordan kan de behandle psykisk syke på denne måten?? De var jo klar over min tilstand og i tillegg tok de så hardt tak i meg når de la meg i håndjern at jeg hadde store stygge blåmerker på kroppen og har i tillegg fått en skiveutglidning i ryggen jeg nå sliter med.. jeg har etter denne episoden fått enda mer dårlig tiltro til systemet. Denne opplevelsen ga meg en skikkelig knekk på psyken igjen...

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

De kan ikke gjøre som de vil. De må følge lover og instrukser.

I dette tilfellet kan jeg ikke se annet enn at de har opptrådt korrekt.

Om en drar på byen, drikker seg full og lager kvalm må en være forberedt på å bli tatt hånd om. At en har en psykisk lidelse forandrer ikke på dette. Det gir en ingen rett til å forulempe andre.

Behandlingsmessig var det heller ikke så dumt. Personer som skaper seg til i fylla og slenger ut av seg ordet selvmord, bør ikke legges inn og forbruke ressurser i psykiatrien. De bør sove ut rusen på glattcelle. Når de er edru, bør de vurderes for henvisning primært til poliklinisk behandling. Unntaksvis til innleggelse dersom en vurderer at selvmordsfaren er overhengende.

Jeg er uenig i svaret du får fra psykiateren her, og jeg tror ikke jeg er den eneste. Dessverre er tilstandene i psykiatrien så dårlige at psykisk syke enkelte ganger havner i glattcelle som en siste utvei for å beskytte dem mot seg selv.

I dette tilfellet virker det imidlertid som politiet har opptrådt uansvarlig. Jeg får f.eks. inntrykk av at politiets påstand om at ingen ville vedkjenne seg deg er uriktig? At pågripelsen gikk så hardt for seg at du fikk blåmerker og skiveutglidning virker også som unødvendig brutalitet.

For meg virker det som politiet lot sin frustrasjon over psykiatrien, systemet, gå ut over deg. Det er selvsagt ikke slik det skal være. De opptrådte ikke korrekt.

Du spør om politiet kan gjøre hva de vil. Formelt, i følge loven, kan de ikke det. I praksis viser det seg desverre enkelte ganger at de kan det. Det er svært sjelden politiet dømmes for tilfeller som for de fleste andre synes som åpenbare overgrep.

dette er mitt nick

Jeg trodde ikke akuttavdelinger innen psykiatrien hadde lov til å si at det er fullt! Det har ihvertfall alltid jeg fått beskjed om. De plikter å ta i mot uansett, så får de heller legge folk på gangen..

Jeg har opplevd å bli avvist på et psykehus selv, fordi de mente at jeg ikke var suicidal, og de akkurat hadde skrevet meg ut for selvskading.

Jeg var imidlertid både manisk og deprimert samtidig, så legevakten tvangsinnla meg likevel, selv om psykehuset ikke ville ha meg.

Skjønner ikke helt hvorfor ikke politiet gjorde slik de sa til din venninne. Har vel en følelse at både politiet og helsevesenet er "drittlei" folk som blir ustabile i fylla.

Men bør man ikke likevel handle ut i fra den akutte situasjonen som har oppstått, og ikke på en måte som om "hun har jo drukket, så dette er selvforskyldt".

Syntes nok det var en veldig krass måte å svare på av NHD. Det er greit at du lagde bråk i fylla, men det er du jo klar over selv. Du trengte sikkert ikke høre det enda en gang til!

Du får ha lykke til ihvertfall..

Gjest flammefugelen

Om en drar på byen, drikker seg full og lager kvalm må en være forberedt på å bli tatt hånd om. At en har en psykisk lidelse forandrer ikke på dette. Det gir en ingen rett til å forulempe andre.

Behandlingsmessig var det heller ikke så dumt. Personer som skaper seg til i fylla og slenger ut av seg ordet selvmord, bør ikke legges inn og forbruke ressurser i psykiatrien. De bør sove ut rusen på glattcelle. Når de er edru, bør de vurderes for henvisning primært til poliklinisk behandling. Unntaksvis til innleggelse dersom en vurderer at selvmordsfaren er overhengende.

Jeg er faktisk enig med NHD. Å ha en psykisk lidelse gir en ikke automatisk rett til å oppføre seg som en drittunge, selv om en er både full av alkohol og full av faen.

Du kan ikke fortsette i dette sporet, men det har du sikkert skjønt selv også.Tenk bare på hvor pinlig det vil være å være 70 år og fremdeles holde på i den tralten....angsssttt...

Forhåpentligvis har du hjerne og vilje nok til å lære av dine egne feil og heller skaffe deg hjelp på annet vis en å drikke deg dritings og lage bråk på byen.

Politiet er ikke Gud, men de har faktisk en jobb å gjøre, nemlig å sørge for ro og orden.Oppfører du deg jævlig nok, spiller psykisk sykdom ingen trille. Du kan godt havne i fengsel for det.

Pass på deg selv - du kan sikkert det hvis du vil.Om du ikke vil kan du kanskje ha nytte av å sone en dom og lære den harde veien.

Med vennlig hilsen

en som måtte lære seg å lære etterhvert

Selv om du har en psykiatrisk diagnose, må du ta ansvaret for det du gjør.

Selvfølgelig burde psykiatrien ha flere akuttplasser, og legevakta burde kanskje ha sørget for at du ble innlagt.

Men politiet fortjener da ikke kritikk. De må ofte ta hånd om psykisk syke mennesker, og gjør i mange tilfeller en god jobb.

Å spytte på folk som bare prøver å gjøre jobben sin, er lavmål når det gjelder oppførsel. En borderline- diagnose fritar ikke folk fra vanlige regler for oppførsel.

Annonse

Jeg er faktisk enig med NHD. Å ha en psykisk lidelse gir en ikke automatisk rett til å oppføre seg som en drittunge, selv om en er både full av alkohol og full av faen.

Du kan ikke fortsette i dette sporet, men det har du sikkert skjønt selv også.Tenk bare på hvor pinlig det vil være å være 70 år og fremdeles holde på i den tralten....angsssttt...

Forhåpentligvis har du hjerne og vilje nok til å lære av dine egne feil og heller skaffe deg hjelp på annet vis en å drikke deg dritings og lage bråk på byen.

Politiet er ikke Gud, men de har faktisk en jobb å gjøre, nemlig å sørge for ro og orden.Oppfører du deg jævlig nok, spiller psykisk sykdom ingen trille. Du kan godt havne i fengsel for det.

Pass på deg selv - du kan sikkert det hvis du vil.Om du ikke vil kan du kanskje ha nytte av å sone en dom og lære den harde veien.

Med vennlig hilsen

en som måtte lære seg å lære etterhvert

Bra! Du lærer hele tida. Det gir håp for framtida.

Selv om du har en psykiatrisk diagnose, må du ta ansvaret for det du gjør.

Selvfølgelig burde psykiatrien ha flere akuttplasser, og legevakta burde kanskje ha sørget for at du ble innlagt.

Men politiet fortjener da ikke kritikk. De må ofte ta hånd om psykisk syke mennesker, og gjør i mange tilfeller en god jobb.

Å spytte på folk som bare prøver å gjøre jobben sin, er lavmål når det gjelder oppførsel. En borderline- diagnose fritar ikke folk fra vanlige regler for oppførsel.

Mener du virkelig at politiet ikke fortjener kritikk i dette tilfellet?

Slik jeg forstår framstillingen har de:

1) Gitt henne feilaktige opplysninger, sagt at ingen vil vedkjenne seg henne uten at de har undersøkt dette.

2) Brukt så mye makt at hun har fått fysiske skader.

3) Generelt opptrådt lite psykologisk intelligent (ved f.eks. å si at hun ikke har noen rettigheter etc.)

Antakelig kunne mye vært oppnådd om politiet hadde forsøkt å dempe situasjonen og forhandle istedet for å sjanksjonere på den måten de gjorde.

La meg legge til at jeg ikke har noen agenda mot politiet generelt. Jeg har faktisk den motsatte opplevelsen av den som beskrives her, og det er derfor jeg insisterer på at det kan gjøres på en annen måte. For noen år sida, da jeg var mer utagerende, ble jeg henta av politiet fordi jeg hadde knust ei rute og lagd bråk og var selvdestruktiv. Jeg var også temmelig full. De kjørte meg til legevakten, som konkluderte med at jeg ikke trengte å innlegges, noe jeg selv heller ikke hadde noe ønske om. Etter dette kjørte de meg hjem.

Det var jævlig nok å våkne opp dagen etter som det var. Jeg tviler meget sterkt på at jeg ville blitt et klokere menneske av å våkne opp i fyllearresten eller fått et forelegg. Snarere ville jeg vel følt meg behandla som dritt.

Selv om psykiatrien noen ganger spiller fallitt, unnskylder ikke det at politiet tar ut sin frustrasjon på psykiatriske pasienter.

En ting er i hvert fall sikkert; du bør ligge laaaangt unna all form for alkohol. Nå og for all fremtid.

Med den sykdommen du har, så heller du bensin på bålet med vitende og vilje, når du drikker.

Jepp, men det blir for enkelt. Borderlinere har bedre grunner til å drikke enn de fleste.

Bedre grunner!?

Herre jezzzuz.....

Ja, de har det.

I den forstand at hvis du opplever en sterk psykisk smerte så vil du prøve å lindre denne. Alkohol vil da ofte være nærliggende, og dette blir en form for selvmedisinering. Dette er ikke det samme som å si at man _bør_ drikke hvis man har borderline pf, tvert imot.

Fatter du ikke det, eller? Herregud, ass!

Mener du virkelig at politiet ikke fortjener kritikk i dette tilfellet?

Slik jeg forstår framstillingen har de:

1) Gitt henne feilaktige opplysninger, sagt at ingen vil vedkjenne seg henne uten at de har undersøkt dette.

2) Brukt så mye makt at hun har fått fysiske skader.

3) Generelt opptrådt lite psykologisk intelligent (ved f.eks. å si at hun ikke har noen rettigheter etc.)

Antakelig kunne mye vært oppnådd om politiet hadde forsøkt å dempe situasjonen og forhandle istedet for å sjanksjonere på den måten de gjorde.

La meg legge til at jeg ikke har noen agenda mot politiet generelt. Jeg har faktisk den motsatte opplevelsen av den som beskrives her, og det er derfor jeg insisterer på at det kan gjøres på en annen måte. For noen år sida, da jeg var mer utagerende, ble jeg henta av politiet fordi jeg hadde knust ei rute og lagd bråk og var selvdestruktiv. Jeg var også temmelig full. De kjørte meg til legevakten, som konkluderte med at jeg ikke trengte å innlegges, noe jeg selv heller ikke hadde noe ønske om. Etter dette kjørte de meg hjem.

Det var jævlig nok å våkne opp dagen etter som det var. Jeg tviler meget sterkt på at jeg ville blitt et klokere menneske av å våkne opp i fyllearresten eller fått et forelegg. Snarere ville jeg vel følt meg behandla som dritt.

Selv om psykiatrien noen ganger spiller fallitt, unnskylder ikke det at politiet tar ut sin frustrasjon på psykiatriske pasienter.

Jeg var ikke til stede da alt dette skjedde. Derfor vet jeg ikke om politiet oppførte seg krittikkverdig. Har jo bare den ene partens versjon.

Jeg syns helsevesnet burde ha taklet denne situasjonen bedre, og sett at jenta trengte hjelp.

Politiet har egentlig ikke ressurser til å gi behandlingshjelp til personer som trenger behandling av psykolog/psykiater.

Skjønner godt jentas frustrasjon. Men en trenger da ikke spytte på folk. Det fins andre måter å uttrykke sinne/fortvilelse på.

Annonse

Ja, de har det.

I den forstand at hvis du opplever en sterk psykisk smerte så vil du prøve å lindre denne. Alkohol vil da ofte være nærliggende, og dette blir en form for selvmedisinering. Dette er ikke det samme som å si at man _bør_ drikke hvis man har borderline pf, tvert imot.

Fatter du ikke det, eller? Herregud, ass!

Trodde det gikk an for folk med borderline gjennom terapi å lære seg mer funksjonelle reaksjonsmønster for å lindre indre smerte enn å drikke/dope seg ned.

Tar jeg helt feil?

Trodde det gikk an for folk med borderline gjennom terapi å lære seg mer funksjonelle reaksjonsmønster for å lindre indre smerte enn å drikke/dope seg ned.

Tar jeg helt feil?

Det har du selvfølgelig rett i, og jeg har aldri sagt noe annet.

Men mennesker med borderline pf er overrepresneter mht. alkokolproblem, og dette kommer nok for en stor del av at de opplever en så sterk indre smerte.

Er også helt enig med NHD, man skal ikke bruke så mye alkohol når man sliter psykisk.

Jeg har selv ikke rørt alkohol siden jeg ble kom ut fra psykriatisk avd. Men jeg kan ta et glass cider sammen med maten en skjelden gang.

Alkohol virker negativt på meg hvis jeg drikker det når jeg har en tung periode, men jeg merker også at det ikke er så bra å drikke det ellers heller, for man blir emosjonell ustabil.

Jeg har en god venn som har opplevd noe som jeg vil kalle uforsvarlig av politiet.

Han jeg kjenner har forsøkt selvmord og fikk en hjerneskade og de måtte nesten amputere beina hans. (overdose heroin).

Han ble plassert i mange forskjellige psykiatriske avd rundt omkring oslo men til slutt havnet han på et hospits i oslo. Han var avhengig av rulator for å gå siden han ikke kunne bruke det ene beinet sitt. Og så glemmer han veldig på grunn av hjerneskaden sin så han må som regel spørre om den samme tingen 3-4 ganger eller mer når man prater med ham.

I hvertfall så tok han med seg rulatoren for å kjøpe seg brus på butikken, men når han hadde gjort dette så husket han ikke hvor han bodde, og han ble selvsagt utrolig lei seg. For han fungerer helt normalt ellers, bortsett fra det at han glemmer mye. Han begynte å gråte av fortvilelse og han fikk øye på en politibil som han klarte å stoppe. Han gråt mens han sa at han hadde gått seg bort, og lurte på om politiet kunne hjelpe ham. Politiet svarte da at de tilhørte asker og bærum politikammer så de kunne ikke hjelpe ham og så kjørte de vidre.

Er det rart enkelte av oss ikke liker politiet!!! Ikke alle er slik men det finnes for mange idioter i den etaten.

Heldig vis så fant han nummeret til en han vet hvem er så han ringte ham så han kunne hjelpe ham.

Eller så har de på psykriatisk avd, jeg vil ikke si hvor...

Der var det en dame som jobbet som tok opp dagboken hans og startet å lese i den mens han satt der. Han kunne ikke gjøre noe annet en protestere siden han satt i rullestol, og da hun ikke ville legge den fra seg men komenterte at slik kan du ikke skrive (han skrev noen stygge ord i den om en av pleierne som behandlet han som en unge, enda han er over 40 år). Han ble så sint på henne siden hun ikke hørte at han slo etter henne og traffen henne i hoften. Da ble han lagt i reimer og straffe dopet, og det er noe av det værste han har vært med på. De gav han førts nosinan og så noe annet som gjorde at han fikk en enorm angst og ble helt fortvilet og når han lovte å være snill så gav de ham noe annet som gjorde at alt det andre forsvant.....

Så det er ikke like morsomt på alle psykriatiske avd.

Gjest ung jente-76

En ting er i hvert fall sikkert; du bør ligge laaaangt unna all form for alkohol. Nå og for all fremtid.

Med den sykdommen du har, så heller du bensin på bålet med vitende og vilje, når du drikker.

Jeg laget ingen kvalm mot politiet før de puttet meg i glattcelle, jeg ble først truet på livet mitt av han jeg kranglet med, viste politiet meldingene hvor det b.la sto at jeg ikke kunne gjemme meg, han skulle finne meg og gjøre meg ferdig med livet etc, men de var ikke interesser, jeg var på vei til å kaste meg ut av bilen til taxi sjåføren, men ble stoppet av han. Jeg var desperat og ville ikke leve. Så uansett har man da ikke rett på hjelp når man er suicidal og drukket litt alkohol? Hadde de bare sluppet meg ut på gaten hadde jeg ikke sittet å skrevet dette nå.. Jeg har diagnose psykose på papiret fra før. En av grunnene jeg ble innlagt 1.gang. Da var jeg på vei ut over et trappe gelender, men min kjæreste fikk akkurat tatt tak i leggene mine. Sykepleierne jeg snakket om hadde fått inn flere som var nærmest sanseløse beruset flere ganger… Eneste jeg har i tankene nå er at jeg skal la min familie få en fin jul, så vil ikke jeg mer… jeg hater julen selv, har ikke hatt en fin jul siden jeg var tenåring.

En annen av grunnene til at jeg er sykemeldt i tillegg er min manglende impulskontroll, mine foreldre har slitt med dette siden jeg var få måneder gammel, kastet ting på folk jeg var sint på eller når jeg var frustrert + at jeg begynte å skade meg selv i en alder av 8måneder ved å smelle hodet mitt i harde kanter titt og ofte. Går nå til ADHD test med store muligheter for denne diagnosen også.. skal ikke forsvare at jeg drakk alkohol, men at jeg f.eks spyttet på politiet og skriker div ting er ofte noe som skjer før jeg får tenkt meg om.. men jeg går til behandling for dette også..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...