Gå til innhold

Familiar cortical cerebellar atrofi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var et komplekst navn på en sykdom. For å plukke det fra hverandre, og sortere ut hva det egentlig betyr, har jeg lett opp dette for deg (det gir et bilde av det hele):

Cerebellare betyr "lillehjerne", og Atrofi betyr "svinn", for eksempel av muskel eller et organ.(engelsk: atrophy -

n. wasting or paralysis due to lack of nutrition or exercise; Biology, loss of organ due to disuse; v.i. & t. suffer or cause atrophy. atrophic, a.)

Cortical er jeg usikker på, men det ser ut til å ha med hjernens overflate å gjøre:

"cortex

n. outer part, rind; grey matter of the brain. corticate, corticose, corticous, a. having cortex or bark. corticiferous, a. forming cortex or bark. corticiform, a. like bark."

Det første ordet, familiar, betyr direkte oversatt "kjent".

Hentet noe fra denne siden:

http://www.tiscali.co.uk/reference/dictionaries/difficultwords/

Det var et komplekst navn på en sykdom. For å plukke det fra hverandre, og sortere ut hva det egentlig betyr, har jeg lett opp dette for deg (det gir et bilde av det hele):

Cerebellare betyr "lillehjerne", og Atrofi betyr "svinn", for eksempel av muskel eller et organ.(engelsk: atrophy -

n. wasting or paralysis due to lack of nutrition or exercise; Biology, loss of organ due to disuse; v.i. & t. suffer or cause atrophy. atrophic, a.)

Cortical er jeg usikker på, men det ser ut til å ha med hjernens overflate å gjøre:

"cortex

n. outer part, rind; grey matter of the brain. corticate, corticose, corticous, a. having cortex or bark. corticiferous, a. forming cortex or bark. corticiform, a. like bark."

Det første ordet, familiar, betyr direkte oversatt "kjent".

Hentet noe fra denne siden:

http://www.tiscali.co.uk/reference/dictionaries/difficultwords/

Uten at jeg har hørt om denne lidelsen før, skjønner jeg ut fra navnet at lillehjernens bark forsvinner. Dette kan føre til ulike utfall, slik som å sette sammen og lære nye bevegelser o.l.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

dette kjenner jeg lite til, men "familiar" betyr at det er arvelig. men arvegangen kan være såpass spesiell at det er få i familien som får det. Atrofi ( svinn) av hjernebarken i lillehjernen sees oftest etter langvarig alkohol-inntak. Sykdommen gir spesielle balanseproblemer. Vil tro at dere i familien blir informert dersom det er noen forhåndsregler dere bør ta, eller undersøkelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...