joakim Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Jeg er en mann på 38 år og og har problemer med smerter og stivhet korsryggen.Det ble i skolealder konstatert en beinlengdeforskjell på 1,5cm. Jeg gikk med ileggsåle i tenårene men ikke siden. For 4 år siden fikk jeg smerter i korsryggen. Det skjedde i fbm. squash som jeg har drevet med i mange år, 1-2 ganger i uken, holder på fremdeles. I tillegg trener jeg innebandy 1 gang i uken og løper på asfalt 1-2 ganger i mnd. Korsryggproblemene har økt i løpet av disse årene. Jeg ble også far for snart 4 år siden og lever et aktivt liv og er stresset i perioder. Jeg har stillesittende kontorarbeid men har i et par perioder drevet med hardt fysisk arbeid i fbm. rehabiltering av hus. Jeg har prøvd mye forskjellig behandling uten at det hjulpet noe særlig (fysioterapeut, kiropraktor, naprapat, ortoped, akupuktur, homopat, laser), samt tatt røntgenbilder av ryggen. De viser at nederste skiven i ryggen (5. lumbalskive) ikke er mer enn ca. 1mm tykk, mens de andre har normal tykkelse på ca. 5mm ifølge ortoped. Ortopeden mente at det er her problemet ligger. Det står også følgende i røntgenbeskrivelsen: "R: Osteochondrose i 5. skivenivå lumbalt". Jeg har gått med 1cm ileggsåle i den ene skoen nå i høst, både ute og inne, uten at det har hjulpet. Venter nå på å få bygget opp høyreskoene mine med 1,5cm totalt. Av napratpaten har jeg fått en del øvelser jeg gjør hver kveld uten at det heller hjelper. Føler at smerten kommer fra venstre side i korsryggen. Venstre fot er lengst. Har ikke smerter nedover i føttene. Det er verst dagen etter trening (spesielt squash). Jeg stivner helt til i ryggen om natten. Våkner etter 5-6 timer av smertene. Dette kommer seg med en varm dusj og bevegelse utover dagen. Å sitte går bra. Jeg ser veldig skjev ut i korsrygg/bekken om morgenen. Har god madrass - medium hard. Kan ikke huske å ha fått noen skade i korsryggen/halebenet når jeg var yngre selv om flere av spesialistene mente jeg kunne ha fått det. Jeg er forholdsvis tynn, 76kg og 188cm høy. Finnes det noe jeg kan gjøre med ryggen min? Behandling, trening? Er det noe jeg må slutte med (squash, annet arbeid etc.)? Går det an å operere som aller siste utvei? Vet du om en spesialist jeg kan gå til? Føler det er mye uvitenhet hos en del "spesialister". Er det riktig å få bygget opp skoene mine eller er det for sent? Kan nederste skive bli tykkere igjen? Er det noe håp for ryggen min? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 -joakim. Lav skive, noe slitasje nederst i ryggen og benlengdeforskjell på 1,5 cm., er vel "sammendraget" av det som foreligger. Du lever et fysisk aktivt liv og har vært gjennom en rekke behandlingstyper. Det første jeg foreslår er en grundig undersøkelse hos en spesialist, f.eks. på NIMI, Ekeberg, spesiallege Morten Berner. Generell kunnskap om behandling av de fleste "skralle rygger" er idag trening og atter trening. Dvs. denne må være helt spesifikk og lagt opp av f. eks. fysioterapeut med spesiell erfaring i slikt. Men alt dette må selvsagt gjøres med basis i de funnene rygglegen gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.