Gå til innhold

Angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ny her... Lider av en slags pustevansker. Blir ikke tett i pusten men det er akkurat som om lungene ikke tar til seg oksygenet jeg puster inn slik at jeg kipper etter pusten. Får angst. Tror jeg skal dø. Har ikke astma, løper 5 kilometer på en halvtime uten problem... Tror jeg har kreft, at ungene mine skal dø, at jeg skal dø, er generelt urolig og vakler voldsomt i humøret opp-ned-opp-ned. Er det noen her som vet om slike symtomer kan komme av psykiske grunner?? Hormoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har astma, men kan godt jogge flere kilometer uten problemer! Om jeg får anfall avhenger av luftfuktig, om luftveiene allerede er litt irriterte etc. Så det kan godt være astma du har. Snakk med legen!

Skrevet

Jeg har astma, men kan godt jogge flere kilometer uten problemer! Om jeg får anfall avhenger av luftfuktig, om luftveiene allerede er litt irriterte etc. Så det kan godt være astma du har. Snakk med legen!

Jeg har vært hos legen, og jeg har tatt astma medisiner uten at det hjelper. Det kommer når jeg stresser... Jeg tenker det liksom frem...

Skrevet

Jeg har vært hos legen, og jeg har tatt astma medisiner uten at det hjelper. Det kommer når jeg stresser... Jeg tenker det liksom frem...

Jeg hadde stressutløst astma på ungdomsskolen, og da hjalp noe beroligende greier mer enn inhalatoren.

Skrevet

Jeg har det slik i perioder med stress eller i situasjoner med mange folk rundt meg. Har lagt meg til et rart pustemønster der jeg ikke puster med magen, etter at jeg hadde panikkangst. Tror pusteproblemer gjerne kan henge sammen med redsel for å dø, altså psykisk betinget, men kan være greit å få sjekket ut hos legen om det skulle være noe galt kroppslig. Så slipper du de tankene.

Skrevet

Hyperventilering? I så fall hjelper det å puste bevisst rolig dypt inn og ut, eventuelt i en pose eller i hendene. Og hvis det er angstrelatert så hjelper vel generell behandling for angst.

fuji1365380447
Skrevet

Pusten er det første som blir berørt når man har angst eller føler seg urolig. Åndedrettet er på mange måter bindeleddet mellom kroppen og det mentale.

Jeg har gode erfaringer med å bruke enkle puste-teknikker når jeg får angsanfall eller ikke får sove eller er generelt urolig.

Du kan få kjøpt CD`er med slike instruksjoner på Yogaskolen i Oslo: http://www.yogaskolen.org/norsk/butikk/index.html

Dette vil gi deg et konkret verktøy til å håndtere pusten når det blir vanskelig for deg.

Lykke til.

Skrevet

Jeg har det slik i perioder med stress eller i situasjoner med mange folk rundt meg. Har lagt meg til et rart pustemønster der jeg ikke puster med magen, etter at jeg hadde panikkangst. Tror pusteproblemer gjerne kan henge sammen med redsel for å dø, altså psykisk betinget, men kan være greit å få sjekket ut hos legen om det skulle være noe galt kroppslig. Så slipper du de tankene.

Fikk du panikkangst etter pustevanskene eller fikk du pustevansker etter panikkanfallet? Hvordan får du "åpnet" pusten igjen? Har du fått behandling? Legen min skrev ut astma medisin...

Skrevet

Fikk du panikkangst etter pustevanskene eller fikk du pustevansker etter panikkanfallet? Hvordan får du "åpnet" pusten igjen? Har du fått behandling? Legen min skrev ut astma medisin...

Fikk du panikkangst etter pustevanskene eller fikk du pustevansker etter panikkanfallet?

Panikkanfallene utartet seg slik at jeg ikke fikk puste/hyperventilerte, og jeg tror pusteproblemene utviklet seg etter det. Begynte å puste overfladisk, kunne våkne i panikk og snappe etter pusten osv. Det skjer av og til ennå.

Hvordan får du "åpnet" pusten igjen?

Jeg har ikke kommet så langt at jeg kan puste fritt, med magen ennå, men det er småting du kan gjøre

-ligge og holde en hånd på magen og prøve å slippe pusten ned

-yoga-aktige øvelser (har ikke prøvd selv)

Har du fått behandling?

Jeg får psykomotorisk fysioterapi. Prøver å løse opp muskelspenninger som skal frigjøre pusten. Og etter hvert har jeg begynt hos psykolog.

Legen min skrev ut astma medisin...

Det hørtes litt merkelig ut, hvis du ikke har astma, men jeg har ikke greie på slike ting. Kanskje det kan hjelpe.

Spør gjerne mer hvis du lurer på noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...