Gå til innhold

Lett grad av coxitrose

gss

Anbefalte innlegg

Jeg er 55 år og har trent i 30 år: Langrenn, løping (ikke asfalt, terreng) samt trent på gymstudio hos Bjørg Elguren, Majorstua jevnlig siden 1976. Har fått "murring" i venstre hofte og tatt røntgen og fått diagnosen lett grad av coxitrose. Jeg har fått beskjed om å senke treningsnivået litt (som vel er naturlig i min alder).

Jeg så selv røntgenbildene og så at v.hofte var annen farge på; lysere grå. Hva er coxitrose og hvordan vil det utvikle seg, skal jeg få trommelgjennomlysning eller har du noe annet å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-gss. Dette er virkelige en av de urettferdige tildragelser her i livet. Vi som har vært fysisk aktive gjennom livet, blir på ingen måte skånet fra slitasje i leddene i beina. Coxartrose, eller "slitasje-gikt" i hoftene, er nettopp en slik sak.

Vanligvis er det ikke nødvendig med noe videre undersøkelser etter det du forteller meg, hvertfall ikke før det evt. skulle bli noe mer plagsomt. Nå fremover er det viktigere enn noensinde å holde deg i aktivitet, men fortrinsvis med minst mulig vektbelastning på leddet. Dvs. sykkel, svømming, roing, padling, styrketrening er bra. Skigåing, men ikke med tung sekk, pleier også gå bra. Lykke til.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...