Gå til innhold

Svakere hukommelse etter voldtekt...NHD?

Anbefalte innlegg

For 6 år siden ble jeg voldtatt. Den gangen valgte jeg å "fortrenge" det i hele 3 år. Jeg sa ingenting til noen, før det var en psykiater som forsto hva jeg sa uten å si det....Sterkt.

Jeg har bearbeidet dette i dag, og "lever med det", om jeg kan si det slik..

Disse tre årene der jeg ikke sa noe, så tok jeg et nokså krevende studie. Jeg strøk meg gjennom.

Husket svært lite av det jeg leste, og kjente bare at det var som om hukommelsen var blitt svakere.

Jeg tok opp dette med min psykiater i behandlingen, og han sa, etter å ha testet meg, at det var helt tydlig at jeg har problemer med hukommelsen.

Dette plager meg sterkt. Jeg har den dag i dag like store problenmer med å huske ting. Jeg husker f.eks ikke hva jeg gjorde i fjor på nyttår, eller hvilken måned jeg reiste på ferie dette året etc etc..Jeg hsuker ikke hva vennene mine tidligere har studert, hva de tenker om fremtiden ...etc enda de har sagt det mange ganger. De har begynt å si ,..."jammen, Hope, da, dette har vi jo snakket om så mange ganger....Husker du ikke det..?"....

Nei..jeg husker ikke det.

Jeg er bekymret - og lurer på følgende:

Er det virkelig så vanlig at voldtektsofre får problemer med sin hukommelse/konsentrasjon?

Og HVA kan jeg gjøre med dette....?

Syns bare det blir verre, men ja, det er verst i peroder der jeg har flashbacks og gjennopplever en del ting...men ellers har jeg det jo bra, så jeg skjønner det ikke helt...Gjør du, Nils Håvard..?

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129444-svakere-hukommelse-etter-voldtektnhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Tod,

Nei jeg gjør ikke det.

Brukte en del medisiner da jeg begynte i behandlingen - for angst og depresjon,men det er i dag to år siden jeg sluttet med dem.

Hvorfor spør du?

mvh

Jeg spør fordi jeg lurte på om hukommelsesproblemene kunne være forårsaka av medisinbruk, men det er det jo åpenbart ikke.

Hukommelsesproblemer kan komme enten av at ting ikke blir lagra, eller at en ikke klarer å gjenfinne ting som er lagra. For at ting skal kunne bli lagra må en selvsagt oppfatte disse, og evnen til å oppfatte henger sammen med evnen til konsentrasjon. For meg høres det ut som problemet ditt primært ligger her, selvsagt uten at jeg kan vite dette sikkert.

Konsentrasjonen kan forbedres ved regelmessig meditasjon, yoga eller avslapningsøvelser.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kronisk stress (selv lavgradig) er vist å redusere hukommelsen betydelig.

Voldtekt er en av de mest traumatiske situasjoner en kan bli utsatt for (det vet du vel), og det stress som følger med i lang tid etterpå vil helt sikkert medføre betydelig nedsatt hukommelse.

Når voldtekten er bearbeidet og stressnivået synker, vil hukommelsen din bedres radikalt for nye inntrykk/opplevelser. Derimot kan du ikke forvente at hukommelsen for det som skjedde i tiden med mye stress, blir forbedret.

Jeg spør fordi jeg lurte på om hukommelsesproblemene kunne være forårsaka av medisinbruk, men det er det jo åpenbart ikke.

Hukommelsesproblemer kan komme enten av at ting ikke blir lagra, eller at en ikke klarer å gjenfinne ting som er lagra. For at ting skal kunne bli lagra må en selvsagt oppfatte disse, og evnen til å oppfatte henger sammen med evnen til konsentrasjon. For meg høres det ut som problemet ditt primært ligger her, selvsagt uten at jeg kan vite dette sikkert.

Konsentrasjonen kan forbedres ved regelmessig meditasjon, yoga eller avslapningsøvelser.

hukommelsen min er også blitt svekket etter at jeg ble voldtatt og misbrukt i barndommen. Som du så kan jeg lese eller gjøre ting eller si til og så er det helt borte. Jeg tror egentlig at vi husker, men noe er så vondt for å huske at vi fortenger det.

Som Tod skriver så kan medisin påvirke hukommelsen, men det gjør det ikke hos meg i alle fall.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...