Gå til innhold

Er sliten av alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg orker snart ikke mer. Jeg føler meg totalt kjørt og livslei. Hele livet mitt har jeg flyttet på meg og aldri fått noen base å vende hjem til.Jeg har fullført lang skolegang og alikevel endt opp i en jobb jeg stort sett ikke trives noe særlig i lenger. Det toppet seg helt opp for meg nylig da jeg gjorde det slutt med typen min etter å ha kranglet oss gjennom nærmere 10 måneder.

Han ville vel helst ikke at det skulle bli slutt, så han har brukt tiden flittig siden da til å sende meg en haug meldinger og ringe meg til alle døgnets tider. Han legger all skyld på meg for at forholdet er over, for som han sier var jeg for svak og ga opp altfor lett.Det hører med til historien at vi oppsøkte rådgiver på slutten av forholdet, og det bekreftet for meg at det ikke var noe håp igjen. Heldigvis ser det ut som om det har roet seg ned litt med meldinger og telefoner, men den siste tiden har fått meg til å tenke over hvor meningsløst livet mitt er. Ikke klarer jeg å få til en normal karriere som jeg kan trives med. Ikke kan jeg få et forhold til å fungere, som kan gjøre meg godt, og jeg føler at jeg sliter med vennene mine, selv om jeg har flere og de støtter meg fullt og holdent.Jeg kan aldri gjøre nok for de, men føler hele tiden at jeg ikke strekker til og at jeg er en dårligere venn enn andre venner de har. Jeg føler at jeg alltid er reserven.

Jeg har kommet til et punkt hvor jeg føler at alle andre har det bedre enn meg, at jeg er den største taperen og at det er ingenting som kan forandre på det.

Jeg føler samtidig at min oppvekst har mye med dette å gjøre. Jeg har flyttet på meg så mye at jeg ikke har noen tilhørighet til noe sted, og jeg føler også at foreldrene mine ikke har vært der for meg når jeg har trengt det mest. Det føles som om de og de fleste andre har nok med seg og sitt og at så lenge jeg ikke har noen å dele livet mitt med, så står jeg helt alene foran alle livets utfordringer.

Konfronterer jeg foreldrene mine med dette blir de lei seg og svarer med kommentarer som "Vi er bare mennesker vi også" e.l.

Jeg tror jeg kunne ha godt av hjelp, men jeg har vært hos en rådgiver nylig og han sa han ikke kunne hjelpe meg med å finne en terapaut, men at jeg måtte gå gjennom gule sider på egenhånd. Det samme sa fastlegen.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal ta meg til. På utsiden ser jeg sikkert helt grei og lykkelig ut, men inni meg har jeg det så vondt at jeg til tider ønsker at alt bare tok slutt. Det er vanskelig å forklare alle problemene her, men det hjelper i allefall å begynne et sted. Jeg får ihvertfall uttrykt noe av det jeg går å tenker på-

Videoannonse
Annonse
Kizza1365380506
Skrevet

Jeg synes det er helt utrolig at legen din kan si at han ikke kan hjelpe deg med en terapeut. Jeg var helt sikker på at alle leger hadde en psykiater/psykolog de hadde kontakt med. Har du fått henvisning fra fastlegen din?

Det er jo ganske lang ventetid for slik behandlig dessverre. Og private er jo ganske dyre også.

Du kan jo prøve alternativ behdanling mens du eventelt venter på å komme til. Det er også dyrt, men jeg opplevde faktisk at det hjalp ganske bra.

Hvor bor du?

Skrevet

Du må forlange en legehenvisning til psykolog/psykiater, og legen din kan sikkert også hjelpe deg med å gi deg liste over psykologer/psykiatere som har driftsavtale med kommunen.

Hvis ikke, så må du kanskje lete de frem selv og ringe/skrive selv til de som har driftsavtale med kommunen.

Om nødvendig, skriv ned noe og lever legen din, om hvorfor du ønsker terapi. Kanskje denne tråden her?

Du kan kanskje gå til en privat psykolog i mellomtiden? Selv om det er dyrt, så er det godt brukte penger, hvis det kan hjelpe til med å komme seg ovenpå.

Hvis ikke legen din kan hjelpe deg med terapeut, så kan han ihvertfall hjelpe deg med antidepressiva og treningsmuligheter/fysioterapi.Det er noe som er verdt å undersøke.

En fysioterapeut skal også vite endel om psykologiske prosesser i kroppen. Hva som skjer i kroppen under stress, f.eks. Så en samtale/trening med fysioterapeut kan også være givende. Selv om det naturligvis ikke erstatter samtaler med psykolog/psykiater.

Skrevet

Mange belastninger som du skriver om, på en gang, kan gå ut over både livskvalitet og livslyst.

At legen ikke vil hjelpe deg med en terapeut synes jeg høres betenkelig ut. Du trenger en henvisning, og liste over psykologer med driftsavtale, hvis du vil unngå store utgifter som de andre har skrevet.

Alternativer hvis legen ikke vil gi deg henvisningen er, skrive et brev med informasjonen du gav her, hvis det ikke hjelper, prøve en annen, eller gå til privat legesenter, hvis det er en mulighet der du bor. Finne noen som tar deg på alvor, hvis du føler at det er et problem. Det finnes nok av leger som er flinke til å overkjøre, er min erfaring. Ikke gi deg.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...