Gå til innhold

Barn som ikke er helt som de skal..

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Selv om det høres hjertekaldt og brutalt ut,så mener jeg faktisk det du skriver..

Hvorfor ikke? Disse barna (mange av dem) vil uansett ikke få noe bra liv, så hvorfor ødelegge foreldrenes og søsknenes også? Det koster også samfunnet vanvittig mye å ta seg av dem. Det beste ville selvsagt ha vært å finne det ut på et tidlig stadium sånn at abort kunne utføres da.

Hvorfor skal livet mitt ødelegges om jeg får et barn som er grønnsak?

Grønnsak eller ikke.. De ER mennesker de og.. De har følelser og tanker de og.. kanskje ikke på likt nivå som andre, men følelser har de allikevel!

De kan føle glede og kjærlighet... Hvem er vi "friske" som skal bestemme om de skal få leve eller dø når de først har blitt til mennesker og er født til verden? Nei avliving er å gå for langt.. De fortjener en sjanse i livet de og, selv om de ikke er som oss.

Fortsetter under...

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

10

• MsSophie

8

• petter smart

8

• Grip

6

Mest aktive i denne tråden

Her har du vel ikke helt rett Grip?

I Norge kan en abortere et hvilket som helst barn bare en ikke vet noe om dets helsetilstand. Vet en derimot at det er skadet og eller sykt, blir det plutselig moralsk/etisk galt med abort.

Forstå det den som kan!

Jeg har jo ikke så mye til overs for dagens abortpraksis, men jeg innser at jeg er gammeldags og ikke oppdatert på gjeldende etikk.

Du har jo rett i at man uoppstoppelig tar aborter uten å ha noen formening om fosterets helse.

Men det er vel også slik at det dagstøtt avlives ufødte småunger lenge etter 12. uke, og da på indikasjon av alvorlig lyte, som f.eks. Down syndrom.

Hva vet du om de får et bra liv eller ei? Jeg tror den største tabben vi "friske" gjør er å bedømme andres lykke gjenom våre drømmer. Jeg har jobbet med sånne "grønnsaker" som du kaller dem og jeg ser mye lykke i dem. De tar ikke alle ting for gitt slik som vi gjør. Jeg tror de aller fleste har det veldig bra jeg! Vi tror at eneste måten å leve på er å få jobb, mann/kone, barn, hjem,o.l. men livet kan bli bra uten dette også!

Jeg vet ikke hvor du vil sette grensen ved en evnt avliving jeg? Downs? multihandikappet?

Det er nok ingen som ønsker seg et sukt barn, men at disse syke barna har noen mindre verdi enn friske det er helt galt å tro.

Og at de ikke er til noen nytte?

De er her for at du skal forstå hvor forbanna heldig du er som er frisk! De er her for at du skal sette mer pris på at du er oppegående, de er her for at du skal lære deg å se ting på en annen måte, fra en annen vinkel. De er her fordi de er like mye verdt som deg, fordi de også fortjener livets rett, fordi de kan bevise at ting ikke er umulig selv om man er litt annerledes!

Den tanken du er inne på er temmelig skummel og temmelig lik en viss kar med bart!

Jeg tror innlegget til Grip, var ment som ironi.

Annonse

Jeg har jo ikke så mye til overs for dagens abortpraksis, men jeg innser at jeg er gammeldags og ikke oppdatert på gjeldende etikk.

Du har jo rett i at man uoppstoppelig tar aborter uten å ha noen formening om fosterets helse.

Men det er vel også slik at det dagstøtt avlives ufødte småunger lenge etter 12. uke, og da på indikasjon av alvorlig lyte, som f.eks. Down syndrom.

Er det ikke bedre å hvertfall prøve å sette til liv et friskt barn, enn et med sykdom/skader? Ser ikke noe morals feil ved å ta abort når man vet at barnet er sykt/skadet. Man kan tross alt ta abort på friske barn også..

Nei, det har du nok rett i.

Eller hva med cerebral parese? Er ikke det en sykdom, som kan føre til funksjonshemming?

Ord som sykdom brukes nok ofte feilaktig om

CP er ikke en sykdom, men en utviklingsforstyrrelse eller skade i hjernen som fører til en mer eller mindre omfattende funksjonshemning.

Se mer her:

http://www.cp-foreningen.no/index.asp?id=23535

Har du noen tanker om hva vi skal gjøre med de gamle og sjuke da? Mange av dem er jo en pest og plage, og vi må besøke dem og gjøre ting for dem hele tiden. Selv har jeg måttet utsette en ferietur på grunn av gamlinger i slekta. Det er ikke rart man blir irritert.

Den nye trenden i enkelte land med aktiv dødshjelp vil jo kunne hjelpe oss her. De må jo være mye lettere å la de gamle få en verdig død enn at de skal plage sine nærmeste og ligge samfunnet til last. De er sikkert ikke lykkelige heller.

Vil ikke en utvidet bruk av aktiv dødshjelp være kjærkommen?

Jo, det ville den. Jeg vil ikke bli gammel og pleietrengende og en byrde for samfunnet. Da vil jeg heller dø.

oi,oi,oi nei jeg mente ikke at de var her for å gjøre "oss" lykkeligere. Men jeg ser at det kan se sånn ut. Jeg skriver også at de er her for de er like mye verdt som oss og for at jeg tror de også har et bra liv med mye lykke i. Men jeg håpet også at du med dine holdninger skal se hvor heldig du er og at livet ikke raser sammen om man får et "annerledes" barn.

Du sier at de ikke trenger leve opp fordi de ikke er til noen nytte. Hvilken "nytte" er vi friske mennesker til da? Hva mener du våre liv tjener som ikke disses liv også tjener?

Jeg vet ikke om jeg har sagt at de barna som er annerledes ikke er til nytte? Det mener jeg uansett ikke, for ingen av oss er jo egentlig til nytte. Men de som er friske og greier seg selv er da i det minste vanligivs ikke til byrde for andre.

Gjest am I right?

Nei, jeg er ikke musiker, og jeg er faktisk seriøs..

Seriøs? Du mener at babyer som ikke stiller til foreldrenes forventniger når de spretter ut, bør avlives på stedet?

Hva med ungdommer som utvikler adferdsproblemer, psykiske problemer/sykdommer. Det er jo heller ingen dans på roser for hverken foreldrene eller ungdommmen. Skal vi avlive dem også? Sammen med senile besteforeldre og astmatikere og folk som blir lamme fra halsen og ned etter en bilulykke?

Annonse

En veldig god ting med oss mennesker er at vi har evnen til å tilpasse oss situasjonen vi er i.

Tenk på da du som femtenåring mente at du heller ville være død enn single og femogtredve! Det hele fortoner seg ganske annerledes når du faktisk er der. Tenk på mennesker som får afasi på grunn av hjerneslag, mange av dem har så mye livslyst at det lyser av dem.

Det jeg vil frem til er at det blir håpløst å vurdere om et annet menneskes liv har noen verdi. For å vite det må du leve det, du kan ikke dømme utfra hva som et det gode liv for DEG.

Nei, men man burde jo tenke på at de kanskje faktisk ikke har det så bra også da, ikke bare gå utifra at de har det. Synes det tas for lite hensyn til det, man bare regner med at de lever i sin egen verden og er lykkelige. Tenk om de lider da!

Dess eldre et menneske blir, dess verre er det for oss å avslutte livet til det mennesket.

Det å avlive eller drepe et menneske som er født, blir derfor galt. Så fremt et menneske er i levedyktig er det uetisk å drepe det. Men å la være å behandle, for eksempel, blir jo noe annet.

For eksempel meget syke mennesker, eldre, hjertepasienter, sterkt fortidligfødte, osv., der har man et valg, hjelpe / pleie / medisinere / operere, eller la det være, og eventuelt la mennesket dø.

Likeså med de ufødte - et 12 uker gammelt foster er ikke levedyktig alene, og man kan således avslutte livet til fostret hvis det anses som riktig i forhold til familien eller samfunnet.

Jeg syns det burde være en menneskerett å få skikkelig fosterdiagnostikk, få vite om barnet er friskt og i orden, og eventuelt avgjøre man ønsker å fjerne et foster med skader, funksjonshemminger, osv. De som likevel slipper igjennom nåløyet, enten fordi de ikke ble oppdaget som skadete, eller fordi foreldrene likevel ønsket å bære fram barnet, kunne fått langt bedre pleie og mer ressurser enn man har i dag, siden det da ville blitt færre pleietrengende.

Det er innlysende at jeg også mener at hver og en må stå fritt til å si nei til å opereres eller medisineres, dersom de lider av en dødlig sykdom eller er dødlig skadet. Likeså at jeg syns aktiv dødshjelp burde være tillatt.

Jeg forstår ikke trangen til ikke å vite. Det å ha kunnskap om det ufødte barnet må jo bare være et gode, og så får foreldrene velge hva de gjør med den kunnskapen.

Seriøs? Du mener at babyer som ikke stiller til foreldrenes forventniger når de spretter ut, bør avlives på stedet?

Hva med ungdommer som utvikler adferdsproblemer, psykiske problemer/sykdommer. Det er jo heller ingen dans på roser for hverken foreldrene eller ungdommmen. Skal vi avlive dem også? Sammen med senile besteforeldre og astmatikere og folk som blir lamme fra halsen og ned etter en bilulykke?

Litt forskjell på det og det faktum at man ser på babyen at den ikke er som den er ved fødselen da. Jeg snakker uansett ikke om avliving, men om det at foreldre da burde kunne velge å ikke oppdra barnet selv. Avliving var noe ekstremt nen andre dro frem. Da må det i tilfelle dreie seg om forholdsvis tidlige aborter,

Gjest am I right?

Litt forskjell på det og det faktum at man ser på babyen at den ikke er som den er ved fødselen da. Jeg snakker uansett ikke om avliving, men om det at foreldre da burde kunne velge å ikke oppdra barnet selv. Avliving var noe ekstremt nen andre dro frem. Da må det i tilfelle dreie seg om forholdsvis tidlige aborter,

Foreldre KAN velge å ikke oppdra barnet selv. Noen velger det, noen velger å få hjelp og avlastning. Det trenger ikke å bety slutten på lykken fordi om man får et barn som trenger mer eller annerledes omsorg.

Når det er sagt, tror jeg alle som har gått gravide har tenkt "hva om" og selvsagt ønsket at barnet er friskt og velskapt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...