Gå til innhold

Barn som ikke er helt som de skal..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ha elsket barnet uansett, kunne ikke ha gitt det fra meg. Har hørt fra andre som har barn som er sterkt handikappet at hadde de kunnet velge barnet bort allerede da det var i magen så hadde de gjordt det pga at barnet trenger dem selv etter de er blitt voksne, det er mye slit og ikke alltid så mye hjelp å få, omstilling for hele familien.

Et spm: hva skjer egentlig hvis noen har bestemt seg for å adoptere bort et barn, og noen har sagt at de vil ha det barnet som er i vente, kontrakten er skrevet under, men etter det er født så viser det seg at barnet er sterkt handikappet? kan de bryte avtalen da? hvis de ikke vil ha barnet? noen som vet?

Tror ikke det fungerer helt sånn. Tror det er sjelden at adoptivforeldrene har fått "tilbud" om å adoptere et barn før det er født. Tror barnet må være født før det kan frigis for adopsjon.

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

10

• MsSophie

8

• petter smart

8

• Grip

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror ikke det fungerer helt sånn. Tror det er sjelden at adoptivforeldrene har fått "tilbud" om å adoptere et barn før det er født. Tror barnet må være født før det kan frigis for adopsjon.

hva med surrogat mødre?

Skrevet

hva med surrogat mødre?

Finnes ikke i Norge, er ikke tillatt.

Skrevet

Finnes ikke i Norge, er ikke tillatt.

ok :)) takk for opplysningen, er visst bare jeg som ser for mye på tv :)) trodde det var lovlig i norge og jeg.

Skrevet

Jepp, jeg har et synspunkt.

Du er alt for umoden til å få barn. Du bør ikke engang vurdere å få en kattunge.

Med mindre du blir mere vettug med årene bør du vurdere sterilisering.

Men det trenger du ikke ta stilling til før du blir kjønnsmoden altså.

Skrevet

Det er helt rimelig at du føler det slik. Vi har jo langt på vei legalisert avliving av ufødte barn, spesielt hvis de har et eller annet lyte. Det er ikke å undres over at man overfører denne tankegangen også på de som mot alle odds, rekker å bli født.

Kanskje man i stedet for å "sette dem bort", heller burde avlive dem med en gang, på en human måte selvsagt.

At slike vanskapninger skal stå i veien for vår personlige lykke, kan ikke tolereres.

Jeg signerer innleggende dine i dag. Enkelt.

Skrevet

Håper egentlig at du lever i sølibat, sånn at det ikke er noen som helst sjans for at du ender opp med ansvaret for et barn. Så lenge du tenker som du gjør ville jeg ikke vurdert det en gang. Du har nok langt igjen før du er klar for et så stort ansvar.

Hva ville du egnetlig sett på som akseptabel "mangel" hos et barn? Hva med astma? Ikke i seg selv så alvorlig, men mange barn med astma er utrolig mye syke. Hva med lese -og skrivevansker? Min svigermor bruker to-tre timer hver dag på å lose sin syvåring gjennom leksene.

I beste fall er du klar for å få deg en BabyBorn.

Skrevet

Jeg signerer innleggende dine i dag. Enkelt.

Det var hyggelig, kjære :-) Lenge siden sist, forresten. Er sølvtøyet ferdig pusset?

Skrevet

For å si det kort - jeg er har egentlig alltid hatt noen av de samme tankene som deg.

Nå er jeg gravid selv, og vi har vært flere ganger på ultralyd for å forsikre oss om at alt (tilsynelatende) er i orden. Jeg ville mest sannsynlig tatt abort om det ble påvist for eksempel Downs, det har jeg hvertfall alltid vært klar på.

Men det er ikke alt som kan oppdages før barnet er født. Kanskje ikke da heller, kanskje ikke før barnet er noen år gammelt. Og jeg tror ingen med et hjerte ville klare å sende fra seg sitt 2-3-4 år gamle barn fordi det viser seg at det ikke "er helt som det skal".

Så tanken er én ting, noe helt annet er det å stå med begge beina midt oppi det. Og jeg tror ingen kan si 100% sikkert på forhånd hva de ville gjort hvis og om.

Skrevet

Det blir et etisk dilemma når vi kan få utført abort inntil 20 uke, samtidig så reddes fortidlig fødte helt ned i 21-22 uke.

På den andre siden så vil vi jo overhode ikke tilbake til "strikkepinne og kloke-koner" tiden.

Det blir et litt sånn pest eller kolera valg...

Er det sant?? Helt ned i 21-22 uke? Det kan vel ikke være store overlevelsesprosenten i den alderen? (hvis du vet noe om det, da.. :-)

Gjest thetraveller
Skrevet

Nå er det sånn da, at ikke alle "feil og mangler" oppdages før barnet er født, og ofte ikke før etter et år eller to dersom det er noe medfødt. Da er det ikke bare å reklamere på ungen og beom å få ny, for å sette det på spissen.

Klart det ikke er noen drømmesituasjon å få et handicappet barn, men det er utrolig hva man klarer å hente frem av overskudd og krefter og, dersom det må til. Man får den nødvendige hjelpen man trenger opp gjennom barnets oppvekst, man får evt helgeavlastning og hjelp fra ergoterapeuter og PP-sentralen med tilrettelegging.

Det er noe man ikke kan forberede seg på, men når man står midt oppi det, så går det som regel bra likevel.

Hilsen storesøster til handicappet "lillesøster";

Skrevet

Er det sant?? Helt ned i 21-22 uke? Det kan vel ikke være store overlevelsesprosenten i den alderen? (hvis du vet noe om det, da.. :-)

*kremt*....nå er jeg overhode ikke noen ekspert på emnet, og hvor mange som "reddes" vet jeg ikke, kanskje ingen i det hele tatt. Men jeg så et program på TV en gang og der ble hele "sykehus-apperatet" satt i gang ved en prematur fødsel i 21-22 uke.

Skrevet

*kremt*....nå er jeg overhode ikke noen ekspert på emnet, og hvor mange som "reddes" vet jeg ikke, kanskje ingen i det hele tatt. Men jeg så et program på TV en gang og der ble hele "sykehus-apperatet" satt i gang ved en prematur fødsel i 21-22 uke.

Jeg kan uttale meg med en viss grad av kunnskap om emnet, siden jeg fikk tvillinger i uke 27/28 som veide i overkant av 900 gram hver. Riktignok er det 16 år siden....

En prematur i uke 21-22 vil normalt IKKE få den intensiv-behandlingen en så mye prematur trenger. Det skal MYE til - dvs at babyen skal vise eksepsjonelt god livsvilje (men ikke spør meg nøyaktig hva legene ser etter...). Jeg personlig har aldri hørt om en 21 uker gammel prematur som har klart seg.

Jeg vet bare at legene aldri setter igang et svært apparat for å redde en prematur dersom det er meget små sjanser til at barnet kommer til å overleve - og/eller har meget store skader.

Skrevet

Jeg kan uttale meg med en viss grad av kunnskap om emnet, siden jeg fikk tvillinger i uke 27/28 som veide i overkant av 900 gram hver. Riktignok er det 16 år siden....

En prematur i uke 21-22 vil normalt IKKE få den intensiv-behandlingen en så mye prematur trenger. Det skal MYE til - dvs at babyen skal vise eksepsjonelt god livsvilje (men ikke spør meg nøyaktig hva legene ser etter...). Jeg personlig har aldri hørt om en 21 uker gammel prematur som har klart seg.

Jeg vet bare at legene aldri setter igang et svært apparat for å redde en prematur dersom det er meget små sjanser til at barnet kommer til å overleve - og/eller har meget store skader.

Programmet var beregnet spesifikt for å se på det etiske problemet når det kun skilte 1-2 uker på en abort og en prematur fødsel,

Jeg mener det jeg sier er hva som ble fremlagt i programmet.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at den yngste som har overlevd i Norge, var 22 uker og 6 dager. Det er ikke mange barn i verden som er født tidligere og har overlevd.

Egentlig skal de ikke forsøke å redde barn som fødes før 24 uker pga den svært store risikoen for alvorlige senskader. Men denne jenta viste en så sterk livsvilje at avgjørelsen om å forsøke å redde ungen ble tatt. Såvidt jeg vet, har hun ingen alvorlige senskader i dag. Et skikkelig mirakelbarn.

Av de som fødes før uke 24 er det færre enn 10% som overlever. Rundt 90% av de som overlever får senskader hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

Programmet var beregnet spesifikt for å se på det etiske problemet når det kun skilte 1-2 uker på en abort og en prematur fødsel,

Jeg mener det jeg sier er hva som ble fremlagt i programmet.

Var det programmet med Rolf Lindemann som er prematurlege på Ullevål? Det har jeg sett et par ganger, og i det programmet forsøker de ikke å redde så små barn, det føler jeg meg ganske sikker på.

Hvis det er snakk om et utenlandsk program, så kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg. Men da har det jo lite med norsk abortlovgivning å gjøre.

Skrevet

Var det programmet med Rolf Lindemann som er prematurlege på Ullevål? Det har jeg sett et par ganger, og i det programmet forsøker de ikke å redde så små barn, det føler jeg meg ganske sikker på.

Hvis det er snakk om et utenlandsk program, så kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg. Men da har det jo lite med norsk abortlovgivning å gjøre.

Akkurat nå sitter jeg å lurer på om jeg har drømt det hele - men det vil jo være for absurd:-)

Men det kan jo være jeg mikser mellom det programmet du nevner og et utenlandsk program.

Likevel så finner jeg det spesielt at vi foretar abort i 20 uke, samtidig som det viser seg at fostere_kan_være levedyktige i 23 uke.

Skrevet

Akkurat nå sitter jeg å lurer på om jeg har drømt det hele - men det vil jo være for absurd:-)

Men det kan jo være jeg mikser mellom det programmet du nevner og et utenlandsk program.

Likevel så finner jeg det spesielt at vi foretar abort i 20 uke, samtidig som det viser seg at fostere_kan_være levedyktige i 23 uke.

Vi aborterer jo ikke _friske_ fostre etter uke 20. Abortloven sier at fostre ikke kan aborteres etter uke 18 dersom det er levedyktig. I praksis gjøres unntak for tunge funksjonshemminger, men jo lengre svangerskapet er gått, desto mer restriktiv skal man være.

Skrevet

Vi aborterer jo ikke _friske_ fostre etter uke 20. Abortloven sier at fostre ikke kan aborteres etter uke 18 dersom det er levedyktig. I praksis gjøres unntak for tunge funksjonshemminger, men jo lengre svangerskapet er gått, desto mer restriktiv skal man være.

Det er vel 12 uker som er grensa for abort av friske fostre? I alle fall for selvbestemt abort.

Hvis jeg har forstått det rett, så kan man evt. søke om å få innvilget abort ut over 12. svangerskapsuke, men jeg kjenner ikke til om det er en enkel sak å få godkjent.

Skrevet

Det er vel 12 uker som er grensa for abort av friske fostre? I alle fall for selvbestemt abort.

Hvis jeg har forstått det rett, så kan man evt. søke om å få innvilget abort ut over 12. svangerskapsuke, men jeg kjenner ikke til om det er en enkel sak å få godkjent.

Tillatelse kan gis etter søknad inntil utgangen av 18. svangerskapsuke, men jo lengre svangerskapet er gått, desto mer skal til for å få en slik søknad innvilget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...