Gå til innhold

var det psykose?

Anbefalte innlegg

Kan det kalles psykose, eller var det "bare" rus: Jeg prøvde å få sove, og tok zopiklone som ikke hjalp. Derfor tok jeg flere. 6 stk, var så mange jeg hadde. Etter det klikka jeg og letet gjennom badet etter flere tabletter og ringte rundt til venner for å finne tabletter. Vennen min fortalte etterpå at min stemme hørtes ut som den var av en heroinmisbruker. Jeg har så et vagt minne om at jeg var i jungelen og måtte trøste og beskytte uskyldige barn. Noen timer senere "kom jeg til meg selv", og fant meg liggende på en fotskammel med alle jakkene mine rundt meg. "Jungelen" hadde vært garderobeskapet, og "barna" hadde vært jakkene mine.

Var det psykose eller bare rusen?

Jeg ble selv livredd da jeg kom til meg selv, redd for å ha blitt gal, jeg ville så gjerne snakke med en lege, men ble avvist på legekontoret fordi jeg fortsatt var ruset (noe jeg ikke merket selv at jeg var.).

Jeg visste ikke at man ble ruset av zopiklone, trodde bare man fikk en lengre søvn, Jeg er IKKE narkoman bare så det er sagt, og dette har aldri gjentatt seg.

I den perioden dette skjedde hadde jeg mange rare tanker som føltes som ikke var mine tanker. Det var lysene i vinduene som jeg tolket som ånder som overvåket meg, jeg kunne kjenne åndene gli inn i ryggen min og jeg fikk lyst til å skjære meg og blø de ut. En gang opplevde jeg et inferno bak ryggen min, jeg følte det var Guds straff.

Når jeg har fortalt dette til mine behandlere der jeg er innlagt har de aldri sagt at dette er psykose, noe jeg trodde selv, men jeg har vært svært opprivet når jeg har fortalt det, for det er en traumatisk opplevelse, så de har mulig ikke fått med seg helt hva som skjedde.

Men ved tre andre anledninger, har jeg hallucinert. En gang så jeg en blå mann som angrep meg, før han forsvant inn i veggen. En annen gang så jeg gule ansikter som stormet mot meg ut fra veggen. Nå sist så jeg en hånd som kom og klasket meg i ansiktet. (følte klasket også). Jeg har også hatt tanker om overvåking, men de har aldri vært "mine tanker".

Når jeg har fortalt om hallucinasjonene, har jeg ikke blitt tatt alvorlig. Psykologen og pleier ved DPS der jeg er innlagt sier, "det var nok bare en drøm". Men jeg vet at jeg var våken. Og øynene mine var åpne.

Når jeg har mye angst kan jeg føle hender som krafser meg på ryggen. Skyggene vrir seg og verden blir et skummelt sted. Ting vrir seg til skumle monstre før jeg ser nøye på dem og ser det er noe annet. Men det er helt annerledes enn hallucinasjonene, for der kommer de som kommer helt tydelig og klart og forandrer seg ikke. Bare forsvinner når de har klasket meg i ansiktet eller når de har angrepet meg og går inn i veggen.

Har diagnosen bipolar, ikke den tunge typen, men den fikk jeg før jeg fikk fortalt om disse symptomene. Kan noen en gang for alle fastslå for meg om dette er psykotiske symptomer eller noe annet.

Jeg tørr nesten ikke sende dette innlegget, for det er så IKKE meg, men jeg vil så gjerne vite hva dette var.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129754-var-det-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som psykotiske symptomer. Kan være utløst av medikamenter. (Zopiklone)

Har du hatt slike symptomer uten at du har vært beruset eller tatt medisiner?

Ettersom du har bipolar lidelse så er du mer utsatt for å få en psykose enn andre.

var kun den ene gangen jeg hadde vært ruset, men det var den gangen jeg ikke skjønte at det var hallucinasjoner også da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129754-var-det-psykose/#findComment-792855
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...