Gå til innhold

Han bruker Risperdal i sprøyter ++ Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest Helt grønn i psykiatri

Blitt kjent med en gutt på 30 som sier han bruker noe som heter Risperdal (har notert meg navnet) og at han får dette i sprøyetr hver 14 dag. Har spurt ham hvorfor han bruker noe slikt, men han vil ikke svare. Sier jeg får finne ut av det selv.

Kan noen hjelpe meg? Hva er Risperdal i spøyter godt for? Er det en eller annen diagnose han har da eller..?

Takknmelig for all viten :-)

Fortsetter under...

Gjest SoriaMoria (linkemesteren*hehe*)

Annonse

Gjest helt grønn i psykiatri

Risperdal brukes mot schizofreni. Den finnes både i depotsprøyter og tablettform.

Litt om schizofreni:

http://www.doktoronline.no/pub/news/31123693.html

Ellers har du fått masse bra linker :)

Tusen takk for svar og linker, dere!

Jeg sitter her og er sikkert mer grønn i trynet enn før jeg spurte..for dette var ikke akkurat hyggelig å få vite, men...jeg spurte jo.

Takk igjen, da.

mvh

Jeg sitter her og er sikkert mer grønn i trynet enn før jeg spurte..for dette var ikke akkurat hyggelig å få vite, men...jeg spurte jo.

Takk igjen, da.

mvh

Jeg har bare lyst til å legge til at det hender man forsøker medisiner som risperdal ved andre tilstander også, f.eks personlighetsforstyrrelser.

Og husk at mennesket ikke er sin diagnose, men _har_ en diagnose :)

Takk igjen, da.

mvh

Hør på SoriaMoria. Han trenger ikke å ha schizofreni. (Psykose er helt enkelt at en ikke ser forskjell på det som er virkelig og det som ikke er det.) Og han får behandling.

Uansett, bruk eventuelle diagnoser til å forstå han bedre, ut fra hvordan han er, ikke hva diagnosen er. Han blir jo ikke annerledes selv om han har en diagnose, og du kjenner han jo allerede. Det er så mange fordommer mot oss psyke, prøv å unngå dem.

Jeg syntes også det var interessant at han fortalte deg at han tar medisiner, men ikke hvorfor. Kanskje han ville se om du brydde deg nok til å sjekke det opp? Eller han ikke turde å fortelle om diagnosen selv, og var redd for hvordan du ville reagere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...