Gå til innhold

Til dere som tar Johannesurt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare for å si noe ang Johannesurt!

Må IKKE kombineres med Anti-depressiva.

Er bevist at den fungerer ved enkle depresjoner og urotilstander, men har lavere og dårligere effekt, samt flere bivirkninger enn SSRI.

Kan du oppgi en link til dokumentasjon der det framkommer at Johannesurt har flere bivirkninger enn SSRI?

Mitt inntrykk - også basert på egne erfaringer - er det motsatte.

Det man skal være oppmerksom på når det gjelder Johannesurt er at det kan interagere med en del medikamenter, ikke bare antidepressiva.

Gjest alternativer

Bare for å si noe ang Johannesurt!

Må IKKE kombineres med Anti-depressiva.

Er bevist at den fungerer ved enkle depresjoner og urotilstander, men har lavere og dårligere effekt, samt flere bivirkninger enn SSRI.

Hei millit,

Jeg har tatt to JU om dagen da jeg syntes en ga litt lite effekt. (Med to pr dag mener jeg det dobbelte av det som står anbefalt på pakken). Jeg merket forskjell fra en til to. Når du tar to er det best å ta en om morgenen, en om kvelden, ellers kan effekten svinge litt mye.

Jeg hadde sett på internett at de tok så mye under uttesting av JU. Ringte også importøren av JU i Norge som bekreftet at dette var helt OK.

Når det gjelder bivirkninger og effekt så har vi med jevne mellomrom her inne diskusjoner om det. Det fremkommer ofte påstander som folk ikke dokumenterer, folk forteller mest ut fra egne erfaringer og synsing. Det ser ut til at erfaringene varierer en del fra person til person. Søk på tråder fra noen uker tilbake vhja "Søk" oppe til høyre på det røde feltet.

De som har prøvd både johannesurt og SSRI sier at førstnevnte har betydelig mindre bivirkninger. Selv hadde jeg null bivirkninger av JU. Så mener en del at johannesurt har mindre effekt. Dette har det ikke blitt lagt fram dokumentasjon på, i alle fall ikke som jeg har lest her inne.

Problemet med JU er hvis man går på andre medisiner, effekten av disse kan bli mye svekket - p-piller, blodfortynnende osv. I så fall må du ta det opp med lege før du begynner JU. Du kan f.eks. bli gravid selv om du tar P-piller. Tatt sammen med SSRI kan effekten bli forsterket, det er farlig. (Serotonin syndromet.)

Men tar du ingen andre medisiner, ser folk her inne ut til å være enige om at bivirkningene er mye mindre med JU.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...