Gå til innhold

ønske om vektøkning

Gjest malita

Anbefalte innlegg

Jeg er en 22 år gammel jente som ønsker å gå opp i vekt. Jeg har hele livet vært like tynn, og kan nok se at det er noe som ligger til familien på begge sider. Jeg får ofte kommentarer på hvor tynn jeg er som sårer, og selv om jeg vet at jeg ikke skal bry meg om det, er det klart det påvirker selvtilliten min. Jeg spiser mer enn de fleste jenter jeg kjenner, og jeg elsker kjøtt og fett. Spiser nok litt for lite grønsaker. Ofte spiser jeg fordi jeg føler at det er på tide igjen, ikke fordi jeg er sulten – jeg er redd for å spise for lite, og dermed gå mer ned i vekt. Men om jeg spiser litt mer eller litt mindre i perioder merker jeg det ikke noe særlig (har ikke veid meg på ti år). Jeg er stort sett frisk, men har iblant mageknip etter at jeg har spist.

Det jeg da lurer på er hva kan jeg gjøre for å gå opp i vekt. Kan jeg trene meg større? Har nok ikke vært særlig aktiv hittil, men er glad i turer. For litt siden leste jeg om NOKA dietten, som vakte min nysgjerrighet. For de som sliter med undervekt anbefales det å ta NOKA dietten etter måltidene, for på den måten få dobbelt opp. Men hvor lenge måtte jeg eventuelt bruke det? Og kan det være helseskadelig? Har også hørt at man kan spise 6 skjeer med kokosfett hver dag for å gå opp i vekt. Kan det være et alternativ?

Jeg vil bli veldig glad for svar, da dette er noe som har plaget meg halve livet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tykkere nå

Jeg hadde samme problemet som deg da jeg var yngre, ble mobbet fordi jeg var så tynn, var høy i tillegg så jeg så nok tynnere ut da også. Jeg har alltid vært glad i mat, men hatt stor forbrenning så jeg la aldri på meg, så da jeg ble 22 fikk jeg barn,gikk opp 20 kilo jeg da jeg gikk gravid, fikk beskjed av legen at det bare var bra for meg pga at jeg var så tynn fra før, så jeg var jo stolt. Jeg er nå 26 år, jeg gikk ned de kiloene som jeg hadde lagt på meg under graviditeten, men jammen har de seget på igjen opp igjennom årene. Så nå vil jeg ned igjen. :)) Kroppen endrer seg med årene, jeg tror at min forbrenning har sakte men sikkert stoppet opp. Vet ikke om det er noen hjelp i å legge på seg jeg, jeg husker at jeg prøvde sånn sjokodrikke med ernæringsstoffer som de gir eldre folk som er tynne og svake, hjalp ikke meg. Tok det i tillegg til alle måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvitsymra

Heisann!

Lindbergdietten får kroppen i vektbalanse. De som er overvektige tar av, og de som er undervektige legger på seg. Kanskje verdt et forsøk.

Kokeboken hans har mange greie oppskrifter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Christell

Dersom du spiser normalt. (3-5 ordentlige måltider hver dag) + gjerne et par mellom-måltider med frukt/et knekkebrød så er det helt greit. Da veier du det du skal.

Min mor har hatt dette "problemet". Var 52 kilo en uke før ho fikk meg.

Krisen kom da ho måtte ha kjevelås. (Slik at ho ikke kunne tygge) Ho ble anbefalt proteindrikk. Blandet proteinpulver i melk, is og gjerne litt frukt som f.eks. banan. Gikk ikke ned disse ukene.

Karbohydrater på kvelden er også effektivt. Kok litt pasta hver kveld, så vil nok vekta bevege seg sakte oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...