Gå til innhold

Psykisk syk storebror

Gjest Bekymret lillesøster

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret lillesøster

Jeg trenger hjelp, vel rettere sagt så er det broren min som trenger hjelp. Han nekter å innse at han har store problemer og at han bør søke profesjonell hjelp i stedet for å la alt gå ut over den nærmeste familie.Han mener at det er alle andre mennesker det er noe feil med og ikke han. Han har nettopp mistet jobben pga. av hans holdning til andre mennesker og han får ingen nye venner på skolen heller. Han er snart 29 år. I noen perioder fungerer han- da er han morsom og lett å snakke med, men vi må hele tiden passe oss for å ikke "trå over grensen" da dette kan utløse diskusjoner og krangling over de minste filleting. Han innbiller seg at alle folk snakker stygt om han og at alle folk ser på han- så han er i en viss grad paranoid og i en ekstremt stor grad egoistisk. Hvis det handler om noen andre så får han alltid vridd det over til at det gjelder han. Min mor er nå veldig utslitt da det som regel er hun alt går utover- nå de siste 24 timene har hun mottatt en god del sms som inneholder skjellsord og regelrette trusler mot henne og alt pga. at han mistet jobben og de på skolen som ikke vil samarbeide med han. Alle slike diskusjoner med han ender med at det er alle andre sin feil og ikke hans. Jeg selv fikk plutselig en sms der det stod " du vet det at jeg hater deg" helt ut fra intet. Han driver en type psykisk terror mot sine egne som vi ikke lenger holder ut. Vi har noen ganger tenkt at han har AD/HD pga. at han alltid har mange baller i luften og er veldig hyperaktiv, men han har også tegn på manisk depresiva da han er følelsesmessig ustabil og vi opplever store svingninger i humøret hans. Nå de siste dagene så sier han at det er pga. at han er skilsmissebarn at han har problemer og han mener at han har hatt en dårlig barndom. det er greit det at han ikke har hatt noen "aktiv" far, men resten av familien har stilt opp så det holder. det kan også være det- at han har fått for mye oppmerksomhet- jeg vet ikke. Men dette sliter på oss og vi trenger råd og hjelp, han nekter å gå til psykolog, han nekter å innse at det kanskje er han som er problemet,vi kan ikke gjøre noe mer. Det hadde vært fint og finne ut hva som kan være hans "lidelse" og hva vi kan gjøre for å hjelpe han og dermed også hjelpe oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130002-psykisk-syk-storebror/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Footprints

Høres mer ut som en eller annen alvorlig personlighetsforstyrrelse, f.eks antisosial eller dyssoasial.

Borderline personlighetsforstyrrelse kan også gi et liknende "sykdomsbilde" hvis lidelsen er alvorlig nok.

Han bør helt klart få hjelp, men det kan sikkert bli vanskelig hvis han ikke innser det selv.

Sender han direkte trusler, kan dere kontakte politiet, som kan ta han i forvaring og om det behøves, også tvangsinnlegge han på psykiatrisk sykehus.

Det høres vel drastisk ut, men i noen tilfeller er det faktisk nødvendig. Å finne seg i trusler skal dere i hvert fall ikke behøve, uansett om dere er i familie eller ei.

Jeg ønsker dere lykke til...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130002-psykisk-syk-storebror/#findComment-795070
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...