Gå til innhold

Når lysten til å gjøre noe forsvinner

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ikke bruke nick nå

Vet ikke helt om jeg er på rett sted med dette innlegget, men jeg prøver.

Jeg har over lang tid slitt veldig med å få gjort helt dagligdagse ting. Alt fra renhold i hjemmet, til å ta fatt på arbeidsoppgaver på jobben. Jeg gruer for alt som må gjøres. Dette har resultert i at jeg i lange perioder ikke får gjort noe som helst. Spesielt i forhold til jobben min er det selvsagt et problem.

Jeg føler meg handlingslammet. Bare sitter der. Surfer på nettet. Kjeder meg. Men klarer ikke begynne på noe. Og klarer i hvertfall ikke fullføre noe. Gradvis har jeg også begynt å grue for å ta telefoner. Enten noen ringer til meg (med mindre det er familie eller venner), eller jeg skal ringe noen. Det å ringe en forretning å spørre om de har noe på lager, for eksempel, er noe jeg kan utsette i ukesvis.

Jeg føler meg dessuten totalt utmattet. Sover helst 10 timer i døgnet, og er likevel så trøtt at jeg har problemer med å konsentrere meg. For noen måneder siden var jeg hos fastlegen for å ta noen blodprøver, for å sjekke om det var noen åpenbar årsak til min konstante trøtthet.

Jeg registrerte at legen noterte "lett depressive symptomer". Blodprøvene ga ikke noe spesielt resultat, annet enn nokså forhøyet på hvite blodlegemer. Nye blodprøver et par måneder senere - leukocytter var normalt (nesten), men veldig mye trombocytter. En tredje runde med prøver ga fortsatt litt forhøyet på trombocytter, men ellers ingenting utenom det normale.

Sliter en del med det legen kalte for "giktiske tendenser", uten at revmatisme kunne påvises ved blodprøver. Men har periodevis mye smerter. Rygg, hofter, bekken og knær er de største problemene. Pga temmelig stor overvekt ønsket jeg å begynne på Xenical, (fordi det vil gjøre kroppen lettere, og forhåpentligvis plagene mindre), og legen støttet meg i det. Har gått ned 15 kg til nå, og har ennå minst 30 kg for å komme ned på "normalvekt".

Men jeg sliter. Merker spesielt i forhold til jobben at andre nå begynner å merke at jeg gjør mindre og mindre. Dette bekymrer meg.

Så hva gjør jeg? Det er liksom ikke noe spesielt fysisk som plager meg, annet enn "giktisk tendens" og overvekt. Likevel vet jeg jo at jeg rent psykisk ikke fungerer helt som jeg skulle.

Er dette en depresjon, rett og slett? Eller noe annet?

Jeg er forøvrig kvinne, 33 år, gift og med to små barn. I forhold til familien føler jeg at ting fungerer noen lunde greit, selv om jeg periodevis har litt kort lunte. Det å få barn kan jo noen ganger lede til fødselsdepresjoner - vil det alltid komme kort tid etter fødselen, eller kan det oppstå senere? (Barna er født i 2001 og 2002)

Takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Kizza1365380506

For meg høres det ut som om du har, eller er på vei til å få, stoffskifteproblemer. Vet du om legen sjekket for dette når han tok blodprøvene. Det er veldig ofte at stoffskifteproblemer blir feilaktig diagnostisert med lette depresjoner. Selvfølgelig kan du være utbrendt også men jeg håper ikke det for din skyld når du er så ung.

Du kan lese mer om symptomer på høyt og lavt stoffskifte på http://www.stoffskifte.org/

Mvh

For meg høres det ut som om du har, eller er på vei til å få, stoffskifteproblemer. Vet du om legen sjekket for dette når han tok blodprøvene. Det er veldig ofte at stoffskifteproblemer blir feilaktig diagnostisert med lette depresjoner. Selvfølgelig kan du være utbrendt også men jeg håper ikke det for din skyld når du er så ung.

Du kan lese mer om symptomer på høyt og lavt stoffskifte på http://www.stoffskifte.org/

Mvh

Stoffskifte ble undersøkt ved blodprøver, ja, det var en av de første tingene legen ville sjekke. Men alt var i orden der.

Takk for tipset!

Kizza1365380506

Stoffskifte ble undersøkt ved blodprøver, ja, det var en av de første tingene legen ville sjekke. Men alt var i orden der.

Takk for tipset!

Noen leger sier at alt er ok dersom prøvene er innenfor normalen. Hadde jeg vært deg ville jeg ha hørt hva verdiene var. Jeg var selv innenfor normalen men veldig lave alikevel. Legen min så på symptomene jeg hadde i tillegg til verdiene og bestemte at jeg skulle begynne på thyroxin og det er jeg glad for. Idag er jeg kvitt veldig mange av småplagene, selv om de kommer igjen i mine dårlige perioder. Men aldri så voldsomme som de var før jeg fikk medisin.

Mvh

Noen leger sier at alt er ok dersom prøvene er innenfor normalen. Hadde jeg vært deg ville jeg ha hørt hva verdiene var. Jeg var selv innenfor normalen men veldig lave alikevel. Legen min så på symptomene jeg hadde i tillegg til verdiene og bestemte at jeg skulle begynne på thyroxin og det er jeg glad for. Idag er jeg kvitt veldig mange av småplagene, selv om de kommer igjen i mine dårlige perioder. Men aldri så voldsomme som de var før jeg fikk medisin.

Mvh

Så det går an å ha for lavt stoffskifte uten at blodprøvene gir noe entydig svar? Det var interessant! Hadde selv veldig sterke teorier om stoffskifte før jeg tok blodprøvene, men så var det ikke DET, liksom...

Hadde du mange av de samme symptomene som meg, eller andre?

Kizza1365380506

Så det går an å ha for lavt stoffskifte uten at blodprøvene gir noe entydig svar? Det var interessant! Hadde selv veldig sterke teorier om stoffskifte før jeg tok blodprøvene, men så var det ikke DET, liksom...

Ja jeg hadde det. Kan nevne: lav kroppstemperatur rund 36 grader. Frøs mye, initiativløs - før hadde jeg mange hobbyer produserte til venner og kjente nå orker jeg ikke tenke på det. Sluttet å lese, skjelvinger, prikking i beina, nærtagende, høyt kolesterol, trøtt, sov veldig mye, mistet ord og måtte finne alternativer, b-12 mangel, folin mangel, livløst hår, liten sexlyst, i det hele tatt.

I høst følte jeg det som om jeg var en gammel bil som kjørte i 80 på motorveien på 2. gir.

Du kan jo be om å få henvisning til en indremedisiner - spesialist på endokrinologi. Det fikk jeg.

Mvh

Annonse

Kizza1365380506

Glemte å si at mine verdier på TSH var 14 og er nå 1,5 til 2.

Det må også kontrolleres verdiforholdene mellom TSH og fritt T4. Om det ikke er overrens er det noe på gang om ikke annet.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...