Gå til innhold

Meniskoperasjon

Cath77

Anbefalte innlegg

Jeg opererte menisken min for to uker siden. Legen valgte å sy menisken og ga meg 50 prosent sjanse for at den kom til å gro ordentlig. Må gå på krykker i seks uker og ikke tråkke på den. Jeg er aktiv fotballspiller og vant til å trene hver dag. Jeg har fått noen små øvelser som jeg jeg utfører hver dag, men synes det er forferdelig å sitte så mye i ro. Nå - to uker etter operasjonen - er foten så bra at jeg har lyst til å tråkke på den, men jeg får ikke lov. Men til spørsmålene mine: 1. Når bør jeg starte opptreningen. Hvor mye trening?

2. Når kan jeg begynne å spille fotball igjen?

3. Er det noe annet jeg kan gjøre mens jeg venter på at menisken skal gro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Cath77

Når man er vandt til trening og mye aktivitet, er en slik periode etter en skade litt av en prøvelse. Men prøv å snu det til noe spennende. Start trening på et institutt. Det er masse fin apparat- trening for armer skuldre, rygg og mage slik at styrken kan økes. Særlig SATS inst. har ofte såkalt armsykkel som ved litt større belastninger gir skikkelig kondisjonstrening i tillegg. Ergometersykkel er også bra når du bruker bare det "friske" beinet. Det opererte må henge rett ned, men da må du få lov til å skru av pedalen på denne siden (samtidig som du lover skru den på plass igjen!). Ellers bør du følge rådene fra operatøren. La menisken få tid til å gro skikkelig før du begynner belaste igjen. Men for at muskulaturen i det skadde beinet ikke helt skal bli borte, driv litt regelmessig kontraksjoner (sammentrekninger) av muskler i legg og lår uten at du beveger i leddet, (såkalt isometrisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...