Cath77 Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Jeg opererte menisken min for to uker siden. Legen valgte å sy menisken og ga meg 50 prosent sjanse for at den kom til å gro ordentlig. Må gå på krykker i seks uker og ikke tråkke på den. Jeg er aktiv fotballspiller og vant til å trene hver dag. Jeg har fått noen små øvelser som jeg jeg utfører hver dag, men synes det er forferdelig å sitte så mye i ro. Nå - to uker etter operasjonen - er foten så bra at jeg har lyst til å tråkke på den, men jeg får ikke lov. Men til spørsmålene mine: 1. Når bør jeg starte opptreningen. Hvor mye trening? 2. Når kan jeg begynne å spille fotball igjen? 3. Er det noe annet jeg kan gjøre mens jeg venter på at menisken skal gro? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 -Cath77 Når man er vandt til trening og mye aktivitet, er en slik periode etter en skade litt av en prøvelse. Men prøv å snu det til noe spennende. Start trening på et institutt. Det er masse fin apparat- trening for armer skuldre, rygg og mage slik at styrken kan økes. Særlig SATS inst. har ofte såkalt armsykkel som ved litt større belastninger gir skikkelig kondisjonstrening i tillegg. Ergometersykkel er også bra når du bruker bare det "friske" beinet. Det opererte må henge rett ned, men da må du få lov til å skru av pedalen på denne siden (samtidig som du lover skru den på plass igjen!). Ellers bør du følge rådene fra operatøren. La menisken få tid til å gro skikkelig før du begynner belaste igjen. Men for at muskulaturen i det skadde beinet ikke helt skal bli borte, driv litt regelmessig kontraksjoner (sammentrekninger) av muskler i legg og lår uten at du beveger i leddet, (såkalt isometrisk). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.