Gå til innhold

lav blodprosent

mathiasb

Anbefalte innlegg

Jeg er 20 år(gutt) og driver på med kombinert på topp nivå og satser seriøst.. dvs at jeg trener i snitt ca 15 timer i uka,..Årets sesongen begynte dårlig, derfor var jeg å tok en blodprøve..Det viste seg at jeg hadde lavt blodprosent, var nede på 12,5. Tok nye tester etter en mnd og da var jeg oppe på 13,5, men nå etter at jeg gikk et par langrenn i helga, som forøvrig gikk langt under paret, var jeg nede på 12,4.. Jeg vet at det er normalt å ligge mellom 13,5 og 17, jeg som trener så mye burde vel heller ligge andre veien enn det jeg gjør.. Jeg skal ta rønkenbilder av magen for å se om det kan være noe, for de kunne ikke gi meg noen konkrete svar.. blodprøvene var ellers helt normale, jernlager,vitaminer, mineraler, osv.. Er det noe jeg kan gjøre, vet du noe om slike tilfeller?? hva kan være en årsaken til at det endrer seg sånn?? Kan det være ovetrening, selv om jeg ikke tror det selv?

m v h frustrert idrettsutøver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-mathiasb. Uten at noe er galt, er det enkelte menn som normalt har hemoglobinverdier på 12,5 til 13. Vi finner normale jernlagre, folinsyre og vitamin B12. Men som du er inne på, hvis man samtidig ikke føler seg i slag, er det riktig å sjekke at man er frisk ved å ta andre prøver.

Jeg har hatt utøvere som har vært i verdenstoppen i utholdenhets-idretter som aldri har vært over 13,5. Det ser ut til at vi mennesker har vår individuelle optimale blodverdi som uansett hva vi prøver å gjøre, ikke kan forhøyes, og som du forstår, er heller ikke nødvendig.

Når legen din finner nyrer, lever og alle andre organer fungerer normalt, så bør du nok rådføre deg med trener om at det går tungt. Ubalanse mellom treningsintensitet og mengde på den ene siden og restitusjon og hvile på den andre, er den vanligste grunnen til manglende fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...