Gå til innhold

Er det incest??


Gjest Caia

Anbefalte innlegg

Bestefaren min befølte meg i senga etter at bestemor hadde stått opp da jeg var lita. Husker ikke når det begynte, men det varte til jeg var ca 12-13 år, for da ville jeg ikke sove sammen med dem lenger.

Onkelen min befølte med i skrittet en gang da jeg var ca 4 år.

Er dette incest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er iallefall overgrep, og det er minst like alvorlig som incest, så jeg vil si: ja. dette er incest.

Har du tenkt på å anmelde det?

Har du fortalt noen om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall overgrep, og det er minst like alvorlig som incest, så jeg vil si: ja. dette er incest.

Har du tenkt på å anmelde det?

Har du fortalt noen om det?

Har fortalt noen venninner og samboeren min om det, men de tar liksom så lett på det. Det virker nesten som at samboeren min har glemt at jeg fortalte det, for han snakker aldri om det og han synes at bestefar og onkel er kjempehyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortalt noen venninner og samboeren min om det, men de tar liksom så lett på det. Det virker nesten som at samboeren min har glemt at jeg fortalte det, for han snakker aldri om det og han synes at bestefar og onkel er kjempehyggelige.

Uff. Vet du det synes jeg er Jævlig trist. Jeg fatter ikke hvordan noen kan ta lett på sånt.

Jeg hadde aldri klart det. Joda, jeg kunne kanskje blitt forbauset og ikke visst hva jeg skulle gjort eller sagt, men! Jeg ville git deg en stor, lang, varm klem, og sagt til deg at om du vil prate om det, eller trenger hjelp, så vil jeg alltid være der. Det ville jeg ha sagt til deg.

Skulle ønske jeg var der nå da. Skjønner at du føler deg hjelpesløs, du gjør vel det?

Godtar du dette fra samboer og venninner da? De skulle da ikke behandle det/deg sånn...

Skjønner de ikke hva du sliter med?

Jeg har aldri vært igjennom det, og heller aldri kjent noen som har det. Men til og med jeg vet da vel at dette er alvorlig!

Er her en stund til om du vil prate mer? :)

en venn for deg så fremt du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har fortalt noen venninner og samboeren min om det, men de tar liksom så lett på det. Det virker nesten som at samboeren min har glemt at jeg fortalte det, for han snakker aldri om det og han synes at bestefar og onkel er kjempehyggelige.

Etter den korrekte betydningen av ordet er det ikke incest, men det er like fullt et seksuelt overgrep mot et barn.

Når kjæresten din får høre om dette som han kanskje ikke har hørt om før, blir han usikker på hvordan han skal forholde seg. Vet han at du vil snakke om det? Kanskje han ikke tør å snakke om det fordi han tror at du ikke ønsker det? Kan du fortelle han hva du ønsker?

Slike overgrep setter alvorlige merker i sjelen, og de fleste vil ha stor nytte av å snakke om dette med en fagperson. Det er et følelsesmessig vanskelig tema, og jeg tror ikke en kan forvente av alle partnere at de skal greie å snakke om dette på en ok måte for den som har opplevd overgrepet.

Rundt om i landet finnes mange støttesenter for de som ahr opplevd seksuelle overgrep. Leger og helsesøstre er også trenet i å hjelpe med slike problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ritva, Dixi Oslo

Kjære Caia,

Å definere incest og seksuelle overgrep kan være vanskelig, men kan også være enkelt. Fra gammelt av har incest vært definert som blodskam, dvs. seksuell omgang mellom foreldre og barn eller mellom søsken. Dette har vist seg å ikke være dekkende nok, slik at også andre personer som kan være i en foreldrerolle som f.eks. stefar, stemor, adoptiv- og fosterforeldre inngår i den nye definisjonen.

Definisjonen av incest er derfor som følger: "Incest er seksuell omgang mellom nære familiemedlemmer i nedstigende eller horisontal linje, eller mellom en voksen i en foreldre rolle og et barn".

Det er ikke så lett for de nærmeste å ta slik "info" innover seg... og noen ganger er det vel slik at vi tenker...ser du ikke..hører du ikke hva jeg føler...for de kan aldri helt se eller føle den smerten du har, samtidig tror jeg også det har litt med hvordan vi forteller det...noen ganger kan vi falle helt i sammen..noen ganger kan vi fortelle i en bisetning, men samtidig gi inntrykk av at det "går greit". Dessuten, som Nils H. Dahl nevnte, så er de veldig usikker på hvordan de skal forholde seg til deg..og ser ikke dybden av smerten din..kanskje også fordi du er god til å skjule den..tar på deg en maske. De fleste overgripere er faktisk veldig hyggelig for omverden...men det er DU som kjenner det sanne jeg'et. Ditt bilde av personene er helt annerledes enn de andre de omgir seg for.

Hvis du tror/føler at sambo har glemt det..så kanskje dere skulle sette dere ned å snakke litt til..ellers kanskje du kunne tenke deg å snakke med noen fra Støttesenteret mot Incest...der jobber det terapeuter som har vært utsatt for incest og vet akkurat hva du tenker og føler...http://www.oslo.kommune.no/oslohjelp/t10/index.htm

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg går ut ifra at du mente at han befølte deg nedentil?

Itilfelle, hvordan kan Dr. Dahl si at dette ikke er incest??

-¨Det er jo det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg går ut ifra at du mente at han befølte deg nedentil?

Itilfelle, hvordan kan Dr. Dahl si at dette ikke er incest??

-¨Det er jo det!!

Hei,

NHD tenker sikkert på den "medisinske definisjonen" av incest (samleie), men han sier jo at det helt klart er et "seksuelt overgrep", som "setter alvorlige merker i sjelen".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StepQueen

Etter det jeg har lært så er incest

"fysisk eller psykisk utnyttelse av et barns seksuelle integritet begått av noen barnet står i et tillitsforhold til".

Både din onkel og din bestefar er personer som du som barn automatisk vil fatte tillit til. Jeg vil derfor betegne dette som incest. Incest trenger ikke innbefatte voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...