Gå til innhold

Betalte jeg snekkeren for mye?

Anbefalte innlegg

Gjest angrer litt

En snekker skulle sette inn to dører for meg, en vanlig dør i stuen og så en skyvedør.

Han gjør arbeidet svart og har med seg en assistent.

De brukte 11 1/2 time på jobben og skulle ha 150 kr timen hver. Dvs tilsammen 23 arbeidstimer à 150 kr. Jeg betalte dem altså 3450 kr for jobben. I tillegg kom prisen for 2 dører pluss materialer, tilsammen kr. 2500.

Jeg syns dette var skrekkelig dyrt, og at de brukte veldig lang tid.

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130584-betalte-jeg-snekkeren-for-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

De brukte veldig lang tid, 23 timeverk på to dører. Under halvparten er mer vanlig tror jeg. En erfaren snekker bytter en innerdør med karmer på 2 timer alene under idelle forhold.

Svart timepris på "snekker" eller "maler" uten fagbrev er kr 100 - 120.

Ulv I Faarikaal

23 arbeidstimer???

Jeg har selv skiftet ut en verandadør og brukte mindre enn 5 timer på arbeidet. Da er tiden jeg brukte på å fjerne den gamle døra tatt med.

Og jeg er til og med ufaglært kvinnfolk!

Jeg syns kvinnfolk med verktøy er ganske sexy, er det normalt?

Annonse

Lav timesats? For svart arbeid? Neeei, det er det vel ikke?

Jo, det er det. Selv ville jeg neppe gitt en så lav timepris. Vanlig håndverkerpris er gjerne 350 - 450,- (mulig jeg ikke er helt oppdatert - andre kan sikkert korrigere det) pr. time, så 150,- er så billig som man kan regne med å få det.

"......................"

Annonse

En annen ting er at håndverkere ofte lurer kundene (har selv vært elektriker) på prisen. Samtidig som man gir en lavere timepris, så legger man på materialsprisen og antall timer man trenger. Utrolig hvor mye dyrt arbeid mange er villige til å betale for, fordi de tror det nødvendigvis er så billig når det blir gjort svart.

"......................"

Gjest alternativer

Spørsmålet blir kanskje hva du evt skulle gjort i stedet. Her hvor jeg bor gidder ikke lovlige, ordentlige håndverkere ta så små jobber. Så enten betaler du den svarte prisen, eller så kommer ingen. Men man kan jo avtale pris på forhånd.

Selv avtalte jeg med åpne øyne med en elektriker 2.000 kroner svart inkl. materialer for å sette inn tre kontakter. (Noen ganske vrient plassert.) Det regnet jeg med var en blodig overpris, men jeg orket ikke ringe rundt og få nei ti ganger. Mannen hadde gjort OK jobb hos naboene. Hva hvis man får en av de helt talentløse som rett og slett ødelegger ting - de fins også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...