Gjest utrygt Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Hei Jeg prøver igjen :-) Jeg har akkurat fått vedtatt uføretrygd. Min sak er sendt til en eller annen datamaskin som skal regne ut min trygd. Vet dere hvor lang til dette tar?????? Trygden skulle gjelde fra 1/1 2001 (da sykmeldingsperioden tok slutt da), men utregningen av mengde trygd satte de til 1/5 98, (da jeg gikk ned i stilling på grunn av sykdom rundt denne dato). Er det tiden 1/5-97 til 1/5 98 de skal beregne ut ifra eller hele inntektsåret 1997???? Om det er mere aktuelt å regne de tre siste inntektsår. Er det 1/5-95 til 1/5-98 eller inntektsårene 95 96 og 97.???? Eller er det noen annen måte de regner ut ifra? Håper dere kan hjelpe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trygdeberegning Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Trygd beregnes ut fra pensjonspoeng. Pensjonspoeng beregnes etter hele kalenderårsinntekter, dvs alltid 1/1-31/12. Av den grunn blir ikke 1998 med i beregningene for deg. At de teller fra den gang du var i full stilling, ikke fra senere, vil jo da også slå ut til din fordel. Du kan selv finne ut hvor mye penger du får, hvis du har ligningsattestene dine for årene 95, 96, 97. På dem står det pensjonspoeng for det enkelte år. Det som er størst av a) 97-tallet og gjennomsnittet av disse tre årene, det blir ditt poengtall. (Har du ikke ligningsattestene lenger, har Trygdekontoret disse tre pensjonspoengtallene lett tilgjengelige på sin dataskjerm.) Dette tallet settes så inn i en formel hvor G, Folketrygdens Grunnbeløp, inngår. Siden G justeres hver vår vil du hver vår få "lønnsøkning" i takt med G. Du trenger også å vite hvor mange opptjeningsår du har. Hvis du har vært i lønnsarbeid minst siden du var ca 25 år, får du max score på det. Du godskrives nemlig tiden fra nå og frem til 67 år. Hvis du er enslig og har max opptjening, får du i uføretrygd: (1+poengtallet)xG pr år Eksempel: Poengtallet er 2,98. Da får du 3,98G i året, 3,98 ganger ca 56.000 kroner. For gifte og forsørgere er det litt justeringer på dette. Se mer detaljer på: http://www.trygdeetaten.no/Trygdeetaten/Pub/Pensjoner_poeng.pdf OBS: Alderspensjon og uførepensjon beregnes på samme måte. Se mer om reglene på: http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=uf_oerepensjon&path_sub=beregning_mruf_oerepensjon Forenklet beregning på: http://bidragsveileder.trygdeetaten.no/Serviceberegner/dispatcher/kalkulator?sjekk=false Saksbehandlingstid vet jeg ikke noe om. Håper dette var til hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-800099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest utrygt Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Trygd beregnes ut fra pensjonspoeng. Pensjonspoeng beregnes etter hele kalenderårsinntekter, dvs alltid 1/1-31/12. Av den grunn blir ikke 1998 med i beregningene for deg. At de teller fra den gang du var i full stilling, ikke fra senere, vil jo da også slå ut til din fordel. Du kan selv finne ut hvor mye penger du får, hvis du har ligningsattestene dine for årene 95, 96, 97. På dem står det pensjonspoeng for det enkelte år. Det som er størst av a) 97-tallet og gjennomsnittet av disse tre årene, det blir ditt poengtall. (Har du ikke ligningsattestene lenger, har Trygdekontoret disse tre pensjonspoengtallene lett tilgjengelige på sin dataskjerm.) Dette tallet settes så inn i en formel hvor G, Folketrygdens Grunnbeløp, inngår. Siden G justeres hver vår vil du hver vår få "lønnsøkning" i takt med G. Du trenger også å vite hvor mange opptjeningsår du har. Hvis du har vært i lønnsarbeid minst siden du var ca 25 år, får du max score på det. Du godskrives nemlig tiden fra nå og frem til 67 år. Hvis du er enslig og har max opptjening, får du i uføretrygd: (1+poengtallet)xG pr år Eksempel: Poengtallet er 2,98. Da får du 3,98G i året, 3,98 ganger ca 56.000 kroner. For gifte og forsørgere er det litt justeringer på dette. Se mer detaljer på: http://www.trygdeetaten.no/Trygdeetaten/Pub/Pensjoner_poeng.pdf OBS: Alderspensjon og uførepensjon beregnes på samme måte. Se mer om reglene på: http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=uf_oerepensjon&path_sub=beregning_mruf_oerepensjon Forenklet beregning på: http://bidragsveileder.trygdeetaten.no/Serviceberegner/dispatcher/kalkulator?sjekk=false Saksbehandlingstid vet jeg ikke noe om. Håper dette var til hjelp. Hei takk for svar. Fikk også et svar fra et trygdekontor i dag der de sa jeg hadde misforstått det med uføretidspunktet. Dette skrev hun: "Uførepensjonen din vil beregnes fra 01.01.2001, du får ikke utbetalt pensjon for tidsrommet før dette. Du har nok misforstått litt når det gjelder uføretidspunktet, som ble satt til 010598. Pensjonen blir ikke beregnet fra dette tidspunktet. Dette tidspunktet kalles uføretidspunktet, og er det tidspunktet hvor uførheten oppsto. Når det blir fattet vedtak om uførepensjon, fastsettes inntekten på uføretidspunktet, og dette har betydning for hvor mye man kan tjene ved siden av en delvis uførepensjon." I søknadspapirene synes jeg å huske at beregning av trygd skulle regnes fra uføretidspunktet om man kunne dokumentere dette. At jeg ikke får trygd før fra 1/1 2001 har jeg forstått. Hva tror du om dette? God Jul 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-800294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trygdeberegning Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Hei takk for svar. Fikk også et svar fra et trygdekontor i dag der de sa jeg hadde misforstått det med uføretidspunktet. Dette skrev hun: "Uførepensjonen din vil beregnes fra 01.01.2001, du får ikke utbetalt pensjon for tidsrommet før dette. Du har nok misforstått litt når det gjelder uføretidspunktet, som ble satt til 010598. Pensjonen blir ikke beregnet fra dette tidspunktet. Dette tidspunktet kalles uføretidspunktet, og er det tidspunktet hvor uførheten oppsto. Når det blir fattet vedtak om uførepensjon, fastsettes inntekten på uføretidspunktet, og dette har betydning for hvor mye man kan tjene ved siden av en delvis uførepensjon." I søknadspapirene synes jeg å huske at beregning av trygd skulle regnes fra uføretidspunktet om man kunne dokumentere dette. At jeg ikke får trygd før fra 1/1 2001 har jeg forstått. Hva tror du om dette? God Jul Det ser ut til at nesten like ord kan skape forvirring, derfor vil jeg ikke bruke noen av dem nå. Slik forstår jeg damen på trygdekontoret: Det er to ting som er viktige for deg når det gjelder uførepensjon: Det ene er hvor mange kroner pr år du har rett på, og det andre er fra hvilken dato du får disse pengene, altså hvor mange måneder/år du vil få etterbetalt for når pengene begynner å komme. Hvor mange kroner pr år: Som jeg skrev sist er kronebeløpet avhengig av et pensjonspoengtall. Damen på TK sier at det tallet du får beregnet kronebeløpet etter er 95-96-97-tall.(se forrige svar for detaljer) Hvor mange måneder skal du få etterbetalt for: Her sier damen at du skal få etterbetalt for perioden fra 1.1.2001 til nå. Dette må vel bety at hvis du ikke har hatt noe inntekt denne tiden, får du alle disse pengene - mye penger! Har du derimot hatt f.eks. rehabiliteringspenger, som er noe lavere, vil jeg tro du bare får mellomlegget - dette vet TK mye bedre enn jeg. Kanskje får du også tilbake noe skatt av ligningskontoret, siden rehabpenger har en høyere skatteprosent enn uførepensjon, dette snakket vi om i forrige tråd. Hvorfor er det to forskjellige datoer ute og går her? (1998 og 2001) 2001-datoen dreier seg om den datoen da du ble varig ufør. 1998-datoen er den siste datoen da du hadde full inntekt. Det er altså til fordel for deg at 1998-datoen blir med i regnestykket, det gir deg mer penger enn 2001-datoen ville gitt, hvis jeg har forstått historien din rett. Ble du noe klokere av dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-800306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest utrygt Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Det ser ut til at nesten like ord kan skape forvirring, derfor vil jeg ikke bruke noen av dem nå. Slik forstår jeg damen på trygdekontoret: Det er to ting som er viktige for deg når det gjelder uførepensjon: Det ene er hvor mange kroner pr år du har rett på, og det andre er fra hvilken dato du får disse pengene, altså hvor mange måneder/år du vil få etterbetalt for når pengene begynner å komme. Hvor mange kroner pr år: Som jeg skrev sist er kronebeløpet avhengig av et pensjonspoengtall. Damen på TK sier at det tallet du får beregnet kronebeløpet etter er 95-96-97-tall.(se forrige svar for detaljer) Hvor mange måneder skal du få etterbetalt for: Her sier damen at du skal få etterbetalt for perioden fra 1.1.2001 til nå. Dette må vel bety at hvis du ikke har hatt noe inntekt denne tiden, får du alle disse pengene - mye penger! Har du derimot hatt f.eks. rehabiliteringspenger, som er noe lavere, vil jeg tro du bare får mellomlegget - dette vet TK mye bedre enn jeg. Kanskje får du også tilbake noe skatt av ligningskontoret, siden rehabpenger har en høyere skatteprosent enn uførepensjon, dette snakket vi om i forrige tråd. Hvorfor er det to forskjellige datoer ute og går her? (1998 og 2001) 2001-datoen dreier seg om den datoen da du ble varig ufør. 1998-datoen er den siste datoen da du hadde full inntekt. Det er altså til fordel for deg at 1998-datoen blir med i regnestykket, det gir deg mer penger enn 2001-datoen ville gitt, hvis jeg har forstått historien din rett. Ble du noe klokere av dette? Hei Du er vel snill som tar deg tid. Ja det var dette jeg trodde jeg også. Syns bare hun formulerte seg som om det var intekten fra før 2001 som skulle ligge til grunn for ytregningen i sitt brev, men ser heldigvis at jeg må ha misforstått det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-800314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ufør Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Det ser ut til at nesten like ord kan skape forvirring, derfor vil jeg ikke bruke noen av dem nå. Slik forstår jeg damen på trygdekontoret: Det er to ting som er viktige for deg når det gjelder uførepensjon: Det ene er hvor mange kroner pr år du har rett på, og det andre er fra hvilken dato du får disse pengene, altså hvor mange måneder/år du vil få etterbetalt for når pengene begynner å komme. Hvor mange kroner pr år: Som jeg skrev sist er kronebeløpet avhengig av et pensjonspoengtall. Damen på TK sier at det tallet du får beregnet kronebeløpet etter er 95-96-97-tall.(se forrige svar for detaljer) Hvor mange måneder skal du få etterbetalt for: Her sier damen at du skal få etterbetalt for perioden fra 1.1.2001 til nå. Dette må vel bety at hvis du ikke har hatt noe inntekt denne tiden, får du alle disse pengene - mye penger! Har du derimot hatt f.eks. rehabiliteringspenger, som er noe lavere, vil jeg tro du bare får mellomlegget - dette vet TK mye bedre enn jeg. Kanskje får du også tilbake noe skatt av ligningskontoret, siden rehabpenger har en høyere skatteprosent enn uførepensjon, dette snakket vi om i forrige tråd. Hvorfor er det to forskjellige datoer ute og går her? (1998 og 2001) 2001-datoen dreier seg om den datoen da du ble varig ufør. 1998-datoen er den siste datoen da du hadde full inntekt. Det er altså til fordel for deg at 1998-datoen blir med i regnestykket, det gir deg mer penger enn 2001-datoen ville gitt, hvis jeg har forstått historien din rett. Ble du noe klokere av dette? Kan jeg være så snill å få spørre deg om en ting, siden det virker som du har litt greie på dette? Jeg har også søkt uføretrygd. Jeg forstod det meste av det du skrev over her, men ang. etterbetaling: Det regnes ut i fra uførtidspungtet som du sier. Men er det sånn at uføretidspungtet regnes fra siste gang man har vært i et inntektsgivende arbeid? (for min del begynnelsen av 1997) Var etter dette arbeidsledig en stund (for jeg trodde jo fortsatt at jeg ville klare å jobbe litt), ble derretter sykmeldt i et år før jeg gikk over på attføring og derretter rehabilitering(attføringen måtte brytes). Vil det bli regnet ut fra da jeg sluttet å jobbe, eller fra da jeg ble sykemeldt? Har det noe å si at jeg gikk et par timer i uka på skole under rehabilitering (regnes jeg da ikke som ufør på dette tidspungt), slik at beregningen vil skje etter dette? Hva med den perioden jeg gikk på arbeidsledighetstrygd? Det blir spennende å se hvordan trygdekontoret regner ut dette. Jeg har alerede fått etterbetalt nesten 100.000 kr pga ung ufør på rehab.penger. så det er vel ikke snakk om så mye isåfall. Men den psykiske lidelsen min er sannsynsligvis grunnet en skade under fødselen, slik at det er medfødt. Så jeg har vel egentlig vært ufør siden tenårene, selv om jeg har jobbet fast to år i ettertid, Denne jobben måtte jeg imidlertid kutte mer og mer ned på pga sykdom, før jeg måtte slutte helt i begynnelsen av 97. ok, dette ble forferdelig langt, men jeg følte bare jeg måtte komme med endel opplysninger, hvis du skal ha sjans til å svare meg. Det hadde vært veldig snilt av deg! En stor julehilsen fra en 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-800382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trygdeberegning Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Kan jeg være så snill å få spørre deg om en ting, siden det virker som du har litt greie på dette? Jeg har også søkt uføretrygd. Jeg forstod det meste av det du skrev over her, men ang. etterbetaling: Det regnes ut i fra uførtidspungtet som du sier. Men er det sånn at uføretidspungtet regnes fra siste gang man har vært i et inntektsgivende arbeid? (for min del begynnelsen av 1997) Var etter dette arbeidsledig en stund (for jeg trodde jo fortsatt at jeg ville klare å jobbe litt), ble derretter sykmeldt i et år før jeg gikk over på attføring og derretter rehabilitering(attføringen måtte brytes). Vil det bli regnet ut fra da jeg sluttet å jobbe, eller fra da jeg ble sykemeldt? Har det noe å si at jeg gikk et par timer i uka på skole under rehabilitering (regnes jeg da ikke som ufør på dette tidspungt), slik at beregningen vil skje etter dette? Hva med den perioden jeg gikk på arbeidsledighetstrygd? Det blir spennende å se hvordan trygdekontoret regner ut dette. Jeg har alerede fått etterbetalt nesten 100.000 kr pga ung ufør på rehab.penger. så det er vel ikke snakk om så mye isåfall. Men den psykiske lidelsen min er sannsynsligvis grunnet en skade under fødselen, slik at det er medfødt. Så jeg har vel egentlig vært ufør siden tenårene, selv om jeg har jobbet fast to år i ettertid, Denne jobben måtte jeg imidlertid kutte mer og mer ned på pga sykdom, før jeg måtte slutte helt i begynnelsen av 97. ok, dette ble forferdelig langt, men jeg følte bare jeg måtte komme med endel opplysninger, hvis du skal ha sjans til å svare meg. Det hadde vært veldig snilt av deg! En stor julehilsen fra en Jeg ble usikker på hva du lurer på. Som nevnt over er det to ulike tidspunkt i bildet. Hvilket av disse er det du allerede vet, hvilke(t) er det du lurer på? Vi kan kalle det som kommer først for tidspkt 1 og det andre for tidspkt 2, så slipper vi å snuble i faguttrykkene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-800385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ufør Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Jeg ble usikker på hva du lurer på. Som nevnt over er det to ulike tidspunkt i bildet. Hvilket av disse er det du allerede vet, hvilke(t) er det du lurer på? Vi kan kalle det som kommer først for tidspkt 1 og det andre for tidspkt 2, så slipper vi å snuble i faguttrykkene. Det var kanskje litt uklart fra min side. Jeg sluttet å jobbe i begynnelsen av 97. Da blir vel dette pungt 1 (jobbet kun i 2 år). Etter det har jeg som sagt gått arb.ledig ca et år, blitt sykemeldt i ca et år, deretter attføring, og så rehab.penger. Jeg lurer på når pungt 2 vil falle inn her, altså fra når jeg sannsynligvis vil få etterbetalt? Tilbakefører de det over både arb.ledighetstrygd og sykemeldingsperioden, eller starter man å regne fra da jeg begynte på trygd (les.attføring)? Jeg har jo vært ufør hele tiden, selv om jeg ikke var sykemeldt hele perioden etter at jeg sluttet å jobbe. Visste jo ikke at det skulle utvikle seg sånn! Hovedgreia er ihvertfall fra når det er sannsynlig at de setter uføretidspungtet, med den historien. Håper dette ble litt klarere for deg. På forhånd takk! (og en fortsatt hyggelig lillejulaften) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-800453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trygdeberegning Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Det var kanskje litt uklart fra min side. Jeg sluttet å jobbe i begynnelsen av 97. Da blir vel dette pungt 1 (jobbet kun i 2 år). Etter det har jeg som sagt gått arb.ledig ca et år, blitt sykemeldt i ca et år, deretter attføring, og så rehab.penger. Jeg lurer på når pungt 2 vil falle inn her, altså fra når jeg sannsynligvis vil få etterbetalt? Tilbakefører de det over både arb.ledighetstrygd og sykemeldingsperioden, eller starter man å regne fra da jeg begynte på trygd (les.attføring)? Jeg har jo vært ufør hele tiden, selv om jeg ikke var sykemeldt hele perioden etter at jeg sluttet å jobbe. Visste jo ikke at det skulle utvikle seg sånn! Hovedgreia er ihvertfall fra når det er sannsynlig at de setter uføretidspungtet, med den historien. Håper dette ble litt klarere for deg. På forhånd takk! (og en fortsatt hyggelig lillejulaften) Tror jeg skjønner nå! Har sjekket litt på nettet imens, uten å finne nøyaktig svar på det du spør om. Jeg er jo ikke ekspert på dette, så ta alt med en klype salt. Tidspunkt 1: I verste fall regner de dette fra da du ble sykmeldt, ikke fra da du sluttet å jobbe. Dette ville i så fall, så vidt jeg skjønner, slå temmelig ugunstig ut for deg. Får man pensjonspoeng av arbeidsledighetstrygd? - sjekk ligningsattesten din fra det aktuelle året. Så vidt jeg skjønner deg, var det sammenheng mellom at du mistet/sluttet i jobben og helseproblemer. Da tror jeg jeg ville jobbet hardt for å få tidspunkt 1 slik du selv foreslår. Husk at en gj. snittlig saksbehandler på trygdekontoret kan mest om standardsakene - det er jo dette ikke. De går gjerne derfor nokså rett fram etter boka. Hvis du ikke får medhold der - sjekk med fylkestrygdekontor, evt en trygdeadvokat. Det er viktig! Få evt hjelp av en venn du stoler på. Tidspunkt 2: Jeg trodde dette var det tidspunkt da ekspert konkluderte med at rehabilitering og attføring avsluttes. Sjekk for sikkerhets skyld - kanskje det er idet trygd (=rehab/attføring) starter. Jeg tror i alle fall ikke det er tidligere enn da du begynte på trygd. (De som får sykepenger rett fra jobb får jo penger tilsvarende full lønn, og kan ikke få uførepensjon før lønna er slutt. Da blir det kanskje samme logikk for deg?) Ung ufør har jeg ikke greie på, kan være at det innvirker her på annen måte enn jeg er klar over. En virkning jeg vet om for unge, er: Det har mye å si for trygdebeløpet ditt at du har jobbet/ skaffet pensjonspoeng i tre kalenderår. Har du ikke det, (se på gamle ligningsattester) får du støtte etter andre regler enn de jeg har nevnt før i tråden. Dette var kanskje ikke de svarene du håpet på, ta dem som jeg sa med en klype salt. Hvis jeg har vært til noe hjelp er det bare hyggelig. Det er tungt å bli varig syk i ung alder, jeg ønsker deg alt det beste! God jul! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-800490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trygdeberegning Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Det gikk litt for fort i svingene i sted. Jeg skrev: "Hvis du er enslig og har max opptjening, får du i uføretrygd: (1+poengtallet)xG pr år Eksempel: Poengtallet er 2,98. Da får du 3,98G i året, 3,98 ganger ca 56.000 kroner." Dessverre er det ikke så vel. Her var falt ut et svært viktig tall. Det riktige er selvfølgelig: "Hvis du er enslig og har max opptjening, får du i uføretrygd: (1+poengtalletx0,42)x G pr år Eksempel: Poengtallet er 2,98. Da får du (1 + 2,98x0,42)x G i året, dvs 2,25 ganger ca 56.000 kroner. Beklager feilen. God jul! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-800494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ufør Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Tror jeg skjønner nå! Har sjekket litt på nettet imens, uten å finne nøyaktig svar på det du spør om. Jeg er jo ikke ekspert på dette, så ta alt med en klype salt. Tidspunkt 1: I verste fall regner de dette fra da du ble sykmeldt, ikke fra da du sluttet å jobbe. Dette ville i så fall, så vidt jeg skjønner, slå temmelig ugunstig ut for deg. Får man pensjonspoeng av arbeidsledighetstrygd? - sjekk ligningsattesten din fra det aktuelle året. Så vidt jeg skjønner deg, var det sammenheng mellom at du mistet/sluttet i jobben og helseproblemer. Da tror jeg jeg ville jobbet hardt for å få tidspunkt 1 slik du selv foreslår. Husk at en gj. snittlig saksbehandler på trygdekontoret kan mest om standardsakene - det er jo dette ikke. De går gjerne derfor nokså rett fram etter boka. Hvis du ikke får medhold der - sjekk med fylkestrygdekontor, evt en trygdeadvokat. Det er viktig! Få evt hjelp av en venn du stoler på. Tidspunkt 2: Jeg trodde dette var det tidspunkt da ekspert konkluderte med at rehabilitering og attføring avsluttes. Sjekk for sikkerhets skyld - kanskje det er idet trygd (=rehab/attføring) starter. Jeg tror i alle fall ikke det er tidligere enn da du begynte på trygd. (De som får sykepenger rett fra jobb får jo penger tilsvarende full lønn, og kan ikke få uførepensjon før lønna er slutt. Da blir det kanskje samme logikk for deg?) Ung ufør har jeg ikke greie på, kan være at det innvirker her på annen måte enn jeg er klar over. En virkning jeg vet om for unge, er: Det har mye å si for trygdebeløpet ditt at du har jobbet/ skaffet pensjonspoeng i tre kalenderår. Har du ikke det, (se på gamle ligningsattester) får du støtte etter andre regler enn de jeg har nevnt før i tråden. Dette var kanskje ikke de svarene du håpet på, ta dem som jeg sa med en klype salt. Hvis jeg har vært til noe hjelp er det bare hyggelig. Det er tungt å bli varig syk i ung alder, jeg ønsker deg alt det beste! God jul! Tusen hjertelig takk for svar! Det hjalp en god del. Jeg tar det som det kommer uansett, er jo ikke annet og gjøre:-) Ha en fortsatt fin kveld og jul! Hilsen en takknemmelig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-800522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trygdeberegning Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Bare for ordens skyld: Det slo meg at andre enn "utrygt" kan lese mine svar og bruke dem på seg selv. Vær da obs på at jeg har forenklet ting for å ikke drukne i detaljer. Blant annet har jeg antatt at utrygt er under 47 år, siden jeg forsto i annen tråd at han var knapt 40 år. Jeg har videre antatt at utrygt er norsk (ikke har kommet til Norge i de aller seneste år) ++, en del antagelser som gjelder for de fleste. Sjekk på trygdeetaten.no for detaljer. God jul til alle som måtte lese dette! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-800651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uførekandidat Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Bare for ordens skyld: Det slo meg at andre enn "utrygt" kan lese mine svar og bruke dem på seg selv. Vær da obs på at jeg har forenklet ting for å ikke drukne i detaljer. Blant annet har jeg antatt at utrygt er under 47 år, siden jeg forsto i annen tråd at han var knapt 40 år. Jeg har videre antatt at utrygt er norsk (ikke har kommet til Norge i de aller seneste år) ++, en del antagelser som gjelder for de fleste. Sjekk på trygdeetaten.no for detaljer. God jul til alle som måtte lese dette! Bare et sprøsmål! Du nevnte 47 år, var det bare et tall tatt ut av lufta, eller er det feks lettere å få uføretrygd etter en slik alder? Akkurat som ung ufør har en aldersgrense. Bare lurte.Har akkurat søkt ufør, og fyllte 47 i år, så det ville i så fall være positivt for meg. Har jo hørt at er en rett rundt 40 så stikker de mye kjepper i jula. Kreves mye mer attføring feks. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-801097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trygdeberegning Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Bare et sprøsmål! Du nevnte 47 år, var det bare et tall tatt ut av lufta, eller er det feks lettere å få uføretrygd etter en slik alder? Akkurat som ung ufør har en aldersgrense. Bare lurte.Har akkurat søkt ufør, og fyllte 47 i år, så det ville i så fall være positivt for meg. Har jo hørt at er en rett rundt 40 så stikker de mye kjepper i jula. Kreves mye mer attføring feks. Hei, Kort svar: Måten de beregner trygd på er så komplisert at jeg ga opp å forklare det kort. Hvis du er få år over 47 blir forskjellene veldig små fra det jeg skrev. Forskjellen blir større jo nærmere 67 år du kommer. Med kommentaren om 47 år tenkte jeg på beløpsstørrelsen man får, ikke om det blir mer press på attføring etc. Lengre svar: 47 år var 67 år-20 år. Hvis du går inn på trygdeetatens nettsider og ser på den komplette beregningen vil du finne noe om "fremtidige pensjonspoeng" og "de 20 årene du har opptjent høyest pensjonspoeng". Hvis du hadde høyest inntekt rett før du ble syk, "framskrives" denne inntekten fra nå og til 67 år. Er du over 47 år må en begynne å plukke poengår fra tidligere i livet, da du kanskje tjente litt mindre enn rett før du ble syk. I så fall blir pensjonsbeløpet noe mindre. Vanskelig å forklare en hel brosjyre på få linjer, håper det ble i alle fall litt klarere! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-801122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sørlandsgutt Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Det ser ut til at nesten like ord kan skape forvirring, derfor vil jeg ikke bruke noen av dem nå. Slik forstår jeg damen på trygdekontoret: Det er to ting som er viktige for deg når det gjelder uførepensjon: Det ene er hvor mange kroner pr år du har rett på, og det andre er fra hvilken dato du får disse pengene, altså hvor mange måneder/år du vil få etterbetalt for når pengene begynner å komme. Hvor mange kroner pr år: Som jeg skrev sist er kronebeløpet avhengig av et pensjonspoengtall. Damen på TK sier at det tallet du får beregnet kronebeløpet etter er 95-96-97-tall.(se forrige svar for detaljer) Hvor mange måneder skal du få etterbetalt for: Her sier damen at du skal få etterbetalt for perioden fra 1.1.2001 til nå. Dette må vel bety at hvis du ikke har hatt noe inntekt denne tiden, får du alle disse pengene - mye penger! Har du derimot hatt f.eks. rehabiliteringspenger, som er noe lavere, vil jeg tro du bare får mellomlegget - dette vet TK mye bedre enn jeg. Kanskje får du også tilbake noe skatt av ligningskontoret, siden rehabpenger har en høyere skatteprosent enn uførepensjon, dette snakket vi om i forrige tråd. Hvorfor er det to forskjellige datoer ute og går her? (1998 og 2001) 2001-datoen dreier seg om den datoen da du ble varig ufør. 1998-datoen er den siste datoen da du hadde full inntekt. Det er altså til fordel for deg at 1998-datoen blir med i regnestykket, det gir deg mer penger enn 2001-datoen ville gitt, hvis jeg har forstått historien din rett. Ble du noe klokere av dette? Ang. rehab.penger tror jeg du tar feil, i mitt tilfelle var disse atskillig høyere enn uføretrygden (enda denne er bra i mitt vedkommende), jeg fikk altså ingenting etterbetalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-801237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trygdeberegning Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Ang. rehab.penger tror jeg du tar feil, i mitt tilfelle var disse atskillig høyere enn uføretrygden (enda denne er bra i mitt vedkommende), jeg fikk altså ingenting etterbetalt. Jeg er klar over at jeg løper en risiko når jeg forenkler trygdespørsmål - det er så utrolig mange varianter, avhengig av egen inntektshistorie, alder osv. Jeg prøver å dekke det som jeg har oppfattet som mest vanlig. Rehabpenger er i dag 66% av inntekten da man ble syk (inntekt over 6G, ca 340.000 kroner, regnes ikke med). Og man betaler vanlig skatt av dem. Inntil for etpar år siden ble de beregnet som uføretrygd, med tilsvarende lavere skatt. (4,8 prosentpoeng lavere skatt + andre fradragsregler) Så vidt jeg forsto av avisoppslag fikk de fleste mindre penger i lomma ved denne overgangen. Men om dette gikk opp eller ned, avhenger jo av den enkeltes inntektshistorie. Dette fordi rehabpenger regnes etter siste inntekstår, mens uføretrygd regnes ut basert på flere ulike inntektsår. Folk som fikk rehabpenger etter det gamle systemet, får vel da ikke etterbetaling ved evt uføretrygd, siden de fikk samme pengesum som uføretrygd, både brutto og netto. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130610-beregning-av-trygd/#findComment-801267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.