Gå til innhold

Porsjonsberegning

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i å lage mat og ordne opp, men jeg er ikke likeflink til å beregne mengden. Jeg er alltid redd for at det skal bli for lite, men det ender gjerne med rester et par tre dager.

Derfor lurte jeg på om noen kunne være behjelpelige med å fine ut om jeg har nok mat til i morgen? Vi blir 7 voksne (3 menn og 4 damer) pluss to jenter på 3 år. Til denne forsamlingen har jeg skrellet 45 poteter og en kilo gulrøtter. Jeg har en ribbe på 4,2 kilo, 1,6 kilo medisterkaker og 1,6 kilo julepølse. Jeg har også regnet med 2 pakker rødkål og 2 pakker surkål. Noen liter med saus skal jeg vel også tromme frem. Riskrem til dessert, samt at det kommer litt på bordet etterpå. Marsipan, twist, seigmenn (ca 1,5 kilo som jeg har laget), diverse snop, frukt, kaker opp og i mente, salt snacks og mye mere. Akkurat etterpå regner jeg ikke som noe problem, det er nok digg. Men er det mat nok?

Vi snakker da her om at det er 5 poteter til hver og i overkant av en kilo kjøtt per person. Er dette nok?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130663-porsjonsberegning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det burde holde.

Jeg så en annen tråd her forleden hvor en eller annen skapning beregnet 250 gram ribbe per person (tror det var 250 gram), noe som er galskap.

Rundt kiloen er tingen. Det er jul for faen!

250 gram juleribbe per person? De må vel mene 250 fram per munnfull vel? Som du sa, det er jo jul.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130663-porsjonsberegning/#findComment-800603
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...