Gå til innhold

Personlighets forstyrrelse

Anbefalte innlegg

Chaos1365380623

Jeg går ikke helt regelmessig til psykiater, men har fått mange diagnoser som har blitt skiftet igjen og igjen. Nå er de ganske sikre på diagnosen "personlighetsforstyrrelse". Jeg har bedt legen forklare hva det innebærer, men han forklarte ikke. Og nå tør jeg ikke spørre igjen. Hva vil det si at jeg har en personlighetsforstyrrelse? Er ikke det litt generelt og abstrakt? Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130961-personlighets-forstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva det innbærer avhenger helt av HVILKEN personlighetsforstyrrelse det er snakk om. Det finnes mange forskjellige personlighetsforstyrrelser.

Men generelt kan jeg si at alle kan ha en personlighetsforstyrrelse, men det er først når man får problemer og trenger hjelp pga sin personlighet at man får denne typen diagnose.

Gjest flammefugelen

Hva det innbærer avhenger helt av HVILKEN personlighetsforstyrrelse det er snakk om. Det finnes mange forskjellige personlighetsforstyrrelser.

Men generelt kan jeg si at alle kan ha en personlighetsforstyrrelse, men det er først når man får problemer og trenger hjelp pga sin personlighet at man får denne typen diagnose.

Når en har en personlighetsforstyrrelse som er så alvorlig at den går ut over ens eget og andres liv, trenger en behandling.

Jeg synes du skal spørre behandleren din på nytt og be h*n forklare inngående hva slags personlighetsforstyrrelse det dreier seg om , og hva slags utsikter det er til å bli bedre. Dette har du jo, som pasient, krav på å få vite.

Ikke gi deg , men spør helt til du får et svar du greier å forholde deg til.

Det finnes flere personlighetsforstyrrelser det går an å bli "frisk" av. Dette ettersom mange av de mest alvorlige forstyrrelsene demper seg etterhvert som årene går. Personlighetsforstyrrelsen kan i noen tilfeller rett og slett "brenne ut".

Jeg håper det er tilfelle for deg.

Med vennlig hilsen

Chaos1365380623

Når en har en personlighetsforstyrrelse som er så alvorlig at den går ut over ens eget og andres liv, trenger en behandling.

Jeg synes du skal spørre behandleren din på nytt og be h*n forklare inngående hva slags personlighetsforstyrrelse det dreier seg om , og hva slags utsikter det er til å bli bedre. Dette har du jo, som pasient, krav på å få vite.

Ikke gi deg , men spør helt til du får et svar du greier å forholde deg til.

Det finnes flere personlighetsforstyrrelser det går an å bli "frisk" av. Dette ettersom mange av de mest alvorlige forstyrrelsene demper seg etterhvert som årene går. Personlighetsforstyrrelsen kan i noen tilfeller rett og slett "brenne ut".

Jeg håper det er tilfelle for deg.

Med vennlig hilsen

Tusen takk for svar. Jeg skal prøve spørre legen min mer, men er redd for å spørre om sånt. Han nevnte at jeg trengte 18 måneders behandling på sykehus...og det er jo en litt stor utalelse å komme med når han ikke gadd utdype hvorfor. Men jeg er suicidal som konsekvens av det, så jeg ser jo poenget liksom.

Chaos1365380623

Ja, var det jeg trodde. Legen virket nesten redd for å gi meg detaljer. Kanskje fordi han vet jeg hater diagnoser (fordi de har skiftet så mye...alt fra schizofreni til depression pga spiseforstyrrelser.) Blir vanskelig. Men takk!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...