Gå til innhold

Spørsmål om misbruk?


Gjest håper på svar

Anbefalte innlegg

Gjest håper på svar

Går det an å fortrenge overgrep(incest) som man har opplevd som mindreårig? Jeg husker ikke om jeg har blitt misbrukt, men jeg tror jeg har blitt det..Jeg har ingen eksempler på det, men jeg har en følelse av at jeg har blitt det. Jeg har eldre slektninger(bestefar, gammelonkel, etc.) som er veldig "kjælne" med jentene i familien. De driver alltid og kysser og koser med dem. (Jeg liker det ikke). Hvis man har en mistanke om at man har blitt misbrukt; kan man ha blitt det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er svært vanlig å fortrenge

slike traumatiske opplevelser

som seksuelt misbruk er.Mange

får dette først skikkelig fram

når de innleder et forhold til

en mann i mer voksenalder.Dessverre blir det

da ofte problemer hvis de ikke

tidligere har bearbeid dette.

Her er det alvorlige ting ute og

går.Du trenger nok for din egen

del snakke med noen.Støttesentrene mot incest

er vant til det.Dessuten trenger

du å snakke med noen om dine

kvinnelige slektninger.Det høres

ut som det er fere som har vært

og som er utsatt.Dette vil du også kunne få hjelp med å avklare på et Støttesenter.Søk

på siden www.noabuse.no og finn

mer ut om hjelpetilbud og hva

incest er.Emma-prosjektet jobber

mye i forhold til barn.Det står

også omtalt der.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært vanlig å fortrenge

slike traumatiske opplevelser

som seksuelt misbruk er.Mange

får dette først skikkelig fram

når de innleder et forhold til

en mann i mer voksenalder.Dessverre blir det

da ofte problemer hvis de ikke

tidligere har bearbeid dette.

Her er det alvorlige ting ute og

går.Du trenger nok for din egen

del snakke med noen.Støttesentrene mot incest

er vant til det.Dessuten trenger

du å snakke med noen om dine

kvinnelige slektninger.Det høres

ut som det er fere som har vært

og som er utsatt.Dette vil du også kunne få hjelp med å avklare på et Støttesenter.Søk

på siden www.noabuse.no og finn

mer ut om hjelpetilbud og hva

incest er.Emma-prosjektet jobber

mye i forhold til barn.Det står

også omtalt der.Lykke til!

Er det rart mage menn ikke tør

ta i barn nå for tiden. SÅ lite skal det altså til å få grove mistanker rettet mot seg..

Det eneste denne innsenderen skriver er at de liker å kysse og ta på kvinnelige slektninger.Ingenting annet.

Noen barn liker å bli kysset og klemt, andre gjør det ikke.

Ufra hva hun så langt har skrevet hat hun INGENTING på et støttesenter mot incest å gjøre, men snarere en tur til psykolog for å få bukt med vrangforestiliinger om andre på sviktende grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart mage menn ikke tør

ta i barn nå for tiden. SÅ lite skal det altså til å få grove mistanker rettet mot seg..

Det eneste denne innsenderen skriver er at de liker å kysse og ta på kvinnelige slektninger.Ingenting annet.

Noen barn liker å bli kysset og klemt, andre gjør det ikke.

Ufra hva hun så langt har skrevet hat hun INGENTING på et støttesenter mot incest å gjøre, men snarere en tur til psykolog for å få bukt med vrangforestiliinger om andre på sviktende grunnlag.

Jeg er delvis enig med deg. Enkelte med psykiske problemer kan få vrangforestillinger og det er kanskje lett, med alt hva avisene skriver og slikt, å komme til en slik konklusjon.

Allikevel tror jeg Sirene gir et godt råd. Støttesenteret for incest kan ordne samtaler med en psykolog og på denne måten kan man finne ut om det er noe grunnlag for mistankene hennes. Jeg ville nok ikke tatt kontakt med andre familiemedlemmer ennå, falske anklager kan ødelegge denne familien unødig, men det er jo opp til denne jenta selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis enig med deg. Enkelte med psykiske problemer kan få vrangforestillinger og det er kanskje lett, med alt hva avisene skriver og slikt, å komme til en slik konklusjon.

Allikevel tror jeg Sirene gir et godt råd. Støttesenteret for incest kan ordne samtaler med en psykolog og på denne måten kan man finne ut om det er noe grunnlag for mistankene hennes. Jeg ville nok ikke tatt kontakt med andre familiemedlemmer ennå, falske anklager kan ødelegge denne familien unødig, men det er jo opp til denne jenta selv.

Sirene slår fast at "Her er det alvorlige ting ute og går". Og det utelukkende utfra opplysninger om at endel menn i slekta kysser barna. Innsenderen skriver ikke engang hvor de kysser. Det er da vitterlig nokså avgjørende om det er forsøk på "råklining" eller ett lett kyss på kinnet i ny og ne.

Et bedre råd ville derfor vært å oppsøke psykolog FØRST, som ikke har noen forutintatthet på området incest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror du begynner i feil ende på et mulig problem.

Dersom du mener du har problemer av psykisk art i dag, synes jeg du skal søke hjelp for disse problemene slik de fremstår i dag.

I denne prosessen kan en komme til å spørre seg hvorfor problemene har oppstått. Ubehagelige barndomsopplevelser kan være en grunn. Slike opplevelser kan f. eks. være en del "pågående" kyss,klapp og klem som dessverre mange voksne (både de som gjør det og de som ser på) oppfatter som uskyldig, men som barnet kan oppleve som motbydelig.

Tanker om tidligere incest som bygger på et så tynt grunnlag som det du beskriver, skal en være forsiktig med å brodere videre på.

I slike tilfeller vil jeg også advare mot kontakt med incestsentre. Ikke alle som arbeider på slike steder har den profesjonalitet og distanse til temaet som er påkrevet i slike situasjoner. Jeg vil heller anbefale kontakt med en kvinnelig psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest håper på svar

Er det rart mage menn ikke tør

ta i barn nå for tiden. SÅ lite skal det altså til å få grove mistanker rettet mot seg..

Det eneste denne innsenderen skriver er at de liker å kysse og ta på kvinnelige slektninger.Ingenting annet.

Noen barn liker å bli kysset og klemt, andre gjør det ikke.

Ufra hva hun så langt har skrevet hat hun INGENTING på et støttesenter mot incest å gjøre, men snarere en tur til psykolog for å få bukt med vrangforestiliinger om andre på sviktende grunnlag.

Det er ikke et problem IDAG, i den forstand. Har IKKE bruk for psykolog, det må jeg bare få klargjøre:0).

Jeg husker bare at da jeg var liten, pleide jeg å våkne om nettene, med hysteriske gråteanfall. Mamma og pappa måtte stå opp og trøste meg lenge, før jeg sluttet å gråte. Det må da ha vært noe som førte til denne reaksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håper på svar

Er det rart mage menn ikke tør

ta i barn nå for tiden. SÅ lite skal det altså til å få grove mistanker rettet mot seg..

Det eneste denne innsenderen skriver er at de liker å kysse og ta på kvinnelige slektninger.Ingenting annet.

Noen barn liker å bli kysset og klemt, andre gjør det ikke.

Ufra hva hun så langt har skrevet hat hun INGENTING på et støttesenter mot incest å gjøre, men snarere en tur til psykolog for å få bukt med vrangforestiliinger om andre på sviktende grunnlag.

Jeg har ikke _anklaget_ noen av slektningene mine, for all del. Der er det du som kommer med for raske konklusjoner.

Jeg har ikke bruk for noe incest-senter heller. Ville bare høre noen innlegg kanskje fra noen som har følt det samme. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirene slår fast at "Her er det alvorlige ting ute og går". Og det utelukkende utfra opplysninger om at endel menn i slekta kysser barna. Innsenderen skriver ikke engang hvor de kysser. Det er da vitterlig nokså avgjørende om det er forsøk på "råklining" eller ett lett kyss på kinnet i ny og ne.

Et bedre råd ville derfor vært å oppsøke psykolog FØRST, som ikke har noen forutintatthet på området incest.

Det er nok sant. Men man skal allikevel vokte seg vel for å mistro noen med slike mistanker. Det kan være det ligger mer bak enn hva "håper på svar" skrev i innlegget sitt.

Uansett... Jeg er ikke uenig med deg og jeg ville neppe gitt det samme rådet som Sirene ga, men det gjelder å tråkke litt forsiktig når noen ber om råd og betror seg. Kanskje tester de ut andres reaksjon og toner ned forklaringen av situasjonen litt, eller de kan ha fortrengt det slik hun selv tror hun har. Uansett om det ligger noe til grunn for mistankene eller ikke, så er hovedsaken at hun søker hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et problem IDAG, i den forstand. Har IKKE bruk for psykolog, det må jeg bare få klargjøre:0).

Jeg husker bare at da jeg var liten, pleide jeg å våkne om nettene, med hysteriske gråteanfall. Mamma og pappa måtte stå opp og trøste meg lenge, før jeg sluttet å gråte. Det må da ha vært noe som førte til denne reaksjonen?

Her tror jeg at det er dere som

er hysteriske når det gjelder

Støttesentre mot incest.Man bli

ikke påført noe.Men en kan få

hjelp til å avklare tingene slik

det har vært.Hvis du ikke har

vært utsatt for incest,men har

hatt andre problemer,så kan det

jo være godt å få vite det.Men

en dyktig psykolog kan jo også

være til hjelp.Dessuten er jo

også helsesøstre trenet til en

del.Har du mistanke om at noen

andre blir misbrukt,bør du absolutt snakke med noen, for i

alle fall å få avklart at det ikke er noe. Altfor mange har ikke tatt signal alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søvnløs

Det er ikke et problem IDAG, i den forstand. Har IKKE bruk for psykolog, det må jeg bare få klargjøre:0).

Jeg husker bare at da jeg var liten, pleide jeg å våkne om nettene, med hysteriske gråteanfall. Mamma og pappa måtte stå opp og trøste meg lenge, før jeg sluttet å gråte. Det må da ha vært noe som førte til denne reaksjonen?

Sannheten Nils Håvard og Mann 32

trenger å komme fram.Den bør ikke være farlig for andre enn

eventuelt overgripere.I det lange løp er den best for dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sannheten Nils Håvard og Mann 32

trenger å komme fram.Den bør ikke være farlig for andre enn

eventuelt overgripere.I det lange løp er den best for dem også.

Problemet er at ingen vet sikkert hva som er sannheten.

Har du hørt om "false memory"?

Det blir lett slik at terapeutens mer og mindre ubevisste følelse av hva som er sannheten overføres til pasienten og blir "Sannhet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener nei! ( blir vel angrepen nå)

Det tror ikke jeg man glemmer, det er for traumatisk rett og slett, men jeg er ikke ekspert på området

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest våken nå

Problemet er at ingen vet sikkert hva som er sannheten.

Har du hørt om "false memory"?

Det blir lett slik at terapeutens mer og mindre ubevisste følelse av hva som er sannheten overføres til pasienten og blir "Sannhet".

Trodde det var Staff og hans

"herlige" stabs sterkeste våpen

"false memory".Han forsvarer jo

overgriperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var Staff og hans

"herlige" stabs sterkeste våpen

"false memory".Han forsvarer jo

overgriperen.

Nå får du roe deg ned. Folk med din forutinntatthet til slike spørmål er bare med på å ØKE folks skepsis til slike saker.

Det hører ingen steder hjemme at du sitter å slår fast hva "håper på svar" har vært utsatt for, når hun selv ikke vet.

Derfor er NHD's svar om å oppsøke en psykolog, med nødvendig profesjonell distanse til problemstillingen ett godt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...