Gå til innhold

Forslag til webbis


Vincent

Anbefalte innlegg

DOL har jo blitt en kvasi-betalingstjeneste.

Hvorfor ikke videreføre denne litt mer?

La alle brukere få f.eks. tilgang til 10 gratisinnlegg hvert døgn. Skal du ha "påfyll" kan det etableres en sms-tjeneste og man kan fylle opp "kontoen" med ti nye innlegg for en femtilapp eller to.

På dan måten kan det bli mindre kvarulant-innlegg og kanskje mer i kasse for "overtidsarbeid"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kunne jo gjort som VG og Aftenposten: Fått alle brukerne til å registrere seg med mobiltelefonen sin for en 10'er, slik at brukerne ikke er anonyme for dolredaksjonen, og dermed gitt dem muligheten til å utestenge folk for godt, samt fjernet muligheten til å skrive med 20 nick.

Det funker på VG og APD, da det er tjukt av brukere der også, så jeg tviler på at det ville skremt bort så mange dersom det blir brukt som argumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne jo gjort som VG og Aftenposten: Fått alle brukerne til å registrere seg med mobiltelefonen sin for en 10'er, slik at brukerne ikke er anonyme for dolredaksjonen, og dermed gitt dem muligheten til å utestenge folk for godt, samt fjernet muligheten til å skrive med 20 nick.

Det funker på VG og APD, da det er tjukt av brukere der også, så jeg tviler på at det ville skremt bort så mange dersom det blir brukt som argumentasjon.

Tror nok det blir litt annerledes siden hovedpoenget med DOL er det medisinske. Når folk spør om til dels veldig private ting, ting som når man går til legen selvsagt er taushetsbelagt, så blir det vel litt problematisk å knytte brukerne opp til mobiltelefonene - og dermed kunne identifisere dem. Vil tro det kan bli problematisk i forhold til Datatilsynet. Hvis DOL-redaksjonen har mulighet for å identifisere alle brukere, så kan jo i teorien andre skaffe seg tilgang på det, og dermed kan helseopplysninger komme på avveie.

Syns ikke det var noen god ide, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne jo gjort som VG og Aftenposten: Fått alle brukerne til å registrere seg med mobiltelefonen sin for en 10'er, slik at brukerne ikke er anonyme for dolredaksjonen, og dermed gitt dem muligheten til å utestenge folk for godt, samt fjernet muligheten til å skrive med 20 nick.

Det funker på VG og APD, da det er tjukt av brukere der også, så jeg tviler på at det ville skremt bort så mange dersom det blir brukt som argumentasjon.

Og vi som har utenlandsk mobiltelefon, hva skulle vi gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et seriøst forslag. Legg ned Åpent forum. Som man en gang i tiden stengte forum for Etikk og livssyn, ser det nå ut til at Åpent forum har sporet av og kanskje burde stenges.

Støtter Webmasters og DOLs meninger om at man prøver å la Åpent forum regulere seg litt selv, men nå har det sklidd fullstendig ut, og da må man nok gjøre noe. Slik jeg ser det så ødelegger Åpent forum veldig mye for DOL nå, fordi det tiltrekker seg kranglefanter som ikke har annet å gjøre enn å kverulere om de samme tingene dag ut og dag inn.

Kanskje en del av dem ville forsvinne hvis de måtte finne seg til rette på andre forum? Er jo lov å håpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss som bruker noe tid her inne, er dol kun kostnad. Det er dol som tjener på at brukerne driver og krangler på denne saiten.

Man burde derfor heller honorere brukerne med et mindre beløp pr. tidsenhet eller pr. innlegg.

Synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det blir litt annerledes siden hovedpoenget med DOL er det medisinske. Når folk spør om til dels veldig private ting, ting som når man går til legen selvsagt er taushetsbelagt, så blir det vel litt problematisk å knytte brukerne opp til mobiltelefonene - og dermed kunne identifisere dem. Vil tro det kan bli problematisk i forhold til Datatilsynet. Hvis DOL-redaksjonen har mulighet for å identifisere alle brukere, så kan jo i teorien andre skaffe seg tilgang på det, og dermed kan helseopplysninger komme på avveie.

Syns ikke det var noen god ide, nei.

DOL-redaksjonen har selvfølgelig taushetsplikt, og siden flere av forumene rundt her uansett i utgangspunktet er betalingsfora hvor man betaler med VISA (og dermed blottlegger sin identitet uansett), så ser jeg ikke problemet.

Jeg ser ingen grunn til at vi som skriver på fora som Åpent, Meldinger, Samliv og Sex, skal skånes på noen måte.

Hvis dette hadde blitt et problem for de som skriver på forum for Overgrep og Psykiatri, så greit: Disse kunne fungert annerledes.

For så vidt jeg forstår ligger hovedproblemet på de andre forumene hvor flertallet av brukerne bare leker seg, og her mener jeg det burde være mulig å sile ut brukere og utestenge dem for evig og alltid.

Det er tross alt her Webbis har mye å jobbe med, og jobben kunne utvilsomt blitt lettet dersom han hadde muligheten til å utestenge oss for godt, i motsetning til nå som utestengingen ikke fungerer i praksis da hvem som helst i løpet av 2 minutter kan opprette en ny konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et seriøst forslag. Legg ned Åpent forum. Som man en gang i tiden stengte forum for Etikk og livssyn, ser det nå ut til at Åpent forum har sporet av og kanskje burde stenges.

Støtter Webmasters og DOLs meninger om at man prøver å la Åpent forum regulere seg litt selv, men nå har det sklidd fullstendig ut, og da må man nok gjøre noe. Slik jeg ser det så ødelegger Åpent forum veldig mye for DOL nå, fordi det tiltrekker seg kranglefanter som ikke har annet å gjøre enn å kverulere om de samme tingene dag ut og dag inn.

Kanskje en del av dem ville forsvinne hvis de måtte finne seg til rette på andre forum? Er jo lov å håpe...

Stenging av Åpent forum ville selvsagt løse "det meste". Man kan jo ikke sitte og diskutere innvandringspolitikk eller muslimsk terror under forum for inkontinens eller hva det heter.

Så vil man fjerne en stor del av brukerne, kan Åpent selvsagt legges ned.

Mitt tips går ut på at Åpent forum består fordi det er viktig for dol. Det trekker mange lesere/brukere, noe som igjen gir mer reklamekroner.

Dol trenger åpent forum- brukerne mer enn motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi som har utenlandsk mobiltelefon, hva skulle vi gjøre?

Jeg visste ikke at det var umulig å registrere seg med utenlandsk mobil, men da fikk man i så fall finne en måte for disse. Dersom ikke det hadde gått er problemet uansett minimalt da svært få brukere er i besittelse av en utenlandsk mobil.

Noe må i hvert fall gjøres for dol er i ferd med å bli et latterlig forum, og det er utvilsomt ikke redaksjonen her tjent.

De bør vel også snart ta et hint. Fornuftige folk forsvinner tross alt daglig herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et seriøst forslag. Legg ned Åpent forum. Som man en gang i tiden stengte forum for Etikk og livssyn, ser det nå ut til at Åpent forum har sporet av og kanskje burde stenges.

Støtter Webmasters og DOLs meninger om at man prøver å la Åpent forum regulere seg litt selv, men nå har det sklidd fullstendig ut, og da må man nok gjøre noe. Slik jeg ser det så ødelegger Åpent forum veldig mye for DOL nå, fordi det tiltrekker seg kranglefanter som ikke har annet å gjøre enn å kverulere om de samme tingene dag ut og dag inn.

Kanskje en del av dem ville forsvinne hvis de måtte finne seg til rette på andre forum? Er jo lov å håpe...

Selvsagt kan man fjerne åpent forum, men da fjerner man også flertallet av brukerne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et seriøst forslag. Legg ned Åpent forum. Som man en gang i tiden stengte forum for Etikk og livssyn, ser det nå ut til at Åpent forum har sporet av og kanskje burde stenges.

Støtter Webmasters og DOLs meninger om at man prøver å la Åpent forum regulere seg litt selv, men nå har det sklidd fullstendig ut, og da må man nok gjøre noe. Slik jeg ser det så ødelegger Åpent forum veldig mye for DOL nå, fordi det tiltrekker seg kranglefanter som ikke har annet å gjøre enn å kverulere om de samme tingene dag ut og dag inn.

Kanskje en del av dem ville forsvinne hvis de måtte finne seg til rette på andre forum? Er jo lov å håpe...

Da er det bedre at de reåpner formum for Livsyn og Etikk så kan de krangle videre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man fjerne åpent forum, men da fjerner man også flertallet av brukerne her.

Gjør man egentlig det? Eller fjerner man ca 20 brukere som skriver i snitt 850 innlegg HVER pr døgn?

Det er ganske mange brukere på de andre forumene også. Kanskje hadde det bare vært en fordel om DOL ble kvitt de som BARE er her for å krangle og kalle hverandre psykopater på åpent forum?

Det er litt syns hvis det er den veien det må gå, akkurat som det var synd at forum for Livssyn og Etikk måtte legges ned, og at Småprat forsvant. Så lenge slike forum fungerer som de skal, så har de en funksjon som er bra, folk kan spørre om hva de vil og uttrykke hva de vil.

Men når det sklir ut så vannvittig som det nå har gjort på Åpent forum - når mange brukere slutter å bruke DOL på grunn av "gjengangerne" på åpent forum - når Webmaster må bruke all sin tid på å gjete en flokk "gærninger" - er det ikke da på tide å legge ned?

Og tilbakeføre DOL til en web-basert helseopplysningstjeneste, hvor de fleste forum er knyttet til helse og livsstil - ikke til politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det bedre at de reåpner formum for Livsyn og Etikk så kan de krangle videre der.

Det løser ingen ting å flytte personhets, rasisme og brudd på norsk lov til et forum med et annet navn. Så lenge man tillater innlegg og diskusjoner av en slik karakter, så spiller det jo ingen rolle om forumet heter Åpent forum eller "Forum for notoriske kranglefanter"

FAktum er at det lar seg ikke gjøre å utestenge folk, man kan ha flere mobiltelefoner, uregistrerte mobiltelefoner, og kan opprette nye brukere like raskt som Webmaster klarer å slette.

Da må det være bedre å fjerne det "talerøret" disse enkeltpersonene har valgt for sine utblåsninger. I håp om at de kanskje flytter seg til VG sine debattsider, eller et annet sted hvor de ikke plager andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke vil fungere.

Det fjerner anonymiteten fullstendig, og vil heve terskelen både for registrering og innsending av innlegg betraktelig.

Verdien til diskusjonsforaene her er 2-delt. For det første har vi som brukere mulighet til å stille anonyme spørsmål til lege/helsepersonell.

Vel så viktig er imidlertid muligheten til å trekke på andre brukeres kompetanse og erfaringer. Skal dette fungere må det være stor trafikk og et høyt antall brukere som deler erfaringer.

Dette fungerer ganske bra i dag. Å innføre tiltak som gjør det vanskelig å delta, vil dempe aktiviteten, og skade ikke bare DOL, men også oss som bruker det.

Løsningen må være å gjenåpne Livssyn og Etikk, skrive en disclaimer så lang som et vondt år, men la kranglefantene boltre seg der. For at trafikken der ikke skal skjule aktivitetene i de andre foraene, bør nye innlegg til Livssyn og Etikk fjernes fra 100 nyeste-lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke vil fungere.

Det fjerner anonymiteten fullstendig, og vil heve terskelen både for registrering og innsending av innlegg betraktelig.

Verdien til diskusjonsforaene her er 2-delt. For det første har vi som brukere mulighet til å stille anonyme spørsmål til lege/helsepersonell.

Vel så viktig er imidlertid muligheten til å trekke på andre brukeres kompetanse og erfaringer. Skal dette fungere må det være stor trafikk og et høyt antall brukere som deler erfaringer.

Dette fungerer ganske bra i dag. Å innføre tiltak som gjør det vanskelig å delta, vil dempe aktiviteten, og skade ikke bare DOL, men også oss som bruker det.

Løsningen må være å gjenåpne Livssyn og Etikk, skrive en disclaimer så lang som et vondt år, men la kranglefantene boltre seg der. For at trafikken der ikke skal skjule aktivitetene i de andre foraene, bør nye innlegg til Livssyn og Etikk fjernes fra 100 nyeste-lista.

"Det fjerner anonymiteten fullstendig, og vil heve terskelen både for registrering og innsending av innlegg betraktelig."

DOL er allertede en betaltjeneste.

Anonymiteten er ivaretatt i dagens system.

Om du betaler med kort eller sms har intet å si.

Betaling pr sms er faktisk langt mer "anonym" enn med kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man egentlig det? Eller fjerner man ca 20 brukere som skriver i snitt 850 innlegg HVER pr døgn?

Det er ganske mange brukere på de andre forumene også. Kanskje hadde det bare vært en fordel om DOL ble kvitt de som BARE er her for å krangle og kalle hverandre psykopater på åpent forum?

Det er litt syns hvis det er den veien det må gå, akkurat som det var synd at forum for Livssyn og Etikk måtte legges ned, og at Småprat forsvant. Så lenge slike forum fungerer som de skal, så har de en funksjon som er bra, folk kan spørre om hva de vil og uttrykke hva de vil.

Men når det sklir ut så vannvittig som det nå har gjort på Åpent forum - når mange brukere slutter å bruke DOL på grunn av "gjengangerne" på åpent forum - når Webmaster må bruke all sin tid på å gjete en flokk "gærninger" - er det ikke da på tide å legge ned?

Og tilbakeføre DOL til en web-basert helseopplysningstjeneste, hvor de fleste forum er knyttet til helse og livsstil - ikke til politikk.

Jeg fullstendig enig med deg i at noe må gjøres, for folk forsvinner i bøtter og spann om den ekstremt useriøse trenden som har vart en stund, og som bare blir verre og verre (selv om man egentlig ikke skulle tro det var mulig...), fortsetter.

Ja, jeg tror dol mister mange brukere om de legger ned Åpent Forum. Ikke de syke som dol i utgangspunktet er ment for, men alle oss andre - og vi er tross alt mange. Vi vil ikke gidde å stikke innom dol for å skrive på sex og samliv, trening og andre forum som i utgangspunktet blir besvart av brukere. Hele grunnlaget for disse forumene ligger på Åpent Forum. "Alle" er tross alt her.

Jeg kan selvsagt ta feil, men jeg tviler, og i så fall tror jeg dol heller er tjent med å sørge for en løsning som kan utestenge diverse brukere for evig og alltid, eventuelt maskinen brukerne sitter ved (hvis dette lar seg gjøre).

En tjeneste hvor man blir nødt til å registrere seg med fullt navn, tror jeg ville bidrat til å gjøre dol til et triveligere sted.

Når de gjelder diskusjonen med Sør og Goliath i går, som kanskje fikk begeret til å renne over både for brukere og administrasjonen, så skal jeg ikke ta noe parti her, men jeg er utvilsomt enig med Goliath i at webbis tåler langt mer fra noen brukere enn fra andre.

Personlig hadde jeg også blitt pissed om jeg hele tiden ble tillagt meninger og rasistiske tendenser, sammenligninger med Hitler og co., og hvorfor enkelte brukeres innlegg får stå mens Goliath (joa, han gikk langt over streken i går, noe han nok vet selv), blir slettet umiddelbart.

Han insinuerte at en bruker som stadis insinuerer at han selv er nazist, var pedofil. Jeg vet ikke hva som er verst, men webbis lar det ene stå mens han/hun sletter det andre.

Det er ikke holdbart overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det fjerner anonymiteten fullstendig, og vil heve terskelen både for registrering og innsending av innlegg betraktelig."

DOL er allertede en betaltjeneste.

Anonymiteten er ivaretatt i dagens system.

Om du betaler med kort eller sms har intet å si.

Betaling pr sms er faktisk langt mer "anonym" enn med kort.

"DOL er allertede en betaltjeneste."

Kun dersom du vil ha svar fra lege. (Og heller ikke i alle fora, om jeg har skjønt riktig.)

"Anonymiteten er ivaretatt i dagens system. "

Så lenge du ikke benytter betalingsfunksjonaliteten. Gjør du det, er du ikke anonym lenger.

"Betaling pr sms er faktisk langt mer "anonym" enn med kort."

Ja, men terskelen for å benytte SMS anonymt er såpass høy at dette vil føre til vesentlig færre brukere (tror jeg.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"DOL er allertede en betaltjeneste."

Kun dersom du vil ha svar fra lege. (Og heller ikke i alle fora, om jeg har skjønt riktig.)

"Anonymiteten er ivaretatt i dagens system. "

Så lenge du ikke benytter betalingsfunksjonaliteten. Gjør du det, er du ikke anonym lenger.

"Betaling pr sms er faktisk langt mer "anonym" enn med kort."

Ja, men terskelen for å benytte SMS anonymt er såpass høy at dette vil føre til vesentlig færre brukere (tror jeg.).

Jeg vil faktisk tro det er motsatt.

Terskelen for å taste inn et visakort-nummer er vel for de fleste langt høyere enn å sende et kodeord til en sms-tjeneste.

Uansett foregår betaling gjennom en 3.part.

(Men helt ærlig: Forslaget var ment som en fleip)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk tro det er motsatt.

Terskelen for å taste inn et visakort-nummer er vel for de fleste langt høyere enn å sende et kodeord til en sms-tjeneste.

Uansett foregår betaling gjennom en 3.part.

(Men helt ærlig: Forslaget var ment som en fleip)

Skal du bruke SMS anonymt, må du først skaffe deg et anonymt kontantkort. Så må du fylle på dette med jevne mellomrom. Hvis dette skulle brukes på alle innlegg, tror jeg det ville ta luften ut av tjenesten.

Er du så desperat at du ønsker å bruke 100 kr på et svar, så tror jeg det ikke gjør så mye om administrator kan finne ut hvem du er. Det er tross alt en forsvinnende liten del av spørsmålene her på DOL som er betalings-spørsmål.

Nei, gjenopprett Livssyn og flytt kveruleringene dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...