Gå til innhold

Stiv og støl i leggene (på baksiden)

Gjest Stiv og støl

Anbefalte innlegg

Gjest Stiv og støl

Hei. Jeg har begynt å trene fotball 2 ganger i uken (1 time hver gang). Har vel holdt på 2-3 måneder. Nå er jeg så stiv og "støl" i leggene (på baksiden). Første natt etter trening sover jeg dårlig på grunn av dette. Jeg strekker ut så godt jeg kan etter hver trening. Nå lurer jeg på om jeg bør bremse med å trene så "ofte" (synes egentlig ikke 2 ganger er så ofte) eller bør jeg trene mere? (kanskje spasere/jogge mellom treningene?). Eller er det noen måte jeg kan trene spesielt opp leggene? Spiller stort sett innendørs og kunstgressunderlaget gjør vel sitt? Og ja, jeg er rimelig fersk i treningen og har ikke spilt fotball på flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!

Elsker innendørsfotball, og spiller dette så ofte jeg får muligheten. Har anledning til å trene hver dag fra mandag til og med fredag, men gjør selvfølgelig aldri det en hel uke. (Har som regel ikke tid) Jeg spiller gjennomsnittlig 3-4 ganger i uken, og har selv merket problemet du beskriver. For all del; mennesker er forskjellige, og min løsning på problemet var som følger..

Jeg trappet ned treningen min slik at jeg fikk minimum "1 hvile-dag" mellom hver økt. Forsøkte selvfølgelig også å ta det rolig mens øktene pågikk, men dette er som de fleste sikkert vet nesten umulig. Iallefall hvis du liker/engasjerer deg i det du holder på med.

Men det viktigste jeg vil nevne må være skotøy. Dette kan på ingen måte undervurderes. Egne sko for innendørsbruk, og SPESIELT egne sko for bruk på grus/kunstgress. Bruk for all del ikke knotter på slikt underlag, da det garantert vil gå utover både legger og knær (etterhvert). For innendørsbruk har Nike et veldig bra par ergonomisk sett; -de heter Air Zoom Noventa, og er hvite med røde markeringer. De er ikke billige; koster 995,- på MX-Sport, men er blitt anbefalt av flere jeg kjenner som spiller innendørsfotball aktivt. Ellers kan du alltids ta en tur innom Löplabbet, hvor de kan hjelpe deg å finne en skotype som passer DEG. Er plattfot selv, har nyter godt av anbefalingene de gjorde i form av innleggssåle.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stiv og støl

Hei!

Elsker innendørsfotball, og spiller dette så ofte jeg får muligheten. Har anledning til å trene hver dag fra mandag til og med fredag, men gjør selvfølgelig aldri det en hel uke. (Har som regel ikke tid) Jeg spiller gjennomsnittlig 3-4 ganger i uken, og har selv merket problemet du beskriver. For all del; mennesker er forskjellige, og min løsning på problemet var som følger..

Jeg trappet ned treningen min slik at jeg fikk minimum "1 hvile-dag" mellom hver økt. Forsøkte selvfølgelig også å ta det rolig mens øktene pågikk, men dette er som de fleste sikkert vet nesten umulig. Iallefall hvis du liker/engasjerer deg i det du holder på med.

Men det viktigste jeg vil nevne må være skotøy. Dette kan på ingen måte undervurderes. Egne sko for innendørsbruk, og SPESIELT egne sko for bruk på grus/kunstgress. Bruk for all del ikke knotter på slikt underlag, da det garantert vil gå utover både legger og knær (etterhvert). For innendørsbruk har Nike et veldig bra par ergonomisk sett; -de heter Air Zoom Noventa, og er hvite med røde markeringer. De er ikke billige; koster 995,- på MX-Sport, men er blitt anbefalt av flere jeg kjenner som spiller innendørsfotball aktivt. Ellers kan du alltids ta en tur innom Löplabbet, hvor de kan hjelpe deg å finne en skotype som passer DEG. Er plattfot selv, har nyter godt av anbefalingene de gjorde i form av innleggssåle.

Lykke til.

Tusen takk for svar. Godt å høre at jeg ikke er alene om å være litt stiv og støl :-). Jeg vil vurdere å investere i de Nike skoene du anbefaler, selv om jeg føler at mine Adidas er rimelig ok. De er svarte med 2-3 grå streker på sidene. Og de har noen _små_ "gripeknotter" som jeg føler griper godt i kunstgress-med-sand-på-underlaget. Ellers har jeg funnet ut at jeg kanskje har knyttet skoene litt for hardt. Forrige trening løsste jeg litt på lissene, og kjentes ut som at det hjalp. Vet ikke om det bare er innbilning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...